چه عواملی بر رشد قدی کودکان تاثیرگذار است؟


نویسنده: راضیه نیرومند

قد یکی از ویژگی‌های ظاهری است که در مطلوبیت اجتماعی فرد و میزان رضایت از ظاهر تاثیر می‌گذارد. شاید افرادی را دیده باشید که به دنبال راه‌های مختلفی برای افزایش قد هستند یا والدینی که از کودکی فرزندانشان نگران افزایش قد آن‌ها باشند.
 
به طور کلی قد بلند بودن فاکتور مهمی برای افزایش اعتماد به نفس است. همانگونه که اکثریت قریب به اتفاق عموم بر این باورند که موثرترین عامل بر افزایش قد، عوامل ژنتیکی است؛ باید گفت عوامل دیگری نیز در کنار این نظریه تاثیرگزار هستند. یکی از عوامل موثر بر افزایش رشد قدی کودکان استفاده از رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین‌ها،سبزیجات ، ویتامین‌ها و کلسیم است. صفر تا 2 سالگی محدوده سنی بسیاری مهمی برای رشد کودک محاسبه می شود .همچنین 4 تا6 سالگی نیز سنین طلایی برای افزایش رشد قدی کودکان است. مواد غذایی همچون گوشت و ماهی، کلسیم ها نظیر شیر یا ماست،میوه جات ، سبزیجات و ویتامین دی نقش بسیار مهمی در رشد قدی کودکان دارد. تا جایی که می‌توانید مصرف تنقلات را به پایین ترین حد ممکن برسانید و یا اینکه کلا آنها را حذف کنید. مصرف تنقلاتی همچون چیپس،پفک و نوشابه از بدترین گروه خوراکی‌ها برای کودکان است. این مواد سبب افزایش سدیم خون می‌گردند. دفع سدیم اضافی سبب دفع متعاقب کلسیم و کاهش بازجذب آن از کلیه می شود که ادامه این روند سبب تامین نشدن کلسیم مورد نیاز برای رشد استخوانی کودک می گردد. از سوی دیگر نوشیدنی های گازدار و شیرین مثل نوشابه ها به دلیل داشتن اسید فسفریک سبب اختلال در چرخه فسفر-کلسیم می شود.
شما می توانید با به حداقل رساندن میان وعده ها ، اسنک ها و تنقلات شور و نوشیدنی های شیرین و گازدار و جانشینی آن ها با میان وعده های با ارزش مانند نان، پنیر، گردو، آلوچه ها و لواشک های بهداشتی می‌توانید سبب افزایش قد کودک شوید.  یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد قدی کودکان تمرینات مناسب ورزشی است. می توانید  در محیط خانه میله بارفیکسی برای بازی آنها تعبیه کنید. تمرینات کششی تاثیر شگرفی در افزایش قد کودکان دارند. حتی می توانید آنها را به حضور در کلاس های شنا  تشویق کنید. در واقع شنا تمرینی برای تمام قسمت‌های بدن است و روی تقویت تمام عضلات بدن کار می‌کند. شنا کردن باعث تقویت ستون فقرات و رشد قد می‌شود. بنابراین کلاس‌های آموزشی شنا را در برنامه‌ی هفتگی کودک خود بگنجانید تا علاوه بر لذت و سرگرمی، جسمی سالم و رشدی مناسب داشته باشند. در نظر داشتن تمامی این اصول منوط به رعایت کردن اصلی کلی است که آن اصل نیز خواب کافی و به موقع کودکان است . روند رشد صحیح قد، از نشانه‌های سلامت جسمی کودک است که پدر و مادر باید به آن دقت بسیاری داشته باشند تا کودکانی سالم پرورش دهند. 
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها