طریق زینب (س) بعد از قیام عاشورا



انسیه بهبودی -دانش پژوه دکتری مطالعات زنان( گرایش حقوق زن در اسلام)

پایه‌های یك بنا را هر قدر هم که مستحكم باشـد، اگـر با ضربه سسـت كنـیم زمینـه فـرو ریختن آن را فراهم كرده ایم؛ رسالت حضـرت زینـب  نیز  همـان كـاری را كـرد كـه پیامبر  در زمـان جاهلیت كـرد.
مجاهـدت‌هـای آن حضـرت در افشـاگری هـا و سخنرانی‌ها بر علیه یزید، در واقع اركان سلطه یزیدی را سست كـرد و در بسـیاری از سخنرانی‌ها،  مردم منقلب شدند و گفتند ما نمی دانستیم شما خانـدان پیامبرید و یزید این اندازه جنایتكار اسـت.
حضـرت زینـب شخصـی بـودند كـه بـا افشـاگری‌هـا و روشنگری ها غبار تحریف را از حماسه عاشورا زدودند و پایه هـای اسـتبداد حكومـت یزیدی را ویران كردند. بعد از قیام عاشورا اینكه این قیام جاوید باقی بماند یا فرامـوش شـود بسـتگی بـه اسیران كربلا داشت كه در راس آنها حضرت زینب  و امام سجاد  قرار داشتند. در قیام و حركت امام حسین(ع)  آنچه مهم است نقش حضرت زینب  است كه بدون ایشان قیام نتیجه نمی داد. آن حضرت اگر چه در شرایط نگران كننده ای قرار داشتند ولـی  از فرصـت پـیش آمده بهترین استفاده را كردند و شروع به سخنرانی نمودند و جنایت و اعمـال زشـت امویان را درخصوص حوادث كربلا افشا نمودند. خون امام حسین  هدفدار است و این مهم بر دوش حضرت زینب  بود و نقش اساسی در رسوا ساختن ستمگران اموی را به عهده داشت و در هـر فرصـتی  بـا خطابـه و سـخنرانی و پاسـخگویی بـه پرسش ها در تاریكی ها نور افشاند و غفلت ها را زدود.
 آن حضرت بعد از واقعه كربلا تمام عمر خود را با بیان وقایع عاشورا گذراند حتـی بـا افشـاگری و تحریك عواطف و به خروش در آوردن احساسات بـر ضـد یزید تـلاش بسـیاری نمـود، تـا تبلیغات وارونه آنان را واژگون نماید.
آن حضرت پیام شهدا را كه عبارت بود از احیای اهداف اسلام، حفظ كیان آن و نبرد با طاغوتیان را به مردم ابلاغ كرد. یكـی دیگر از فعالیت های حضرت زینب (س) این بود كه از تحریف حادثه كربلا به وسـیله دشمن جلوگیری كرد. چقـدر سـطحی نگـر و نابخرد بودند آنان كه آن حضرت را اسیر كردنـد و او را گرفتـار مـی‌پنداشـتند امـا در حقیقت آنان بودند كه در اسارت حضرت زینب  قرار داشتند كه زمـام حـوادث را به هر سو كه می‌خواستند می كشاندند،  ایشان حـوادث ر ا بـه سـوی پیروزی حـق و نابودی باطل می برد و نیز جاهلند كسانی كه بعد حماسی، انقلابی و سیاسـی قیام آن حضرت را نادیده می گیرند و صرفا بعد عاطفی و مصیبتی شخصیت ایشـان را می بینند. حضرت زینب  ظلم ستیز و مستكبرستیز است كه با فریاد پرشـور خـود فرعون زمان را تحقیر نمود. 
پس خون امام حسین  بی هدف نیست و پیام دارد و این مهم بر دوش حضرت زینب  بود كه ایشان با خطبه ها و سخنرانی ها و بیان وقایع مانع از بـین رفـتن این اهداف شدند و همچنین مانع از تحریف قیام عاشورا شدند. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها