معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن کشور از عدم توجه به این صنعت گلایه کرد

نادیده انگاری حمل‌ونقل ریلی



آیین  تکریم و معارفه روسای راه‌آهن هرمزگان در بندرعباس برگزار شد. در این مراسم معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن کشور با اشاره به عدم  اجرایی بندهای قانون مبنی بر تخصیص اعتبار به بخش ریلی و حمل‌ونقل کشور گفت که بر اساس مصوبات قانونی برنامه ششم وهفتم توسعه، یک درصد از فروش منابع نفت و گاز در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور تخصیص‌یافته  است اما این موضوع فقط روی کاغذ حک‌شده و تاکنون به عمل درنیامده است. 
      
به گزارش صبح ساحل، داوود طالبی معتقد است که اگر قوانین به‌درستی اجرا شود میلیون‌ها دلار یا میلیاردها هزار تومان  به بخش حمل‌ونقل ریلی تخصیص خواهد یافت. وی گفت: این قوانین توسط نمایندگان مجلس و مسئولان سه قوه به تصویب رسیده است ولی نمی‌دانم چرا اجرایی نمی‌شود  یا دستخوش بروکراسی زائد و کاغذبازی  شده است. طالبی ادامه داد: مثلاً بر اساس  قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت سوخت در سال 87، 6 هزار میلیارد تومان برای بخش ریلی  تخصیص یافت  یا مقرر بود 20 درصد عوارض در بخش ریلی برای بهسازی و نگهداری راه‌ها اختصاص یابد، اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.  وی  با تأکید بر اینکه  صنعت حمل‌ونقل ریلی در ایران کماکان مغفول مانده است و مسئولان این امر هنوز این صنعت را جدی نگرفته‌اند تصریح کرد:ایستگاه راه‌آهن هرمزگان که در دهه 70 به بهره‌برداری رسیده و درمهم ترین  بندر اقتصادی کشور قرار دارد اما آن‌گونه بایدوشاید توجه نشده است. 
  
 لزوم توجه به صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه 
معاون تأمین سرمایه و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن یادآور شد:در حوزه راه و شهرسازی و مباحث زیربنایی در طی این 44 ساله، میزان توسعه و پیشرفت بخش ریلی 2 و نیم برابر بوده این در حالی است که در این مدت این موضوع در آزادراه‌ها 20 برابر، در بزرگراه‌ها 36 برابر، درراه‌های اصلی بیش از10 برابر  و درراه‌های روستایی حدود 5 برابر بوده است و به  همین دلیل باید باتدبیری این موضوع بررسی و حل شود. وی این را هم گفت که در صورت توجه، این صنعت می‌تواند جهشی بزرگ در اقتصاد کشور را رقم بزند.طالبی اظهار داشت: نسبت به بقیه دیگر روش‌های حمل‌ونقلی، بخش ریلی ارزان‌تر و ایمن‌تر است و هدایت کالا و مسافر به سمت ناوگان ریلی بر کاهش تصادفات جاده‌ای و ایمن‌تر بودن سفرها کمک خواهد کرد. این مقام مسئول  شبکه ریلی و تکمیل آن به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای توسعه اقتصادی در کشور ذکر کرد و یادآور شد: درصورتی‌که خط ریلی، ناوگان و… به‌روز باشند، حمل‌ونقل ریلی می‌تواند توسعه پیدا کند، امیدواریم در دولت سیزدهم توجه خاصی به‌خصوص مباحث اقتصادی و زیربنایی شود و همچنین نمایندگان مجلس برای لایحه برنامه هفتم توسعه توجه خاصی به این مبحث داشته باشند.طالبی خاطرنشان ساخت :در برهه خاصی قرار داریم که جز با حرکت، مدیریت و کار جهادی نمی‌توان به موفقیت رسید.   
در این مراسم طی حکمی علیرضا نصیری برازنده به‌عنوان سرپرست اداره کل راه‌آهن هرمزگان معرفی شد و حمید گوگوچانی مدیرکل  راه‌آهن هرمزگان نیز به‌عنوان سرپرست اداره کل ایمنی و نظارت بر شبکه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.نصیری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی ماشین‌های ریلی می‌باشد و پیش‌ازاین معاون بهره‌برداری و ناوگان اداره کل راه‌آهن خراسان بوده است.گفتنی است:  گوگوچانی  در اوایل بهمن ۱۴۰۰ به‌عنوان  مدیرکل  راه‌آهن هرمزگان معرفی شد که پس از یک سال نیم  این سمت را به نصیری برازنده واگذار کرد. وی  دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه تهران می‌باشد و ازجمله سوابق وی می‌توان به مدیرکل راه‌آهن اراک و مدیر پایانه و معاون مدیرکل راه‌آهن تهران اشاره کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها