عربستان سعودی برای پیشرفت فناوری‌های تبدیل پچم؛ ابتکار عمل را بر عهده می گیرد


نویسنده: عدنان نگاری

منبع: عرب‌نیوز

برای پیشبرد فناوری‌های تبدیل پتروشیمی در این کشور، وزارت نیرو، شرکت نفت عربستان سعودی و دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند. این وزارتخانه در توییتی اعلام کرد که بر اساس این توافق، سه نهاد برای توسعه و آزمایش فناوری‌هایی برای کمک به تبدیل نفت خام به پتروشیمی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.  این قرارداد همچنین باعث می شود که آرامکو عربستان سعودی و KAUST فرصت‌هایی برای همکاری و مشارکت استراتژیک در به کارگیری فناوری‌های تبدیل نفت ایجاد کنند. در اوایل این ماه، آرامکو عربستان با شرکت انرژی و آب NEOM، ENOWA، برای ایجاد یک کارخانه نمایش سوخت الکتریکی مصنوعی در پادشاهی به توافق رسید. به عنوان بخشی از این قرارداد، NEOM بر ساخت کارخانه نظارت خواهد کرد، در حالی که آرامکو و ENOWA به طور مشترک عملیات‌ها را مدیریت کرده و در برنامه‌های تحقیقاتی مربوطه سرمایه گذاری خواهند کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، هدف اولیه این ابتکار به نمایش گذاشتن امکان سنجی فنی و قابلیت تجاری با تولید روزانه 35 بشکه بنزین مصنوعی کم کربن با استفاده از هیدروژن مبتنی بر تجدیدپذیر و جذب دی اکسید کربن است.

 

بازی ادامه دارد؛ عربستان سعودی میزبان جام جهانی فوتبال در سال 2034 است

 

منبع: عرب‌نیوز

جام جهانی فوتبال، بزرگترین نمایش ورزشی روی زمین، به عربستان سعودی می‌آید. فیفا روز سه شنبه اعلام کرد که پادشاهی سعودی تنها پیشنهاد باقی مانده برای مسابقات 2034 پس از انصراف رقبای انحصاری استرالیا است. این تصمیم به طور رسمی در کنگره ویژه فیفا در پایان سال آینده تصویب خواهد شد. عربستان سعودی ابتدا علاقه‌مند به شرکت در رقابت‌های جام جهانی 2030 در کنار مصر و یونان بود، اما این ایده در ژوئن کنار گذاشته شد و راه را برای پیشنهاد سه قاره ای اسپانیا، پرتغال و مراکش با سه بازی در آمریکای جنوبی باز کرد.

پادشاهی سعودی در 4 اکتبر گفت که برای رویداد 2034، دقایقی پس از راه اندازی فرآیند، مناقصه خواهد کرد. در نتیجه چرخش قاره‌ای مسابقات، فیفا فقط از کشورهای عضو کنفدراسیون‌های آسیایی و اقیانوسی برای درخواست دعوت کرد. اندونزی پیشنهاد مشترکی با استرالیا یا سایر کشورها مانند نیوزلند، مالزی و سنگاپور در نظر گرفت، اما در 19 اکتبر از پیشنهاد عربستان سعودی عقب نشینی کرد. استرالیا، که میزبان جام جهانی زنان امسال بود، نیز مدعی بود اما پس از تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حمایت از پیشنهاد عربستان، از علاقه خود صرف نظر کرد. جیمز جانسون، مدیر اجرایی فوتبال استرالیا گفت که پیشنهاد برای این مسابقات برای استرالیا مطلوب نخواهد بود. وی همچنین افزود:« عربستان پیشنهاد قدرتمندی است. آنها منابع زیادی دارند و نه فقط برای جام جهانی 2034. از دولت، از بالا به پایین سرمایه گذاری در فوتبال را در اولویت قرار می‌دهند. رقابت با آن‌ها سخت است.» این پادشاهی از سال 2018 میزبان مجموعه‌ای از رویدادهای ورزشی مهم از جمله فوتبال، فرمول 1، گلف و بوکس بوده است و جام باشگاه‌های جهان فوتبال را در دسامبر برگزار خواهد کرد.

 

 

مذاکرات امارات برای هموار کردن راه برای COP28.

 

منبع: عرب‌نیوز

صندوق «زیان و ضرر» برای کشورهای در حال توسعه که تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند، بر مذاکرات مقدماتی در امارات متحده عربی در روز سه‌شنبه قبل از COP28 در دبی در مدت یک ماه غالب بود. حدود 70 وزیر در ابوظبی برای بررسی جزئیات قبل از اجلاس آب و هوای سازمان ملل، که مهمترین آن از زمان توافق تاریخی پاریس در سال 2015 بود، ملاقات کردند. اگنس پانیر روناچر، وزیر انرژی فرانسه گفت: «تمرکز اصلی در حال حاضر به وضوح بر روی صندوق خسارت و ضرر است.» نماینده مصر در مذاکرات، محمد نصر، افزود:« تقریباً 80 درصد متن مورد توافق قرار گرفته است و یک مذاکره کننده آفریقایی همچنین بر این مطلب تاکید نمود که نبردهای واقعی در COP28 انجام خواهد شد.»

توافق برای ایجاد یک صندوق اختصاصی برای کمک به کشورهای آسیب‌پذیر برای مقابله با خسارات و آسیب‌های آب و هوایی، دستاورد شاخص COP27 سال گذشته در مصر بود، اما کشورها جزئیات را باقی گذاشتند تا بعداً بررسی شود.کشورهای در حال توسعه از مذاکره کنندگان در اجلاس دوبی می خواهند که عملکرد، حکمرانی، مکان، مشارکت کنندگان و ذینفعان صندوق و جدول زمانی برای پرداخت ها را مشخص کنند. اما بسیاری نسبت به تمایل کشورهای ثروتمند برای تأسیس این صندوق تردید دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها