مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان از بی‌میلی سرمایه‌گذار به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان خبر داد:

فرصت های نیم‌سوز انرژی خورشیدی در سرزمین آفتاب



استان هرمزگان به علت شرایط خاص آب و هوایی، یکی از بهترین مناطق مستعد کشور برای تولید واحدهای انرژی خورشیدی است. تابش مستقیم نور خورشید و وسعت زیاد آن در هرمزگان می‌تواند بستر مناسبی برای استقرار  پنل‌های خورشیدی و لزوم توجه به‌کارگیری از این انرژی پاک و تجدید پذیر باشد که دارای توجیه اقتصادی بسیار بالایی است. به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان علیرغم شناسایی نقاط پتانسیل احداث نیروگاه در زمین و اتصال به شبکه و اخذ مجوز، در مرحله اول مناقصه سرمایه‌گذاری در این استان جذب نشد.استان‌های کرمان، جنوب اصفهان  و یزد و حتی بخشی از استان همدان برنده این مناقصات شدند.امید می‌رود که در مراحل بعدی مناقصه توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق(ساتبا)، سرمایه‌گذاران توجه ای به این استان داشته باشند. 
فرشاد آدینه پور، مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان در این خصوص به صبح ساحل گفت: بر اساس سیاست اصلی وزارت نیرو ، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و دعوت از سرمایه‌گذار به‌صورت متمرکز از طریق برگزاری مناقصه توسط (ساتبا) که متولی انرژی‌های  تجدید پذیر هستند انجام می‌شود. وی ادامه داد:پیشنهاد‌هایی که در مناقصه ارائه شد تمایل سرمایه‌گذاری بیشتر بر مناطق دارای بیشترین  پتانسیل خورشیدی بود. آدینه پور ادامه داد: گمان می‌بردیم که استان  هرمزگان  با توجه به‌شدت گرما و تابش، پتانسیل انرژی خورشیدی طولانی و بیشتری دارد اما در محاسبات انجام‌شده در عرض جغرافیایی مشخص شد در استان‌های کرمان، جنوب اصفهان و یزد و حتی بخشی از استان همدان بیشترین پتانسیل تابش خورشیدی وجود دارد.این مقام مسئول یادآور شد:سرمایه‌گذار به دلیل درآمد اقتصادی بهتر، آن نقاط را انتخاب کردند و امیدواریم  در مناقصات‌بعدی، برای  نقاط استان  بتوانیم سرمایه‌گذاران خوبی را جذب کنیم. آدینه پور به راه‌اندازی نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در جزیره قشم توسط تیم ایتالیایی اشاره کرد   و خاطرنشان ساخت که عملیات یک نیروگاه 10 مگاوات دیگری توسط سرمایه‌گذاران در منطقه فارغان حاجی‌آباد آغازشده و مقرر است در بازده کوتاهی این نیروگاه وارد مدار شود. 
  

 نیروگاه های اختصاصی صنایع بزرگ

مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان در رابطه با راه‌اندازی نیروگاه اختصاصی صنایع بزرگ نیز گفت:سال گذشته جهت جلوگیری از خاموشی‌ها در استان و کشور با تدابیر اتخاذشده از سوی شرکت توانیر، صنایع بزرگ که مصرف برق بالایی دارند به همکاری در این زمینه فراخوانده شدند و قرار شد صنایع بزرگ استان هرمزگان جهت احداث نیروگاه برنامه‌ریزی کنند و طبق این برنامه، در آینده صنایع دارای نیروگاه اختصاصی می‌شوند تا در زمان پیک‌بار، نیروگاه‌های خود را به کار اندازند و خللی در رویه  تولیدشان به وجود نیاید. آدینه پورافزود: در این رابطه اقدامات خوبی توسط برخی از صنایع شروع‌شده ازجمله صنایع  انرژی بر پارسیان که مراحل اتصال به شبکه را طی کرده  است و همچنین  صنعت آلومینیوم المهدی که دو واحد گازی تا آخر امسال وارد مدار خواهد کرد. وی ادامه داد: سایر صنایع بزرگ نیز به مطالعات امکان‌سنجی را شروع کردند و یا در مرحله جلب سرمایه‌گذار هستند. 
  

 تابستان سال آینده نیز خاموشی نداریم

 
مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان با تأکید بر اینکه باسیاست‌ها و برنامه‌های تدوین‌شده در سطح وزارت نیرو، تابستان سال آینده نیز خاموشی نداشته باشیم گفت: تلاش ما و همکارانمان بر این بود که تابستان امسال را بدون هیچ‌گونه محدودیت برقی بگذرانیم و خوشبختانه تاکنون در این زمینه موفق بوده‌ایم. آدینه پور افزود: در این رابطه نتیجه تلاش همکاران من در برق منطقه‌ای هرمزگان در لامپ‌ها و سیستم‌های سرمایشی که در خانه‌ها وجود دارد می‌توان دید. وی گفت: شبکه برق یک شبکه زنده بوده و وقوع حوادث در آن اجتناب‌ناپذیر است اما خوشبختانه علی‌رغم همه مشکلات موجود، امسال محدودیت ناشی از کمبودها را تجربه نکردیم و در این زمینه مردم ما را قضاوت خواهند کرد. آدینه پور افزود: استان  دارای 7 هزار کیلومتر خطوط برقی است که بسیاری از این خطوط در نقاط صعب‌العبور با شرایط جغرافیایی سخت و جوی سخت در معرض یکسری  از حوادثی قرار دارد، تا این لحظه تلاش کردیم اتفاقی در این خصوص رخ ندهد.
  

 انتقال حداکثر تولید ازجزیره  قشم به سرزمین اصلی

مدیرعامل برق منطقه‌ای هرمزگان از افزایش میزان مصرف انرژی در مدت مشابه ۴ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۵.۷ درصد و در صنایع استان  سه درصد نسبت به گذشته  خبر داد که در بخش تولید نیز در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته سه درصد تولید رشد داشته است.آدینه پور ادامه داد:  برای اینکه حداکثر تولید را ازجزیره  قشم به سرزمین اصلی منتقل کنیم علیرغم خط دوم گازرسانی به قشم که در تابستان امسال آماده نشد، یک واحد از نیروگاه غدیر قشم را با تلاش شبانه روزی ، سوخت گازوئیل وارد مدار کردیم. وی این را هم اضافه کرد: با اقداماتی که انجام شده امسال حدود ۱۷۰ مگاوات انرژی از قشم به سرزمین اصلی منتقل کردیم که باعث تراز تولید به مصرف استان شد. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها