موی شما را به مبلغ 100 میلیون تومان خریداریم؛ از شایعه تا واقعیت

بازار پررونق گیس‌های بریده


نویسنده: صبح ساحل

فروش موی طبیعی در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد به یک تجارت بدل شده است. با رواج اکستنشن‌ مو، بازار فروش مو نیز حسابی رونق گرفت؛ با نگاهی گذرا به پلتفرم‌های اجتماعی، تعداد زیادی آگهی‌های فروش مو در اندازه‌ و گونه‌های مختلف را خواهید دید. در برخی از آرایشگاه‌ها نیز برگه‌ای با عنوان «موی طبیعی شما را خریداریم» چسبانده‌اند. آگهی خرید مو به قیمت 100 میلیون تومان، سوای از اینکه دور از باور است نظر هرشخصی را جلب خواهد کرد. در ادامه آگهی‌های خرید و فروش مو در بندرعباس و تهران را بررسی می‌کنیم.

  

از 300 هزار تومان تا 4 میلیون

اکستنشن‌ مو همان راز بلند کردن موها است که ابتدا در بین سلبریتی‌های اروپایی رواج پیدا کرد. اکستنشن‌کارها موی طبیعی یا مصنوعی را می‌خرند و با وصل کردن آن به تارهای زیرین، قد مو را افزایش می‌دهند. از آنجا که موی طبیعی، جلوه واقعی داشته و امکان شستشو و حالت دهی دارد، استفاده از آن برای اکستنشن مورد اقبال بیشتری قرار گرفته و همین موضوع عامل رونق خرید و فروش مو شده است. بسته به نوع، اندازه، سلامت و رنگ مو رقم‌ها متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت قیمت‌گذاری بدون ضابطه و سلیقه‌ای انجام می‌شود. شاخه‌ای {در دسته‌های خیلی کوچکتر} نیز فروش مو انجام میگیرد که به تناسب اندازه تا شاخه‌ای 25 هزار تومان نیز قیمت‌گذاری شده است. 4 میلیون تومان برای مو 35 سانتی پر حجم، 2 میلیون تومان برای مو 56 سانتی، یک میلیون و 500 برای موی بلوند رنگ شده، 300 هزار تومان برای موی 30 سانتی، یک میلیون تومان برای مو 75 سانتی، 400 هزار تومان برای مو 40 سانتی، 500 هزار تومان برای مو 45 سانتی، یک میلیون و 200 برای مو 40 سانتی و... از جمله آگهی‌های فروش مو طبیعی در یکی از پلتفرم‌های اجتماعی است.

     

خرید مو به قیمت 100 میلیون!

رصد بازار خرید و فروش مو در شهرهایی چون تهران حکایت دیگری دارد. خریداران مو در تهران آگهی‌هایی با رقم‌های 100 میلیون تومان، 40 میلیون تومان، 35 میلیون تومان، 20 میلیون تومان و... درج کرده‌اند. برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که آرایشگاه‌های تهران از مشتری به بهانه استفاده از موی طبیعی برای مراسمات مختلف، ارقامی در همین حدود اخذ میکنند. البته به نظر می‌رسد این گونه‌آگهی‌ها بیشتر برای جذب و جلب مشتری باشد.

رقم‌های فروش مو نیز در آگهی‌های تهران متفاوت بوده و تا مبلغ 10 میلیون تومان برای مو 75 سانتی مشاهد شد. در سال‌های اخیر گزارش‌هایی در رابطه با فروش مو به خاطر نیاز مالی در رسانه‌ها منتشر شد؛ در بررسی‌های انجام شده جز چند مورد محدود که در آگهی ذکر شده بود به دلیل نیاز مالی، موارد دیگری در این زمینه مشاهده نشد؛ هدف نویسنده از بیان این موضوع رد یا تایید این اتفاق نیست.

     

صادرات مو

«خرید مو برای صادرات» عنوان یکی از آگهی‌ها در فضای مجازی بود. گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد این موها در ایارن به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و بخش خیلی کمی از آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمار دقیقی از صادرات و واردات موی طبیعی در کشور منتشر نشده است. آمار ثبت‌شده از فروش جهانی موی صادر شده انسان در سال ۲۰۱۷ مبلغی درحدود ۲/۸۱ میلیون دلار بوده است. در میان قاره‌های جهان، کشورهای قاره آسیا بیشترین بخش از صادرات مو را به‌عهده داشته‌اند و سهم ارزش صادرات مو در این کشورها در سال ۲۰۱۷ به ۴۴.۵ میلیون دلار رسید، یعنی ۵۴.۷ درصد از کل بازار جهان. قاره آمریکا با ۴۲.۳ درصد از سهم جهانی رتبه دوم این بازار را به‌خود اختصاص داده‌است و اروپا با ۱.۷ درصد، آمریکای لاتین و کارائیب با ۰.۹ درصد و آفریقا با ۰.۴ درصد در رتبه‌های بعدی این بازار ایستاده‌اند و سهم اقیانوسیه در این بازار تنها دو هزار دلار برآورد شده‌است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها