عملیات کف شکنی چاه کشاورزی عمیق در توکهور میناب حادثه تلخی به بار آورد

آتش نشان و دو مقنی، قربانیان چاه مرگ



عملیات کف شکنی یک حلقه چاه کشاورزی عمیق در منطقه توکهور میناب  جان 3 نفر را گرفت. یکی از آن‌ها آتش‌نشان فداکار و باتجربه سازمان آتش‌نشانی بندرعباس بود که برای نجات جان یک مقنعی به قعر چاه به عمق 110 متری رفت. آن روز تولدش بود اما تقدیر، مرگ را برای او رقم‌زده بود. پیکر این آتش‌نشان شهید فواد اورنگی 37 ساله  پس از نماز جمعه بندرعباس بر دستان نمازگزاران تشییع و سپس در قطعه 6 آرامستان باغو در کنار دوست و همکارش شهید برکت جوذری به خاک سپرده شد. شهید برکت جوذری که  8 سال پیش در عملیات اطفای حریق و نجات هتل هرمز بندرعباس، در يك عمل ايثارگرانه ماسك خود را به يكي از مصدومين داد و جان خود را در اثر استنشاق دود و گازهاي آلوده ناشي از آتش از دست داد.
  
 آغاز ماجرا 
هوا تاریک شده بود، کارگر افغان با امکانات مورد نظر به قعر چاه رفت تا عملیات کف شکنی و ته زنی را انجام دهد. دقایقی گذشت صدای از او شنیده نشد، حاضران او را صدا  زدند ولی جوابی از درون چاه نشنیدند، سراسیمه از نیروهای امدادی درخواست کمک کردند.حوالی ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه 29 شهریورماه به سامانه  ۱۲۵ اطلاع داده شد که فردی در یک حلقه چاه کشاورزی  به عمق 110 متر در روستای امیرآباد منطقه توکهور و هشتبندی  میناب  گرفتار شده است،  تیم شش نفری نجات و امداد سازمان آتش نشانی بندرعباس به محل مورد نظر  اعزام  شدند. مسافت طولانی بود و آنها ساعت حدود یک بامداد پنج شنبه  به صحنه رسیدند."فواد اورنگی"برای بررسی موضوع و فضا تا عمق 70 متری چاه رفت ‌
و بازگشت. به گفته محمدامین لیاقت مدیر عامل سازمان آتش نشانی بندرعباس، اورنگی برای بار دوم با تمام تجهیزات وارد دهانه چاه  شد تا مرد  گرفتار شده حدود ۴۰ ساله را نجات دهد اما دقایقی بعد  ارتباط بی سیم او  با سایر اعضای تیم قطع شد.بلافاصله همکاران، او را که در حالت کما بود به سطح زمین منتقل کردند،عملیات احیا انجام وبه بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) میناب انتقال دادند. ولی این آتش نشان جان سپرد.لیاقت عنوان کرد که  شهید اورنگی از نیروهای فداکار آتش نشانی بود که همیشه  به عنوان نفرات برگزیده دوره های تخصصی آتش نشانی معرفی می شد و طی صدها عملیات امداد نجات با از جان گذشتگی، مستقیما در نجات دهها شهروند حادثه دیده از مرگ حتمی، نقش مستقیم و به سزایی  داشته است. این مقام مسوول یادآور شد: هرچند حوزه ماموریت سازمان آتش نشانی بندرعباس محدود به این شهر است اما در فواصل سال با اعلام نیاز نقاط مختلف استان، آتش نشانان بندرعباس با جان و دل و در کمترین زمان در حوادث اقصی نقاط استان هرمزگان حضور می یابند و به امداد و نجات، جان و مال مردم شهرها و روستاهای استان می پردازند.
   
 عملیات 
مقنی محبوس در چاه فوت شده بود و امکان بیرون آوردن وی فراهم نبود، فرماندار ویژه شهرستان میناب تا رسیدن امکانات و لوازم لازم برای ایمنی، عملیات را متوقف کرد. جوانی که همکار و همشهری آن کارگر بود طاقت نیاورد وبا پافشاری  وارد دهانه یک و نیم متری چاه شد  تا دوستش را نجات دهد ولی او نیز بازنگشت. عملیات سخت و نفس‌گیر خارج کردن پیکر بی‌جان  این دو نفر، ظهر یکم مهرماه به پایان رسید. مجید سلحشور فرماندار میناب درباره جزئیات این عملیات  گفت: پس از جان باختن  و خروج پیکر آتش‌نشان فداکار، هرگونه عملیات در محدوده چاه تا زمان رسیدن امکانات و تجهیزات ممنوع کردم. وی  بابیان اینکه  سومین قربانی حدود ۳۵ ساله  با اصرار خود به درون چاه رفت که همکارش را نجات دهد گفت: این فرد نیز درون چاه فوت کرد.وی افزود:از ساعت 6صبح شنبه عملیات خروج اجساد با حضور و همکاری نیروهای مردمی، تیم‌های از نیروهای امداد و نجات آتش‌نشانی، اورژانس و تیم ها   HSE پالایشگاه نفت بندرعباس و شرکت گاز  آغاز و ساعت 11 و نیم  پایان یافت . پس از حدود سه روز  اجساد  از چاه خارج شدند.سلحشور عنوان کرد: اجساد  برای انجام اقدامات قانونی و تشخیص علت فوت به پزشک قانونی تحویل داده شد.وی با اشاره به اینکه  علت‌های مختلفی  مانند گازگرفتگی  و برخورد با دیواره‌های چاه و... وجود دارد یادآور شد: تشخیص علت اصلی این حادثه، منوط به جواب پزشکی قانونی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها