دانشمندان نهایت گرمایی را که بدن ما می‌تواند تحمل کند، اندازه‌گیری کردند:

30.6 درجه سانتیگراد حداکثر آستانه تحمل گرما برای انسان


نویسنده: سامیه طهورنیان

پیش از این دانشمندان معتقد بودند که یک فرد جوان سالم پس از تحمل شش ساعت گرمای 35 درجه سانتیگراد وقتی با رطوبت 100 درصد همراه باشد می‌میرد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این عدد آستانه می‌تواند به طور قابل توجهی پایین‌تر باشد. جالب است که طبق اندازه‌گیری جدید دمای 30.6 درجه سانتیگراد، که بسیار کمتر از 35 درجه سانتیگراد تصور می‌شود در شرایط مرطوب می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش صبح ساحل، در این گرما، عرق کردن ابزار اصلی بدن برای پایین آوردن دمای مرکزی بدن است، اما چون به خاطر رطوبت از روی پوست تبخیر نمی‌شود، در نهایت منجر به گرمازدگی، نارسایی اندام‌ها و مرگ می‌شود.

کالین ریموند از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا به خبرگزاری فرانسه گفت که از این حد بحرانی که دمای 35 درجه برآورد شده، تنها حدود 12 بار، بیشتر در جنوب آسیا و خلیج فارس، در اندازه‌گیری‌ها فراتر رفته است.

ریموند، که رهبری یک مطالعه بزرگ در این زمینه را بر عهده داشت، گفت که هیچ یک از این موارد بیش از دو ساعت طول نکشید، به این معنی که هرگز هیچ “رویداد مرگ و میر دسته جمعی” مرتبط با این حد گرما و رطوبت از بقای انسان ثبت نشده.

البته هرکسی بسته به سن، سلامت و سایر عوامل اجتماعی و اقتصادی آستانه تحمل متفاوتی دارد.

به عنوان مثال، تخمین‌زده می‌شود که بیش از 61000 نفر به دلیل گرمای تابستان گذشته در اروپا جان خود را از دست داده‌اند، جایی که به ندرت رطوبت به حد 100 درصد می‌رسد.

اما با افزایش دمای جهانی خطرها بیشتر می‌شود. در ماه گذشته، یک روز سه‌شنبه به عنوان گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در تاریخ تایید شد – دانشمندان هشدار می‌دهند که رویداد‌های خطرناک دمایی معمول‌تر خواهد شد.

تعداد چنین رویداد‌هایی در 40 سال گذشته حداقل دو برابر شده است و افزایش آن را یک خطر جدی تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان خواند.

تحقیقات ریموند پیش‌بینی می‌کند که اگر در نتیجه تغییرات اقلیمی، جهان 2.5 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش‌صنعتی گرم‌تر شود، دما در دهه‌های آینده در چندین نقطه در سراسر جهان به طور منظم از 35 درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود.

در حال حاضر وضعیت آب و هوا بیشتر با استفاده از خوانش گرما و رطوبت محاسبه می‌شود، اما زمانی با قرار دادن یک پارچه مرطوب روی دماسنج و قرار دادن آن در هوا اندازه‌گیری می‌شد. تا با اندازه‌گیری سرعت تبخیر آب از پارچه که تا حدودی همسان با تبخیر عرق از سطح پوست است، میزان ناگوار بودن آب و هوا، تخمین زده شود.

حد تئوری بقای انسان در دمای 35 درجه سانتیگراد نشان‌دهنده 35 درجه سانتیگراد با رطوبت 100 درصد همانند دمای 46 درجه سانتیگراد در رطوبت 50 درصد است.

برای آزمایش این حد، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده دمای مرکزی افراد جوان و سالم را در یک محفظه حرارتی اندازه‌گیری کردند.

“محدودیت محیطی حیاتی”، زمانی رخ می‌دهد که بدن انسان نتواند از ادامه افزایش دمای مرکز بدن خود پیشگیری کند.

جالب است که طبق اندازه‌گیری جدید دمای 30.6 درجه سانتیگراد، که بسیار کمتر از 35 درجه سانتیگراد تصور می‌شود در شرایط مرطوب می‌تواند کشنده باشد.

البته دانشمندان برآورد کرده‌اند که بین پنج تا هفت ساعت طول می‌کشد تا در چنین شرایطی بدن انسان به «دمای هسته واقعاً خطرناک» برسد.

حتی در جنوب آسیا مبیشتر موج‌های گرمای مرگبارکمتر از آستانه 35 درجه سانتی‌گراد هستند.

____________________________________

اما باید در نظر داشت میزان استقامت انسان محتلف در برابر گرما متفاوت است:

1- کودکان کوچک کمتر قادر به تنظیم دمای بدن خود هستند و در فصل گرما در معرض خطر بیشتری هستند.

2- افراد مسن که غدد عرق کمتری دارند، آسیب‌پذیرترین افراد هستند. نزدیک به 90 درصد از مرگ و میر ناشی از گرما در اروپا در تابستان گذشته در میان افراد بالای 65 سال بوده است.

3- افرادی که مجبورند در بیرون از خانه در دمای بالا کار کنند نیز بیشتر در معرض خطر هستند.

4- این که آیا افراد می‌توانند گهگاهی بدن خود را خنک کنند یا نه – برای مثال در فضا‌های دارای تهویه مطبوع – نیز یک عامل اصلی است.

5- همچنین افرادی که به توالت دسترسی ندارند اغلب آب کمتری می‌نوشند که منجر به کم آبی بدن می‌شود.

پس این افراد جدا باید از این شرایط و ماندن در خانه و به سر بردن در شرایط تهویه از این خطر پیشگیری کنند.

بر اساس گزارش رصدخانه آب و هوای اتحادیه اروپا، اقیانوس‌های جهان ماه گذشته به بالاترین درجه حرارت رسیدند و رکورد قبلی سال 2016 را شکستند.

خبرگزاری فرانسه / پایگاه خبری یک پزشک

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها