به‌مناسبت 17 مهر ماه، روز جهانی تخم مرغ

ســوپرغـذایی به نام تخـم مــرغ


نویسنده: راضیه نیرومند

تخم مرغ از جمله مواد غذایی مفیدی است که باید در گروه بندی مواد غذایی علی الخصوص برای کودکان جای گیرد. تخم مرغ به دلیل داشتن ویتامین هایی نظیر ویتامین E ، A و مواد معدنی و همچنین دارا بودن پروتئین یکی از مناسب ترین غذاها برای رژیم غذایی ورزشکاران نیز محسوب می شود. به دلیل اهمیت  بالای این ماده غذایی  روز 17 مهرماه را به عنوان روز جهانی تخم مرغ (9اکتبر) نامگذاری کرده اند و چند سالی است که در مدارس،  امروز را به عنوان روزی خاص در نظر می گیرند و از دانش آموزان می خواهند که این ماده غذایی مفید را بصورت آب پز و یا سرخ شده به همراه داشته باشند.  این سوپرغذای پرفایده به لحاظ منبع غذایی یک غذای کامل به حساب می آید و برای رشد جسمی و مغزی کودکان بسیار مفید می باشد و دارای اسیدهای آمینه ضروری برای بدن می‌باشد. 
 
 
فواید تخم مرغ 
 
 بهبود عملکرد بدن
تخم مرغ دارای مواد مغذی فراوانی است. دو عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۰ گرم پروتئین است و مواد مغذی لازم را برای بدن، به استثنای ویتامین C، تأمین می‌کند. به همین دلیل است که وقتی با آب میوه و نان کامل همراه می‌شود، یک صبحانه‌ی کامل را برای شما تشکیل می‌دهد و بلافاصله پویایی بدن را بالا می‌برد.
 
جبران کمبود آهن
بسیاری از افراد و گروه زیادی از کودکان دچار کمبود آهن و کم خونی هستند  که در نتیجه اغلب سردرد و بیحالی را تجربه می کنند. آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.
 
جبران کمبود مواد مغذی
غلظت مواد مغذی موجود در تخم مرغ باعث شده است تا به یک عامل ارزشمند در رژیم سلامتی تبدیل شود. تخم مرغ ۳۰ درصد فولات و ۴۰ درصد ویتامین‌های A، E و B12 مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.
 
پایین آوردن کلسترول
بر اساس باور عموم در در گذشته تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است. ولی تحقیقات جدید نشان دهنده‌ی رابطه‌ی معکوس بین مصرف تخم مرغ و بیماری‌های قلبی هستند. زیرا نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و تأثیر متفاوتی بر بدن دارد. دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). مصرف تخم مرغ، حتی هر روز، هیچ تأثیری بر کلسترول بد ندارد. بلکه کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
 
 کاهش وزن
مصرف زرده تخم مرغ در وعده صبحانه به علت احساس سیری که به فرد می دهد می‌تواند باعث کاهش وزن در افراد شود. زیرا بدن مطالبه دریافت مواد غذایی و شیرینی‌جات را ندارد و تا ساعاتی حجم معده پر است. از این رو طبق مطالعاتی که انجام شده، افرادی که در وعده‌ی صبحانه زرده تخم مرغ مصرف کرده‌اند کاهش وزن بیشتری را در مقایسه با دیگران تجربه می‌کنند.
 
بهبود سلامت مغز
یکی از ترکیبات مغذی در تخم‌مرغ کولین است که  به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. این ترکیب همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط است. این ماده غذایی در دسته‌ی ویتامین های گروه B قرار می‌گیرد و وجود پان برای بدن بسیار حیاتی است.
با تمام این گفته این ماده غذایی مفید و با خاصیت طبخ آسان دارای خواص بیشمار دیگری از جمله تقویت قوه بینایی، تقویت استخوان بندی، کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه، کاهش  بیماری های قلبی، حفظ سلامت کبد، تاثیر بر رشد موها و براق شدن ناخن ها، محافظت از پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و...است. پس چه بهتر است فرزندان خود را از همان دوران  کودکی با این ماده غذایی پرفایده آشنا کنید تا تخم مرغ را  جزو روتین غذایی در برنامه تغذیه ای خود قرار دهند.
 
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها