تامین شیر نوزادان ایرانی به شرکت ترکیه واگذار شد



به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزادان، دولت برای تامین نیاز کشور به شیر خشک واردات 14 میلیون عدد از این کالا را از طریق هشت شرکت فوریتی در دستور کار قرار داده است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که شرکت‌های ایرانی تولیدکننده شیر خشک به دلیل عدم تخصیص ارز موردنیاز یا تعطیل شده‌اند و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

       

به گزارش صبح ساحل، پس از غوغای بسیار بر سر کمبود شیر خشک در نهایت هفته گذشته پروین صالحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پایان کمبودها خبر داد و محدودیت در عرضه این کالا را تنها مختص به برندهای خاص دانست که آن هم به گفته صالحی تا 40 روز آینده برطرف می‌شود.

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد، در گفت‌و‌گو با ایلنا این موضوع را تایید نکرد و گفت: دولت برای حل مشکل کمبود شیر خشک به واردات روی آورده و بنا دارد به طور تدریجی 14 میلیون شیر خشک از طریق هشت شرکت فوریتی وارد کند تا هر چه زودتر به تقاضای بازار پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو اصرار به واردات محصول نهایی دارد، در حالی که اگر ارز اختصاص داده شده به واردات شیرخشک در اختیار شرکت‌های تولیدکننده قرار می‌گرفت، آنها می‌توانستند با تامین مواد اولیه تولید نیاز بازار را در همین مدت تامین کنند.

تحویل‌زاده در ادامه از ظرفیت‌های معطل تولید شیرخشک کشور گفت و توضیح داد: در حال حاضر حتی از نصف ظرفیت داخلی تولید شیرخشک در کشور استفاده نمی‌شود. کشور از ظرفیت تولید 10 میلیون عدد شیر خشک در ماه برخوردار است اما اکنون تنها 5 میلیون تا 6 میلیون تولید می‌شود. اگر تولید با ظرفیت کامل در کشور صورت بگیرد، نیازی به واردات وجود ندارد. اگر دولت از تمام توان تولید داخل استفاده کند، مشکل کمبود عرضه به بازار حل می‌شود زیرا ظرفیت تولید شیرخشک در کشور دو برابر مصرف آن است.

به گفته تحویل‌زاده کمبود عرضه شیر خشک در بازار مشکلی نیست که به یکباره حل شود و رفع این مشکل چه از مسیر تولید و چه از مسیر واردات چهار تا پنج ماه طول می‌کشد.

وی در تشریح چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان شیر خشک گفت: تولید شیر خشک در کشور با مشکل تخصیص ارز رو‌به‌رو شده است و در این شرایط دولت برای تامین تقاضای شیرخشک در کشور تولید را به یک کارخانه در ترکیه واگذار کرده تا به طور تدریجی تولید و نیاز کشور را تامین کند، این در حالی است که اگر به تولیدکننده ایرانی ارز داده می‌شد و تولیدکننده می‌توانست مواد اولیه تولید را تامین کند همین عرضه تدریجی صورت می‌گرفت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک تصریح کرد: با اتخاذ این راهکار تولید در شرکت‌های داخلی تعطیل شده است. در حاضر شرکت‌های نیکسان سلامت بهبود و پگاه شهرکرد تولید ندارند و شرکت بهداشت کار هم تنها به اندازه تولید یک ماهه مواد اولیه در اختیار دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها