یافته جدید دانشمندان:

هسته زمین نشتی دارد



غلظت های ایزوتوپ هلیوم که در داخل سنگ های 62 میلیون ساله قطب شمال یافت شده، می تواند قانع کننده ترین علت برای نشستی آهسته در هسته سیاره ما باشد.
   
دانشمندان اعلام کردند هسته سیاره ما در حال نشت گاز هلیوم به سطح است.
 
به گزارش صبح ساحل به نقل از ساینس‌الرت، غلظت های ایزوتوپ هلیوم که در داخل سنگ های 62 میلیون ساله قطب شمال یافت شده، می تواند قانع کننده ترین علت برای نشستی آهسته در هسته سیاره ما باشد.
 
تیمی از ژئوشیمیدانان از موسسه اقیانوس شناسی وودز هول و موسسه فناوری کالیفرنیا با تکیه بر نتایج تجزیه و تحلیل قبلی جریان های گدازه های باستانی، اکنون بیش از هر زمان دیگری مطمئن شده اند که هلیوم محبوس شده در هسته در هنگام شکل گیری سیاره ما راه خود را به سوی سطح باز کرده است.
 
هلیوم از آن دسته عناصر بسیار سبک و غیر واکنشی است. این باعث می شود به یک ماده شگفت آور کمیاب در سطح سیاره تبدیل شود. با این حال، اینکه چقدر از این عنصر در اعماق به دام افتاده، یکی از ناشناخته ترین رازهای زمین شناسی است.
 
گدازه‌های بازالتی در جزیره بافین کانادا حاوی برخی از بالاترین نسبت‌های هلیوم 3 (3He) به هلیوم 4 (4He) هستند.
 
آخرین تجزیه و تحلیل دانشمندان بالاترین نسبت 3He به 4He را که تاکنون در سنگ های آتشفشانی ثبت شده، نشان می‌دهد که تقریبا 70 برابر هر چیزی است که در جو دیده می شود.
 
هلیوم می تواند به آرامی از هسته بیرونی به گوشته پخش شود و ده ها هزار سال طول بکشد تا ظهور کند. هسته زمین که در پشت هزاران کیلومتر سنگ متراکم و داغ پنهان شده، غیرقابل دسترس است و این نشت هلیوم راه را برای مطالعه دانشمندان باز می کند.
 
نتایج این تحقیق در نیچر منتشر شده است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها