۹۶ درصد از زائرین اربعین از مرزهای زمینی تردد می‌کنند



رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: تاکنون بیش از ۸۵۷ هزار زائر در سامانه سماح ثبت نام خود را قطعی و ۹۶ درصد از آن‌ها مرز زمینی را برای سفر انتخاب کرده اند.

    

به گزارش صبح ساحل، سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در حاشیه صد و شانزدهمین جلسه ستاد مرکزی اربعین افزود: نام نویسی زائرانی که وارد سامانه سماح شوند، اما مبلغ بیمه را پرداخت نکنند، ثبت نمی‌شود و از تسهیلات بهره‌مند نخواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از ۸۵۷ هزار زائر ثبت نامی، بیش از ۵۴۱ هزار نفر آقا و ۳۱۶ هزار نفر خانم هستند، تصریح کرد: بیش از ۱۴۲ هزار نفر این ثبت نام کنندگان زیر ۱۸ سال هستند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: در این نشست آمادگی‌های هر استان برای اربعین بیان و گزارش‌ها ارائه شد و در مجموع آمادگی‌ها خوب و برنامه ریزی‌ها و اقدامات خوبی انجام شده است.

میراحمدی اظهارکرد: در این نشست تصمیمات جدیدی هم گرفته و اعلام شد مثل ممنوعیت تردد از ۳ تا ۱۸ شهریور برای خودرو‌های تجاری در مرز مهران، چون اوج تردد زائران اربعین در این ایام است و کامیون داران باید مسیر‌های دیگر را برای تردد انتخاب کنند.

وی افزود: موضوع دیگر صدور گذرنامه‌های کسانی است که مهلت اعتبار گذرنامه آن‌ها از دوسال پیش یا کمتر از آن، تمام شده است و می‌توانند از امروز به دفاتر گذرنامه در سطح کشور مراجعه کنند.

میراحمدی به تشکیل قرارگاه‌های مشترک بین ایران و عراق از جمله کمیته حمل و نقل اشاره کرد و گفت: مقرر شده است که حدود ۶۰۰ دستگاه اتوبوس از ترکیه و ۲۰۰ دستگاه از پاکستان به کمک ناوگان جاده‌ای کشورمان بیاید و البته اتوبوس‌های پاکستانی زائران پاکستانی مقیم کشورمان را به مرز‌ها منتقل می‌کنند.

وی به نقل از معاون وزیر خارجه هم اعلام کرد: وزیر کشور عراق و پاکستان مصوب کردند که ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی، از مرز ریمدان وارد ایران و با اتوبوس‌های کشور پاکستان به مرز‌ها منتقل شوند.

میراحمدی درباره تمهیدات اندیشیده شده درباره حمل و نقل زائران در خاک عراق هم گفت: هزار دستگاه اتوبوس آماده شده و با طرف عراقی قرار گذاشتیم که در مرز‌های مهران، شلمچه، چذابه و خسروی اتوبوس‌های ایرانی، زائران را به نخستین شهر عراق برسانند؛ البته طرف عراقی هم در دستگاه‌های مربوط برای انتقال و تردد زائران اعلام آماده باش کرده است.

رئیس ستاد اربعین ادامه داد: هفته آینده وزیر کشور به عراق سفر می‌کند تا با وزیر عراقی آخرین هماهنگی‌ها را انجام دهند و اگر موردی باقی مانده باشد این مشکلات هم برطرف شود.

معاون وزیر کشور افزود: به کسانی که در سامانه سماح ثبت نام می‌کنند، اما ثبت نام خود را با پرداخت بیمه قطعی نمی‌کنند که حدود تاکنون ۲۰۰ هزار نفر هستد اعلام می‌کنیم که از نظر ما این افراد ثبت نام نشده اند و به غیر از محدودیت استفاده از تسهیلات، ممکن است اگر ثبت نام خود را دیر قطعی کنند در برخی روز‌ها نتوانند از مرز‌ها عبور کنند.

میراحمدی اظهار کرد: موضوع دیگر اینست که زائران باید در برابر گرما خود مراقبتی داشته باشند. کمیته بهداشت و درمان به افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای، بانوان باردار و کودکان و نوزادان توصیه کرده است سفر خود را به زمان دیگری موکول کنند که دچار مشکل نشوند؛ باقی زائران هم باید در ساعات خنک تردد کنند و تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی در پایان افزود: هماهنگ شده است که در جاده‌های منتهی به مرز‌های ایران و عراق و سیستان و بلوچستان، محدودیت‌های استفاده از کارت سوخت متوقف شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها