گردهمایی کارشناسان میراث فرهنگی در عربستان سعودی برای افتتاحیه اجلاس جهانی باستان شناسی


نویسنده: عدنان نگاری

عربستان سعودی دارای گنجینه‌های باستان شناسی فراوانی است که از دوران نوسنگی تا اوایل قرن بیستم امتداد دارد. بنابراین، شاید هیچ مکانی بهتر از این در منطقه برای میزبانی گردهمایی از برجسته‌ترین افکار جهان در میراث و دوران باستان وجود نداشته باشد.

از 13 تا 15 سپتامبر، پادشاهی سعودی افتتاحیه اجلاس جهانی باستان شناسی AlUla را در شهر واحه باستانی به همین نام برگزار می کند. این اجلاس که توسط کمیسیون سلطنتی AlUla سازماندهی شده است در سالن کنسرت Maraya AlUla برگزار خواهد شد.

این درحالی است که دولت سعودی سیاست‌هایی را اجرا می‌کند که برای باستانشناسان خارجی و داخلی دسترسی و بررسی سایت‌های میراث فرهنگی فراوان در شمال غرب این کشور را آسان‌تر می‌کند. در این اجلاس 60 سخنران با زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف حرفه‌ای از میراث فرهنگی و باستان شناسی گرفته تا رسانه و کارآفرینی از سراسر جهان حضور خواهند داشت.

عبدالرحمن الصحیبانی، مدیر اجرایی باستان شناسی، حفاظت و مجموعه‌های RCU، به عرب نیوز گفت: « اجلاس جهانی باستان شناسی AlUla محیطی از همکاری‌های بین رشته‌ای و تبادل دانش را ایجاد می‌کند. ما با الهام از گذشته مشترک بشریت، بر راه حل‌های نوآورانه‌ای تمرکز خواهیم کرد که می‌توانند تأثیر طولانی مدت بر جهان داشته باشند.  ما برای میزبانی از اجلاس افتتاحیه در AlUla، جایی که جهان برای مالقات و جایی که ما دوباره مالقات خواهیم کرد، هیجان زده هستیم. RCU با فرمان سلطنتی در سال 2017 تاسیس شد و وظیفه حفظ و توسعه AlUla را در راستای برنامه اصلاحات اجتماعی و تنوع اقتصادی چشم انداز 2030 عربستان سعودی بر عهده داشت. السوحیبانی گفت که رویداد AlUla به دلیل گستردگی تخصصی که نمایندگان به میز خواهند آورد، به جای یک کنفرانس صرف، به عنوان یک اجلاس طبقه بندی شده است.  این یک کنفرانس علمی نیست که در آن مشکلات علمی مرتبط با حوزه باستان شناسی را مورد بحث قرار دهیم».

وی افزود:« این اجلاسی است که قصد دارد همه باستانشناسان و سایر حوزه‌های مرتبط با حوزه باستانشناسی مانند موزه‌ها و مردم‌شناسی همه حوزه‌های مرتبط با باستانشناسی را قادر سازد تا گرد هم آیند و همکاری کنند».

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها