وزیر نفت:

ایران امن‌ترین راه تبادل انرژی در جهان است



وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در نشست تخصصی بازار جهانی نفت و گاز در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه گفت: ایران امن‌ترین راه تبادل انرژی به جهان است.

  
  
به گزارش صبح ساحل، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در نشست تخصصی بازار جهانی نفت و گاز در مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه گفت: ایران امن‌ترین راه تبادل انرژی به جهان است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از نظر ذخایر نفت و گاز، مقام نخست در جهان را داراست گفت: ذخایر غنی ایران و دیگر کشور‌های منطقه، موقعیت راهبردی ایران در اتصال قاره‌های آسیا و اروپا به‌عنوان تنها مسیر یکپارچه خشکی بین دریای خزر و خلیج فارس، از جمله ویژگی‌های منحصربفرد و راهبردی ایران است.
وی ایران را امن‌ترین و آسان‌ترین مسیر تبادل و انتقال انرژی به آب‌های آزاد دنیا برشمرد و افزود: جهان انرژی با توجه به این ظرفیت‌ها، نمی‌تواند نقش کلیدی ایران را در تبادلات انرژی نادیده بگیرد.
جواد اوجی تاکید کرد: ایران می‌تواند به هاب و مرکز اصلی گاز در منطقه تبدیل شود.وزیر نفت خاطرنشان کرد: کشور‌های اطراف ایران، برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی وارد کننده هستند که این وضعیت، امکان ایفای نقش «مرکزانرژی» را برای ایران تسهیل کرده است.
وی ادامه داد: ایران با بهره‌گیری از منابع طبیعی و همسایگان شمالی، می‌تواند اصلی‌ترین بازیگرتجارت انرژی در جهان باشد و به هاب اصلی گاز تبدیل شود.
اوجی یادآور شد: در حال حاضر، ایران به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کند و پاکستان، هند و عمان نیز مشتریان بالقوه گاز ایران محسوب می‌شوند.
وی افزود: علاوه بر گاز، سایر حامل‌های انرژی مانند تجارت و سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی امتیاز ویژه‌ای را برای کشورمان به وجود آورده است.
وزیر نفت اظهار داشت: پایانه‌های صادرات و واردات، خطوط لوله انتقال نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، نشان از ظرفیت عظیم ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد.
وزیر نفت در این نشست جانبی مجمع بین‌المللی هفته انرژی روسیه که با حضور مدیران و فعالان بخش‌های نفت و گاز و انرژی از کشور‌های مختلف در مسکو سخن می‌گفت، همچنین از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران دعوت کرد.
وی گفت: سبک قرارداد‌های ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است.
وزیر نفت گفت: با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سالیان گذشته در صنعت نفت و گاز ایران، بازار‌های خوبی در راستای فروش و صادرات نفت ایجاد شده است که این موفقیت‌ها با اتکال به خداوند و تکیه بر توان داخلی حاصل شده است.
جواد اوجی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها مانع پیشرفت و رشد اقتصادی ایران نشده است، گفت: در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ حوزه نفت و گاز ایران به رشد نزدیک به ۲۰ درصدی دست یافت که این دستاورد در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است و با اتکال بر خداوند و تکیه بر خودباوری و ابتکار و نوآوری توانسته‌ایم بر این مشکلات فائق آییم.
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای شاخص‌های دسترسی مردم ایران به انرژی طی چهار دهه اخیر گفت: هم اینک همه شهر‌های ایران و بیش از ۸۵ درصد روستا‌های ایران به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و ضریب پوشش گاز در مجموع مناطق شهری و روستایی ایران افزون بر ۹۰ درصد است.
اوجی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیر صعودی مناسبات تهران – مسکو، سخنان اخیر رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر عزم این کشور در توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران به هر طریق ممکن را یادآور شد و افزود: به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور علاوه بر تلاش برای گسترش همکاری‌های استراتژیک در حوزه‌های مختلف انرژی از توسعه روابط دوجانبه در همه بخش‌ها حمایت می‌کنم.
وی با اشاره به تحولات بین‌المللی اظهار داشت: فرصت تاریخی برای ایران و روسیه به وجود آمده و دو کشور بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه نه تنها موجب رشد دو کشور خواهد شد، بلکه زمینه ترقی سایر کشور‌های منطقه را نیز فراهم خواهد آورد.
وی ادامه داد: تحریم‌های ناعادلانه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها موجب تقویت دو کشور شده است و ما این تحریم‌ها را فرصتی بزرگ و تاریخی برای نزدیک شدن دو کشور در همه ابعاد می‌دانیم و معتقدیم که باید از این فرصت‌ها استفاده و نظم جدیدی را در تعاملات اقتصادی ایجاد کنیم.
وزیر نفت کشورمان تاکید کرد: همکاری ایران و روسیه فقط به مزایای اقتصادی محدود نمی‌شود، این روابط همچنین درک متقابل را تقویت کرده که می‌تواند به ثبات منطقه و جهان کمک کند و راه را برای همکاری‌های بیشتر در دیگر بخش‌ها هموار کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها