گفت‌وگو با فعال اجتماعی درباره راه‌اندازی کمپینی برای جمع‌آوری زباله از سواحل و کوه‌ها؛

سونامی زباله در هـرمـز



زباله‌های رهاشده در ساحلی زیبا همچون ساحل سرخ هرمز و کوهی پرپیچ‌وخم چون کوه گنو، موجب جلوگیری از زیبا ماندن منظره آنان شده است. جزیره هرمز همواره در بحث جمع آوری زباله با مشکل مواجه بوده است. همچنین هر بار که به ساحل برویم، زباله‌هایی مانند بطری، تفاله چای، چوب‌های شکسته، تخمه و هزاران مورد متعفن دیگر رهاشده است. برخی از مردم به‌جای ریختن زباله‌ها، به‌ویژه شیشه‌های پلاستیكی درون سطل‌ها، آن‌ها را در کانال‌ها به‌واسطه در دسترس بودن و واقع‌شدن خورها در كنار خیابان می‌ریزند كه ضمن آلودگی محیط‌زیست به سمت دریا سرازیر می‌شود. کوهنوردی که خود را فعال اجتماعی می‌داند و در سفر به شهرهای مختلف است تلاش می‌کند کمپینی راه‌اندازی کند که مردم به‌صورت خودجوش زباله‌های رهاشده را جمع‌آوری و تفکیک کنند. در ادامه صحبت‌های این فعال اجتماعی را درباره زباله‌های رهاشده در نقاط مختلف هرمزگان می‌خوانیم.

     

«محسن»، فعال اجتماعی است که دوهفته از شروع سفرش به استان هرمزگان می‌گذرد. وی از مردم می‌خواهد که پای‌کار بیایند و فکری به حال زباله‌های رهاشده در سواحل و مناظر زیبای هرمزگان کنند. این فعال اجتماعی به خبرنگار صبح ساحل گفت:  «ابتدای شروع ورزش کوهنوردی در حین تردد، مجبور به جمع‌آوری زباله‌های رهاشده در مسیر بودم. از آنجاکه این زباله‌ها آسیب شدیدی به محیط‌زیست وارد می‌کند، تصمیم به ایجاد یک کمپین خودخواسته گرفتم که به همت مردم نیازمند است». وی ادامه داد: «برای اولین بار به استان هرمزگان سفر کردم و برای کوهنوردی به کوه گنو رفتم. به‌جرئت می‌توانم بگویم که کوه گنو، یکی از زیباترین کوه‌های ایران محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه، این کوه مملو از زباله است که جمع‌آوری این زباله‌ها نیازمند پای‌کار آمدن مردم می‌باشد». این فعال اجتماعی درخصوص جزیره هرمز اضافه کرد: «وضعیت زباله‌‌های رهاشده در جزیره هرمز بسیار حاد است. خوشبختانه با همت مردم، توانستیم بیش از 60 کیسه‌زباله جمع‌آوری کنیم». به گفته وی، فقط جمع‌آوری زباله‌ها کافی نیست. این زباله‌ها، باید خارج شوند.
گفتنی است که بر اساس تحقیقات علمی، میکرو پلاستیک در طبیعت غیرقابل تجزیه است، هنگامی‌که ظروف یک‌بارمصرف، کیسه‌های نایلونی و سایر اشیای پلاستیكی دور ریخته می‌شوند، از طریق فاضلاب‌ها و سیستم‌های ناكارآمد دفن و بازیافت زباله، درنهایت سر از اقیانوس‌ها و دریاها درمی‌آورند. یكی دیگر از منابع تولید میکرو پلاستیک، ذرات پلاستیكی هستند كه در لوازم‌آرایشی و بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرند و پس از شست‌وشو از طریق فاضلاب به جریان آب‌های زیرزمینی و دریاها راه می‌یابند میکرو پلاستیک در بدن پرندگان و بسیاری از آبزیان دیده‌شده است. این مواد غیرقابل‌هضم و تجزیه، پس از ورود به بدن جانوران در سیستم گوارش آن‌ها انباشته‌شده و بالاخره منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. همچنین این زباله‌های رهاشده در کوه‌ها موجب می‌شود که بسیاری از گوسفندان که برای چرا به کوه می‌روند، تغذیه ناسالمی همچون پلاستیک داشته باشد. نتیجه‌ی این نابسامانی زباله‌ها، آلودگی محیط زیست و جانداران است که  سلامتی انسان‌ها را می‌تواند طعمه خود کند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها