مراسم افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس برگزار شد:

هرمزگان نقطه ای برای همکاری دو کشور ایران و چین


نویسنده: سامیه طهورنیان

مراسم گرامیداشت هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین و افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس با حضور مقامات استان در هتل هرمز برگزار شد.

       
به گزارش صبح ساحل، «شو وی»، سرکنسولگری چین، در مراسم گرامیداشت هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در بندرعباس، ضمن تشکر از حضور مدعوین و مقامات استان هرمزگان گفت: دو تمدن بزرگ چین و ایران همیشه رابطه مسالمت آمیزی با هم داشتند و الان یک فرصت مغتنم برای بازسازی و استحکام بخشیدن به این رابطه است.

وی افزود: ایران به طور طبیعی، شریک خوبی برای ماست و روابط ما تنها محدود به روابط اقتصادی نیست بلکه حوزه های دیگر به ویژه علمی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد و مسئولان مربوط در تلاشند تا موانع برای توسعه و گسترش هر چه بشتر روابط برداشته شود. از سویی بندرعباس یک شهر استراتژیک و اقتصاد محور است و امیدواریم بتوانیم مسیرهای خوبی را از این نقطه آغاز کنیم.

شو وی در ادامه به تاریخچه حزب جمهوری خلق چین و تلاش های مردم برای مبارزه در راه آزادی کشورش پرداخت و از آغاز دوره جدید سوسیالیسم در کشور چین سخن گفت‌ و تاکید کرد: این دوره، درهای جدید و موقعیت ویژه ای را در کشور چین شکوفا کرده است و در آخرین کمسیونی که در چین برگزار شد، ما برای یک دوره ۸ ساله آینده کشورمان برنامه ریزی ویژه ای کردیم.
سرکنسولگری چین اضافه کرد: طی ده سال گذشته، ایران و‌چین طرح های جامع اقتصادی و سیاسی متعددی را با هم تدوین کرده اند‌ که امضا شده و همکاری های دو جانبه بسیاری صورت گرفته است.


نقش پر رنگ هرمزگان در همکاری دو کشور ایران و چین

احسام کامرانی، معاون سیاسی استانداری هرمزگان در حاشیه این مراسم گفت: بندرعباس یک شهر بی نظیر و هرمزگان یک استان بی همتا در سراسر کشور است که ظرفیت مغفول مانده بسیاری دارد‌. این استان از ۷۴ کشور جهان بزرگ تر است و دارای منابع بسیار غنی طبیعی و معدنی است و از آن مهمتر، دارای اقتصاد دریا محور است که آن را با دیگر استان ها متمایز کرده است.

کامرانی با اشاره به تاریخچه جاده ابریشم و ارتباط تجاری چین و ایران، ادامه داد: من مطمئن هستم که همکاری ها به نفع هر دو طرف خواهد بود و چین می تواند یک شریک مهم برای ما باشد که همواره نیز طی این چند دهه بوده است.
این مقام مسئول یادآور شد: این همکاری ها نشان می دهد که جمهوری اسلامی در ارتباط با کشور بسیار جدی است و تاسیس این سرکنسولی سرعت بیشتری به همکاری دو جانبع کشورها خواهد داد‌.
معاون استاندار هرمزگان، سفر روسای جمهور چین و ایران و راه‌اندازی کمیسیون پیگیری توافقات این سفرها را دلیل جدیت پکن و تهران برای عملیاتی کردن توافقات دانست.
کامرانی تصریح کرد: در سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، هرمزگان حضور پررنگی دارد و در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری، محیط زیست، پالایشگاه و فعالیت‌های دانشگاهی نقش آفرینی‌های مهمی دارد.

   

عکاس:مرتضی مرادی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها