محاکمه برای سلب صلاحیت انتخاباتی ترامپ در ایالت کلرادو



رسانه‌های آمریکا از شروع محاکمه «دونالد ترامپ» از امروز دوشنبه در دادگاهی در ایالت کلرادو با موضوع رد صلاحیت انتخاباتی او در این ایالت از بابت نقشش در حمله مرگبار طرفدارانش در ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا خبر دادند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، در قانون اساسی آمریکا بندی مربوط به زمان جنگ‌های داخلی وجود دارد که به ندرت استفاده شده و طبق آن کسانی که در شورش در آمریکا دست داشته باشند از رسیدن به مناصب فدرال سلب صلاحیت می‌شوند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مخالفان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دنبال این هستند که در جریان این محاکمه یک هفته‌ای که تحت رهبری یک قاضی اهل شهر دنور است، او را از شرکت در انتخابات سلب صلاحیت کنند.

چند پرونده مشابه قضایی دیگر از سوی گروه‌های فعال حقوقی در ایالت‌های میشیگان و مینه‌سوتا علیه ترامپ از شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره مطرح شده اما در ایالت کلرادو نخستین بار است که یکی از این پرونده ها به مرحله محاکمه می‌رسد.

ترامپ ارتکاب هر گونه جرم از جانب خود در رابطه با شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ طرفدارانش در کنگره آمریکا را رد کرده است؛ طرفدارانی که به موجب این شورش به دنبال جلوگیری از تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ بودند.

ترامپ هم اکنون طبق نظرسنجی ها در رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد ریاست جمهوری این حزب در انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است و انتظار می‌رود که این انتخابات نیز تکرار مجدد رقابت بین ترامپ و بایدن باشد.

مخالفان ترامپ اما می‌خواهند پیش از برگزاری این انتخابات، شکست او را با سلب صلاحیتش در تعداد کافی از ایالتها تضمین کنند هر چند که کارشناسان حقوقی این استراتژی آنها را بیش از حد بلندپروازانه می‌بینند.

این پرونده ها دربردارنده مسائل حقوقی هستند که حتی در صورت پیروز شدن شاکیان، احتمالا توسط دادگاه عالی که تحت تسلط محافظه‌کاران بوده و سه تن از قاضی هایش توسط خود ترامپ منصوب شده‌اند، تعیین تکلیف خواهند شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها