ارسال چه تعداد مرسوله پستی مشمول کالای قاچاق می‌شود؟

سردرگمی مردم و اداره پست در نبود یک قانون



چندی پیش برخی از مخاطبین صبح‌ساحل با ارسال پیام‌هایی از عدم دریافت بسته‌های پستی توسط برخی از دفاتر درسطح شهر بندرعباس گلایه و عنوان کردند؛ با مراجعه به دفاتر پستی متصدی باجه اعلام می‌کند، سهمیه روزانه دریافت بسته پرشده و امکان دریافت بسته ممکن نیست؛ در همین خصوص جزئیات را از مدیرکل روابط عمومی اداره پست هرمزگان جویا شدیم؛
«غلامرضا طیبی» مدیرکل روابط عمومی اداره پست استان هرمزگان: «سهمیه‌بندی روزانه دفاتر پست صحت ندارد و این موضوع را تکذیب می‌کنیم. برخی از دفاتر پستی به دلیل افزایش خریدهای اینترنتی از دریافت بسته به تعداد بالا از یک شخص که دارای اینماد نباشند، معذور هستند.برخی مواقع شهروندان تعداد بالایی بسته پستی که حاوی البسه هستند به همراه دارند که این مصداق بارز قاچاق بوده و قانونی نیست و برای منفعت شخصی صورت می‌گیرد، اداره پست اجازه این کار را ندارد. طبق توافقات صورت گرفته بین اداره پست استان و نیروی انتظامی، ازآنجایی‌که برخی از مرسولات پستی به دلایلی توسط نیروی انتظامی برگشت داده می‌شد، اداره پست برای جلوگیری از این اتفاق تصویب کرده که از هر شخص یک بسته تحویل گرفته شود. بنابراین تنها یک بسته از هر شهروند عادی تحویل گرفته می‌شود». 
مدیرکل روابط عمومی اداره پست استان هرمزگان گفت:  «تمام دفاتر پستی، دفترهای پیش‌خوان و واحدهای پستی ملزم هستند درصورتی‌که هر شهروند یک بسته‌ی پستی برای ارسال داشته باشند اداره پست در هر شرایطی بسته را دریافت کند و اجازه بازگشت بسته را ندارند. تمامی دفاتر پستی سطح شهر با نیروی انتظامی به جهت جلوگیری از قاچاق همکاری لازم را دارد و تمامی بسته‌های پستی قبل از ارسال، کنترل می‌شوند و موارد غیرقانونی برگشت داده می‌شود؛ ارسال بسته‌های پستی به تعداد بالا که حاوی البسه یا کالاهای خاصی باشد و توسط یک شخص به‌طور منظم ارسال شود، مضمون به قاچاق است که با هماهنگی نیروی انتظامی از ارسال آن جلوگیری می‌شود».
طیبی در خصوص ارسال مرسولات توسط فروشگاه‌های اینترنتی گفت:«امکان ارسال برای افرادی که فروشگاه اینترنتی دارند به دلیل داشتن نماد و قانونی بودن اجناس ارسالی تا هراندازه ممکن است و اطلاعات این افراد یا فروشگاه‌ها در سامانه از قبل ثبت می‌شود و موردی ندارد. تمامی مرسولات پستی که از استان خارج می‌شود چه به‌صورت زمینی، هوایی یا ریلی توسط نیروی انتظامی کنترل و بسته‌بندی می‌شود و درصورتی‌که تائید مرسوله بسته پستی پلمپ و ارسال خواهد شد. امکان ارسال اجناس ایرانی با هر تعداد ممکن است، چون قاچاق محسوب نمی‌شود؛ اما ارسال اجناس خارجی محدودیت ارسال دارند و تنها به‌اندازه هدیه و سوغات ارسال می‌شود.
در حال حاضر هیچ حدی برای ارسال تعداد سوغات تعیین نشده اداره پست بارها با  مراجعه به کمیته قاچاق و برگزاری جلسه متعدد هنوز مصداقی برای میزان تعیین‌شده سوغات ندارد. باید ابلاغیه‌ای در این خصوص صادر شود، ممنوعیت‌های موجود اعلام شود تا ما آن را به دفاتر پستی سطح شهر اعلام نماییم، نبود هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص میزان قاچاق کالا در دفاتر پستی باعث ایجاد سردرگمی هم برای اداره پست و هم برای عموم شهروندان می‌شود».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها