اثر هنرمند قشمی به جشنواره بین‌المللی راه یافت



نمایش «رسم هیش» با موضوع معرفی سنت ازدواج در جنوب کشور اثر هنرمند قشمی به عنوان نماینده استان هرمزگان به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی راه یافت.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، نمایش «رسم هیش» به نویسندگی و کارگردانی ابوذر رحیمی شهواری نگاهی به رسم و رسوم ازدواج در جنوب کشور دارد و در آن سعی شده تمامی آیین های برگزاری جشن عروسی جوانان جنوبی به تصویر کشیده شود.

در این نمایش سه خوندغ (دعوت کننده به مراسم عروسی) از طرف خانواده های عروس و داماد مامور می شوند تا اهالی و جامعه محلی را به مراسم عروسی دعوت کنند.

عروسی در منطقه جنوب کشور متشکل از هفت شبانه روز است که در هر شب آیین های متفاوتی توسط خانواده های داماد و عروس برگزار می شود.

شب هنیر دزدی، شب هنیر راستی، ساخت بردن به اماکن متبرکه، سر تراشان یا همان اصلاح سر داماد و آرایش عروس، شب حجله، شب چوکی یا شبی که دوستان داماد برای تبریک گفتن میهمان داماد می شوند، شب دُختی یا شبی که دوستان عروس برای تبریک گفتن میهمان عروس می شوند و در آخر شب سراخونی که عروس را به خانه مادر داماد می برند از آیین های مراسم عروسی در جنوب کشور است.

نمایش «رسم هیش» به نویسندگی و کارگردانی ابوذر رحیمی شهواری از هرمزگان (قشم) پس از بررسی و بازبینی هیات داوران بخش «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» به همراه چهارده اثر نمایشی دیگر از جمله «عروس خروس» از زنجان، «یاریار» از کرمانشاه، «بیست چهل» از آذربایجان غربی (خوی)، «بهیک بازنه» از خوزستان (مسجد سلیمان)، «چمچه گلین» از همدان، «تکمچی لر» از آذربایجان شرقی (تبریز)، «ک ژه وان» از کردستان (دهگلان)، «کل ووجور» از خوزستان (بهبهان)، «آرش امروز» از خوزستان (خرمشهر)، «عروس ایل» از کهگیلویه و بویراحمد (یاسوج)، «چارودار» از گیلان (آستانه اشرفیه)، «نهام» از بوشهر (جزیره خارک)، «حنابندان» از تهران و «لافن بازی» از گیلان (رشت) به بخش مسابقه این جشنواره راه یافته است.

داوران بخش «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» متشکل از داریوش نصیری، هوشنگ جاوید و ابوالفضل ورمزیار این پانزده نمایش را برای حضور در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی معرفی کرده اند.

جلسه داوری و انتخاب این آثار روز دوشنبه (۱۳ شهریور) با حضور احمد جولایی، دبیر جشنواره و عباس شاه‌محمدزاده، مدیر دبیرخانه برگزار شده است.

بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی با دبیری احمد جولایی مهرماه ۱۴۰۲ برگزار و استان چهارمحال و بختیاری و شهر شهرکرد میزبان بخش «معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی» این دوره از جشنواره خواهد بود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها