پاسخ رييس سازمان جهادکشاورزي به سوالات صبح ساحل؛

از بحران آب تا صادرات مجدد هندوانه به امارات



بايد آسيب شناسي شود چرا کشاورز جيرفتي يزدي  و اصفهاني موفق مي شود و محصولات خود را صادر ميکند اما براي محصولات هرمزگاني ها بازار وجود ندارد

 

صبح ساحل، اقتصادی - رييس سازمان جهادکشاروزي هرمزگان در نخستين نشست خبري خود که به  مناسبت هفته جهادکشاورزي برگزار شد ضمن تشريح برنامه هاي اين هفته به سولات خبرنگاران نيز پاسخ گفت.

ناصر حيدري پوري، بهره برداري از 16طرح کشاروزي با اعتباري بالغ بر 53ميلياردريال را از مهمترين برنامه هاي هفته جهادکشاروزي عنوان کرد و افزود: اين طرح ها در حوزه هاي مختلف توليدات گياهي، دامي، عشايري و آب وخاک به بهره برداري مي رسد. وي بهره مندي 44 خانوار و اشتغال 290نفر را از مزاياي اين طرح ها دانست.رييس سازمان جهادکشاورزي طرح اصلاح الگوي کشت در هرمزگان را از مهمترين دستور کار سازمان برشمرد و اظهار کرد: مشکلات آبي با تغييرالگوورفتارکشت تا حدي قابل رفع است و برنامه ريزي براي الگوي صحيح کشت در فصل جديد با تعامل و مشارکت کشاورزان از نگاه جديد سازمان بوده و بيانگر دغدغه ما در جهت فروش محصولات کشاورزي به قيمت مناسب است.حيدري پوري با انتقاد از اصرار کشاورزان به توليد محصول خاص که هرساله بازارمناسبي نداشته وميزان مصرف آب آنها نيز زياد است تصريح کرد:طبيعي است با اين شيوه کشت کشاورزان متضرر مي شوند و اين در شرايطي است که ظرفيت توليد ساير محصولات در هرمزگان وجود دارد و سازمان برنامه ريزي لازم را دراين باره انجام داده است.وي افزود: براي هر توليدي، مولفه بازاريابي و پيش بيني فروش نقش مهمي دانسته و بر برنامه ريزي کاشت، داشت و برداشت هم ارجحيت دارد. اين مسوول با تاکيد بر فاصله گرفتن کشاورزان از اين شيوه کشت يادآورشد: با وجوداينکه سازمان جهادکشاورزي براي خريد گوجه فرنگي تعهدي نداشته اما در سال گذشته 21هزارتن گوجه فرنگي کشاورزان را در شرايط با سازمان بازار با هدف حمايتي خريداري کرد.حيدري پوري اظهارکرد: سازمان امسال برنامه مدوني براي کشت دارد ودر اين راستا جلسات فراواني براي همفکري و فهم مشترک در قطب هاي مختلف برگزاري کرده است تا با همکاري دوجانبه سطوح کشت برخي محصولات کم شوند وتاثير آن بر مصرف آب مشهود خواهد بود.

وي مجموع توليدات کشاورزي را 2  ميليون و200 هزار تن عنوان کردو افزود: در بخش شيلات ميزان توليدات از 180 هزارتن به 217 هزارتن ارتقا پيدا کرده است و در زيرصيدانواع آبزيان رتبه يک کشوري را کسب کرده ايم.

به گفته رييس سازمان جهادکشاروزي هرمزگان، کسب رکورد توليد 10 تن در هکتار توسط پرورش دهنده  ميگو از افتخارات توانمندان اين بخش است که افزايش 500کيلوگرم در هر هکتار به طورمتوسط نيز بيانگررشدقابل توجه توليد ميگوي پرورشي مي باشد. پورحيدري به بحران آب و نياز اساسي کشاورزان نيز اشاره کرد و افزود:هرگونه پلمپ چاه هاي کشاروزي بايد در چارچوب قانون انجام و به گونه اي عمل شود که هم وضعيت کشاروزان موردتوجه قرار گيرد و هم با پياده کردن سيستم الگوي کشت به کنترل وضعيت بحران آب کمک شود و اين کار با اجراي سياست هماهنگ در بهره برداري از دشت ها بايد انجام شود.

وي با بيان اينکه تهديد آب در سراسر ايران جدي است تصريح کرد: موافق پلمپ 6400 حلقه چاه نيستيم ولي بايد شرايط بهره برداري و ميزان برداشت کنترل و تغيير کند.

رييس سازمان جهادکشاروزي کسب رتبه اول درسامانه ميزان تعهد توليد گندم و همچنين ارتقا 28 پله اي به رتبه نخست کشوري در بخش جذب اعتبارات 10 درصد صندوق توسعه ملي را از عملکرد اين سازمان عنوان  کرد و گفت: بالغ بر 47 هزارتن خريد تضميني گندم شد و توليد گندم از 7200 هکتار پيش بيني شده به 12 هزار هکتار ارتقا يافت. اما موضوع کمبود آب و حقابه پايين دست ميناب سوال ديگري بود که رييس سازمان جهاد کشاروزي در اين باره گفت: در سند سد استقلال بايد به 6000 هکتار اراضي باغي دشت ميناب براساس حقابه آب تخصيص داده مي شد و تا زماني اين سهم اختصاص نيابد نمي توان برپايه وضعيت فعلي کاري انجام داد اما تصويربرداري از دشت ميناب شروع شده و اولويت بازسازي دشت هست تا باتوجه به وضعيت موجود برنامه اي تدوين شود و موجبات احياي دوباره کشاورزي را رقم بزند.

حيدري پوري از صادرات مجددهندوانه به امارات خبرداد و يادآور شد: برگشت هندوانه ها در آن  مقطع حرکتي سياسي بود و وزير آب و کشاورزي امارات همانگونه که در رسانه ها آمد عذرخواهي کرد و پس از آزمايشات سلامت آن محصولات تاييدشد. اما سيدسعيد مدرس معاون بهبود توليدات گياهي  سازمان جهادکشاورزي هرمزگان به نکات ظريف تري در بخش هاي مختلف اشاره کرد و به سوالات خبرنگار ما پاسخ گفت: شنيده ها حاکيست اعتبارات آبياري تحت تاثير کمبود بودجه قرار گرفته آيا اين موضوع صحت دارد؟

- بله متاسفانه کاهش بودجه ها، اجراي آبياري تحت فشار و نوين راتحت تاثير قرار خواهد داد و پرداخت مطالبات طرح هاي تکميل شده سال گذشته در اولويت پرداخت قرار مي گيرد مجبور به حذف برخي پيمانکاران مي شود.

ص: کاهش نوسان قيمت محصولات گاهاً تا 100 درصد مشاهده شده برنامه سازمان جهادکشاورزي براي جلوگيري از تکرار اين وضعيت چيست؟

-سازمان اين چالش را ريشه يابي کرده و به طورمستقيم با تنظيم ميزان توليد محصولات و تنوع آن در فصول مختلف مرتبط است و در اين راستا برنامه نظام الگوي صحيح کشت به عنوان اصلي ترين استراتژي وتنوع بخشي به محصولات کشاروزي را در دستورکار قرار داده است. در گذشته  محصولات متنوعي در هرمزگان کشت مي شد اما درحال حاضر کشت بر روي چهار محصول گوجه فرنگي، بادمجان، فلفل و پياز تمرکز شده است اين عملکرد آنهم در حجم و وسعت زياد منجر به افت قيمت ها شده بنابراين با برنامه ريزي که انجام شده امسال طرح الگوي کشت با کشت متنوع محصولات از قبيل  حبوبات، دانه هاي روغني، گل رنگ و سايرمحصولات متناسب با اقليم مناطق مختلف هرمزگان اجرا مي شود.

ص:براي اجرايي شدن اين طرح چه اقدامي و چه تضميني جهت تمکين کشاورزان از اين طرح وجود دارد؟

-برگزاري کلاس هاي آموزشي و توجيحي و آگاهي دادن به کشاروزان در دستورکار قرار دارد ضمن اينکه اجراي هر طرح بدون مشارکت کشاورزان و همراهي آنان محقق نمي شود بنابراين از ظرفيت تشکل هاي کشاورزي در اين خصوص استفاده خواهد شد بايد متعهد شوند تا الگو و سطوح تعيين شده کشت را رعايت  کنند. اهرم هاي کشاورزي هم وجود دارند که به چاه هاي غيرمجاز نهادهاي کشاورزي داده نخواهد شد و حتي چاه هاي مجازهم اگرالگوي کشت را رعايت نکنند خدمات لازم نخواهندگرفت.ضمن اينکه با توجه به مشکلات آب، صرفه جويي و آب بهينه سازي خواهدشد و در واقع چاه هاي غيرمجاز نزديک هم بايد پلمپ شوند و براساس مساحت زمين از چاه هاي مجاز لوله کشي انجام تا الگوي کشت رعايت شود وگرنه باادامه اين روند همين کشاورزي فعلي را هم نخواهيم داشت.

ص: هرمزگان علاوه بر کم آبي بخش کشاورزي آن با انواع مختلف آفات و امراض دست و پنجه نرم مي کند در بخش جاروک جادوگر چرا مجدداً کشت نهال جايگزين انجام مي شود، آيا اين هدررفت سرمايه نيست؟

-جاروک جادوگر ليموترش محلي را نابود مي کند اگر پايه ليمونارنج باشد مشکلي پيش نخواهد آمد.سازمان اقدام به توزيع و جايگزيني ليموترش هايي با پايه نارنج کرده اما متاسفانه کشاروزان به دليل اينکه اين نوع ليمو رشد چنداني ندارد استقبال نمي کنند و کمتر به حرف کارشناسان گوش مي دهند بيشتر گرايش سنتي داشته و به روش نياکان خود عمل مي کنند. در همين راستا 1.5ميليارد يارانه نهال و 400ميليون نهال مرکبات يارانه دار توزيع شده اما حاضرند نهال پايه ليمو را گرانتر بخرند و به طرز تفکرغلط ادامه دهند اما از نهال اصلاح سرباز مي زنند.

ص: قيمت نهاده هاي کشاروزي، کود وبذر در برخي محصولات بسيار گران بوده به طور مثال گوجه و پياز به 2ميليون مي رسد براي مهار قيمت ها چه برنامه اي داريد؟

-متاسفانه يارانه به نهاده ها و بذر خارجي تعلق نمي گيرد و با افزايش نرخ ارز و تحريم ها قيمت آنها  نيز افزايش مي يابد و راهکار، استفاده از نهاده هاي داخلي است.

ص: به عنوان سوال آخر اينکه در جهت حمايت از کشاورزاني که به دليل موجه محصولاتشان به فروش نرفته و متضرر شده اند چه اقدامي خواهيد داشت؟

- برنامه اي براي جلوگيري از چنين اتفاقاتي انجام شده که بحث آموزش را در موازات طرح اصلاح الگوي کشت در حال انجام هستيم از هشت بندي شروع شده بعد شميل، حاجي آباد، کهورستان ادامه دارد.در واقع معتقدم فعاليت هرمزگاني ها بايد بيشتر شود و بايد آسيب شناسي شود چرا کشاورز جيرفتي، يزدي و اصفهاني در اين راستا موفق مي شود و محصولات خود را صادر مي کند اما براي محصولات هرمزگاني ها بازار وجود ندارد، يکي از دلايل همان عدم تنوع بخشي به توليدات است و دليل موفقيت يک نفر در گلخانه و عدم موفقيت ديگر عده اي ديگردرهمان مجتمع گلخانه اي چيست؟ فاطمه رکن الدینی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها