فرمانده انتظامی این شهرستان :

سن سارقان در بندرعباس به 16ساله رسید



سن سارقان در مرکز استان هرمزگان به 16سال رسیده است. به گفته فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس سن شروع به سرقت از  16 تا 22 سال رسيده است، اين يعني زنگ خطري جدي براي خانواده‌هايي كه فرزندان نوجوان در خانه‌دارند و خطر سرقت را دست‌کم می‌گیرند. افرادی که به اتهام‌های مختلف دستگیرشده‌اند که به خاطر نيازهاي مادي،حتی زیاده‌خواهی و خودنمایی و جسارت‌هاي كاذب سروكارشان به كلانتري و آگاهي و دادسرا رسيده است و نامشان به‌عنوان بزهکار در پرونده‌ها ثبت می‌شود. سرهنگ تیمور دولتیاری که به مناسبت فرا  رسیدن هفته ناجا در نشست با خبرنگاران سخن می گفت با اشاره به عوامل متعدد بروز چنين جرائمی اظهار داشت: سهل‌انگاري والدين در تربيت و همين‌طور کم‌کاری سيستم آموزشي را می‌توان بيشترين تأثير در این خصوص دانست ،متأسفانه افرادی که دست به سرقت می‌زنند اغلب از خانواده‌های قشر آسیب‌پذیر و کم‌بضاعت جامعه هستند.اغلب سرقت‌ها به دلیل بسترهای اجتماعی و فرهنگی است که موجب رخ دادن سرقت می‌شود و متأسفانه دستگاه‌های متولی در حوزه فرهنگی کم‌کاری‌هایی کرده‌اند که موجب شده این اتفاق بیفتد.وی این را هم بیان داشت که استفاده از مخدرها و مواد توهم‌زا هم از ديگر مصاديق علل بروز سرقت در سنين نوجواني است.

  

طرح امنیت محله محور

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس  از اجرای طرح امنیت محله محور در قالب برنامه‌های مقابله‌ای و رسانه‌ای و فرهنگی خبر داد و اظهار داشت: طرح امنیت محله محور با مشارکت ریش‌سفیدان محلات، امامان جمعه و جماعت، بسیج، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها اجرا می‌شود که این طرح در راستای برخورد با سارقان ، مال‌خران، اراذل‌واوباش،جمع‌آوری ولگرد، معتادین مجرم متجاهر، دستگیری خرده‌فروش مواد مخدر،مشروبات الکلی و هنجارشکنان است.

سرهنگ دولتیاری در رابطه با عملکرد عملیات رعدآسا در این 6 ماه اخیر بدون اشاره به تعداد فقط به بیان درصد اکتفا کرد  و گفت: در این مدت دستگیری  سارقان و مال‌خران 13درصد، کشف سرقت‌ها ۵۸ درصد، کشف سرقت‌های خشن و مهم ۱۰۰ درصد و کشف انواع مواد مخدر 8 درصد نسبت به سال گذشته  افزایش داشته است. وی بابیان کشف ۲میلیون و ۱۹۵ هزار لیتر سوخت قاچاق در شهرستان بندرعباس ادامه داد: در این مدت با افزایش ۳ درصدی کشف مشروبات الکلی دست‌ساز، 104 درصدی مشروبات الکلی خارجی، 27 درصدی سلاح‌های جنگی، 12 درصدی تجهیزات ماهواره‌ای، 59 درصدی کشف انواع سیگارت قاچاق روبرو بودیم. سرهنگ دولتیاری به افزایش  37درصدی دستگیری اتباع بیگانه  و24درصدی خرده‌فروشان مواد مخدر و ۵۷ درصد مفسدین اجتماعی و قانون‌شکنان نیز اشاره داشت و بابیان اینکه در این 6 ماه  در بحث دستگیری افراد معتاد متجاهر۲۹ درصد افزایش داشتیم ادامه داد:زمانی که این افراد را دستگیر می‌کنیم  آمار سرقت‌های کاهش می‌یابد.

   

تشکیل 2 هزار پرونده کالای قاچاق 

فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس  گفت: در این بازه زمانی بیش از 2 هزار پرونده کالای قاچاق  باارزشی بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد تومان تشکیل‌شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد افزایش برخورد قاچاق داشتیم. وی افزود:820  دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۴۰ درصد فروند قایق در امر قاچاق توقیف و 700 نفر متهم دستگیرشده‌اند.

  

رتبه سوم کشوری در کمترین وقوع جرم

به گفته سرهنگ دولتیاری، هرمزگان در رتبه سوم کشوری در بحث کمترین وقوع جرم بعد ازاستانهای سمنان و اردبیل وهمچنین در رتبه اول امنیت کشوری قرار دارد. وی پیشگیری از وقوع سرقت مستلزم اقدامات پیشگیرانه و مشارکت فعال همه سازمان‌ها و نهادها دانست و تصریح کرد:۲۷ ارگان در آموزش و پیشگیری از جرائم  به خصوص دخیل هستند و افزایش سرقت‌ها علاوه بر کاهش احساس امنیت، می‌تواند امنیت عمومی جامعه را نیز به مخاطره بیندازد. فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس  با تأکید بر اینکه  پلیس کمتر از ۱۵ دقیقه به محل جرم  می‌رسند و با مجرمان مقابله می‌کنند گفت: باید با برخورد قاطع با سارقان و تشدید اقدامات پیشگیرانه به‌ویژه در محله‌های جرم خیز، محیط را برای فعالیت‌های مجرمانه ناامن کنیم.

  

جدی گرفتن مشارکت مردمی

سرهنگ دولتیاری عنوان کرد برای دستیابی به امنیت اجتماعی مطلوب در جامعه، جدی گرفتن مشارکت مردمی بسیار مهم است، لذا آگاهی‌بخشی و آموزش و بالا بردن دانش انتظامی شهروندان ازجمله اقدامات مهم پیشگیرانه است که می‌تواند در کاهش وقوع سرقت نقش بسزایی داشته باشد.وی تأثیر نقاط آسیب‌پذیر در محلات مختلف، عدم روشنایی ، عدم  دسترسی به پارکینگ، بافتهای  فرسوده ، ساختمان‌های نیمه کار، عدم نگهبان در آپارتمان‌ها در وقوع جرم بسیار مهم دانست.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها