چرا تغییر نام هند اهمیت دارد؟

تغییر نام 170 میلیون دلاری برای هندی‌ها


نویسنده: مریم دهقان

اخیرا هند میزبان یکی از مهم‌ترین نشست‌های سران اجلاس گروه ۲۰ بود. اما این کشور در دعوت‌نامه‌های رسمی این اجلاس, اشاره‌ای به نام هند نکرده و در عوض واژه بهارات را به کار برده است. تحلیل‌گران علت این موضوع را تغییر نام این کشور می‌دانند. اما چرا هند به دنبال تغییر نام کشور خود است؟ درحالی که می‌داند این‌کار هزینه‌ای بالغ بر 170 میلیون دلار برایش در‌بر خواهد داشت. نمایندگان مجلس این کشور معتقدند که نام هند/India نماد «برده‌داری استعماری» است و باید از قانون اساسی حذف شود. چراکه انگلیسی‌ها بودند که نام بهارات را به هند تغییر دادند و حالا این کشور قصد دارد نام کشور خود را به بهارات تغییر دهد.
  

 این سرزمین چه نام‌هایی را به خود دیده است؟

هند از معدود کشورهایی در جهان است که با اسامی زیادی شناخته می‌شود؛ بهارات، هند و هندوستان نام‌های این کشورند که هر کدام تاریخ، مفهوم و مشروعیت خاص خود را داشتند. منشأ زبانی نام هند سانسکریت باشد و اشاره به رودخانۀ سند دارد که از شمال کشور می‌گذرد. 
هند پیش از ۲۰۰۰ سال پیش و برای اولین بار توسط ایرانیان، یونانیان و رومیانِ باستان به کرّات مورد استفاده قرار گرفت و به طور گسترده در نقشه‌های بریتانیاییِ قرن هجدهم میلادی برای اشاره به قلمروِ شبه قارۀ تحت سلطۀ بریتانیا به کار رفت.  
 نام دیگر "هندوستان" بود که ایرانیان، یونانیان، سلاطین دهلی و مغول‌ها به مدت صدها سال برای اشاره به بخش بزرگی از شمال و مرکز شبه قاره به کار می‌بردند و سرانجام "بهارات" نامی بود که از یکی از متونِ باستانیِ سانسکریت یعنی "ریگ ودا" - شامل مجموعه‌ای از اشعار و سرودهای مذهبی هندو به زبان سانسکریتِ ودایی - گرفته شده و قدمت آن به حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. مهاباراتا (یا مهابهاراتا؛ مها= کبیر ) اثر حماسی_تاریخی هندی با قدمتی چند هزار ساله، که برخی آن‌را شاهنامه هند می‌دانند نیز بر اساس نام بهارات نامگذاری شده است. مهمترین داستان این کتاب نبرد بر سر تصاحب تاج و تخت بهاراتاست.
  

 چرا بهارات؟

بهارات نامی برای سراسر جغرافیای هند بزرگ است؛ جغرافیایی که همه شبه‌قاره هند را در بر می‌گیرد. برای برخی در کشور‌های کوچک‌تر، حرکت‌های ناسیونالیستی در هند می‌تواند به معنی تلاش این کشور برای ایجاد هژمونی در آسیای جنوبی و سلطه بر کشور‌های ضعیف‌تر باشد. در سرود ملی از بهارات یاد می‌شود و بهارات و هند روی گذرنامه‌های هند نگاشته شده‌اند.
  

 چرا هند نه؟

از نگاه هندی‌ها، علاوه بر اینکه، عنوان هند وارداتی است و در هیچ‌یک از منابع تاریخی فرهنگ هند، اثری از آن وجود ندارد؛ واژه‌ای تحقیرآمیز نیز هست. این تحقیر هم به دلیل تشابه با بومیان آمریکا رخ می‌دهد. همچنین اگرچه‌که هم اکنون نام رسمی این کشور در مجامع بین المللی «هند» است؛ اما در داخل هند و به زبان محلی این کشور بیشتر به بهارت شهرت دارد.
  

 چرا تغییر نام هند اهمیت دارد؟

هند با در اختیار داشتن بیشترین جمعیت و همچنین بیشترین رشد اقتصادی جهان، از قدرت‌های نوظهور محسوب می‌شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند مسیری که چین در دو دهه اخیر طی کرده، در آینده نه چندان دور توسط هند نیز دنبال خواهد شد. در واقع هندی‌ها می‌خواهند به جهان بگویند با یک هند جدید طرف هستید. پس تصویرتان را تغییر دهید و البته سیمای جدید هند و روند پیشرفت آن ادعایی گزافه نیست.
  

 هزینه 172 میلیون دلاری نام بهارات برای هندی‌ها

تغییر نام هند هزینه‌های مالی هنگفتی، حتی برای چهارمین اقتصاد بزرگ جهان، به همراه خواهد داشت. به نظر می‌رسد این حرکت تغییرات زیادی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی پدید می‌آورد. از تغییر در اسناد دولتی گرفته تا نقشه‌ها، تابلوی بزرگراه‌ها، و تبلیغ برای تغییر نام، همه‌ این‌ها برای این کشور هزینه دارد.برای درک هزینه احتمالی این تغییر نام کافی است به سایر کشورها مانند اسواتینی (سوازیلند سابق) و نحوه محاسبه هزینه برای آن‌ها در سال ۲۰۱۸ نگاهی بیندازیم. مشخص نیست این کشور چقدر پول هزینه کرده است، اما فرمولی که دارن اولیویه، وکیل مالکیت معنوی و وبلاگ‌نویس اهل آفریقای جنوبی، ابداع کرد می‌تواند تا حدی در محاسبه تغییر نام هند نیز به‌کار بیاید. زمانی که اسواتینی تغییر نام داد؛ اولیویه برآورد کرد که این کشور شش میلیون دلار برای تغییر نام خود هزینه کرده است. او در این محاسبات برآورد کرد که میانگین بودجه بازاریابی برای یک شرکت بزرگ، حدود ۶ درصد درآمد آن، هزینه دارد. در نتیجه این مبلغ برای اسواتینی ۶۰ میلیون دلار خواهد بود .با استفاده از همین فرمول، این هزینه برای کشوری به وسعت هند، حدود ۱۴ هزار کرور روپیه معادل ۱۷۲ میلیون دلار یا ۱۳۶ میلیون پوند می‌شود که نخستین بار آن را اوت‌لوک بیزنس ( Outlook Business ) با بهره‌گیری از فرمول الیور اعلام کرد. هرچند این رقم نزدیک‌ترین برآوردی است که می‌توان محاسبه کرد؛ اما هزینه واقعی، بسته به اینکه دولت هند قصد دارد چقدر برای تبلیغ این کار خود بپردازد، ممکن است بسیار بیشتر باشد.
لازم به ذکر است افزون بر هزینه مالی، زمان زیادی هم طول می‌کشید تا کشورها به‌طور رسمی با نام‌های جدید خود شناخته شوند. سریلانکا، همسایه هند، نام خود را در سال ۱۹۷۲ از سیلان تغییر داد؛ اما چند دهه طول کشید تا این کشور تغییرات را پشت سر بگذارد و با هویت جدید خود شناخته شود.
  

 چرا این دهه متعلق به هند است؟

پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی هند تا سال ۲۰۳۱میلادی از ۷.۵ تریلیون دلار فراتر برود که بیش از دو برابر سطح فعلی است و می‌تواند این کشور را به سومین اقتصاد بزرگ تبدیل کند و سالانه ۵۰۰ میلیارد دلار به آن اضافه کند. ارزش بازار هند احتمالاً سالانه بیش از ۱۱ درصد رشد خواهد کرد و به ۱۰ تریلیون دلار در دهه آینده خواهد رسید. بانک مورگان استنلی می‌زند که سهم تولید از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۱ به ۲۱ درصد افزایش می‌یابد که حاکی از افزایش یک تریلیون دلاری فرصت تولید است. ما انتظار داریم سهم بازار صادرات جهانی هند تا سال ۲۰۳۱ به بیش از دو برابر و به ۴.۵ درصد برسد و فرصت صادراتی ۱.۲ تریلیون دلاری را فراهم کند. صادرات خدمات هند طی دهه آینده تقریباً سه برابر خواهد شد و به ۵۲۷ میلیارد دلار (از ۱۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱) خواهد رسید. همچنین اعتبار به تولید ناخالص داخلی از ۵۷ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد که حاکی از رشد مرکب سالانه اعتبار ۱۷ درصدی طی ۱۰ سال است. از سوی دیگر درآمد سرانه هند از ۲۲۷۸ دلار در حال حاضر به ۵۲۴۲ دلار در سال ۲۰۳۱ می رسد و زمینه را برای رونق مخارج اختیاری فراهم می کند. پیش‌بینی می‌شود تعداد خانوارهایی که بیش از ۳۵ هزار دلار در سال درآمد دارند، در دهه آینده پنج برابر شوند و به بیش از ۲۵ میلیون نفر برسد. بر اساس گزارش مورگان استنلی، ضریب نفوذ تجارت الکترونیک از ۶.۵ درصد به ۱۲.۳ درصد تا سال ۲۰۳۱ خواهد رسید و حجم آن تقریبا دو برابر خواهد شد. تعداد کاربران اینترنت در هند از ۶۵۰ میلیون به ۹۶۰ میلیون افزایش می یابد، در حالی که خریداران آنلاین از ۲۵۰ میلیون به ۷۰۰ میلیون در ۱۰ سال آینده افزایش خواهند یافت. پیش‌بینی می‌شود بیست و پنج درصد از فروش فزاینده جهانی خودرو طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ از هند خواهد بود و ۳۰ درصد از فروش در سال ۲۰۳۰ مربوط به خودروهای برقی باشد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها