در نشست خیر روستای رضوان، مدیر کل آموزش و پرورش استثنایی و موسسه ستاره توانبخش هرمزگان مطرح شد؛

تلاش بـرای استقلال نابینایـان



امروز افراد نابینای جامعه ما بیش از پیش در مسیر توسعه فردی، تلاش اثربخش و مشارکت اجتماعی قدم برمی‌دارند. مسئولان جامعه باید همواره در راستای مستقل شدن و افزایش اعتماد به نفس این افراد تلاش کنند. درهمین راستا، «ابوطالب جوادی»، خیر روستای رضوان، هیأت مدیره موسسه‌ ستاره توانبخش هرمزگان و مدیر کل آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان به عملکرد و مشکلات این قشر پرداختند. 

          

 هنردرمانی، راهی برای درمان افسردگی نابینایان
«حمید پورحسن»، رییس هیأت مدیره موسسه‌ ستاره توانبخش هرمزگان گفت:« این موسسه از سال 1395 آغاز به کار کرده که با هدف توانمندسازی هم‌نوعان خود تاسیس شده است.  هدف اصلی این موسسه، توانمندسازی روشن‌دلان عزیز است. این موسسه همواره در تلاش است که اعتماد به نفس را در این افراد افزایش دهند. به بیان دیگر، این قشر در جامعه فعال باشند و احساس بی‌مصرفی و پوچی نکنند». پورحسن ادامه داد:« معلولین زیادی در استان هستند که به علت نبود شرایط و امکانات لازم، سالی یک‌بار هم از خونه بیرون نمی‌آیند که این موسسه فضایی را فراهم می‌کند که تفریح و آموزش‌های لازم را داشته باشد و از انزوا دوری کند. زمانی که یک نابینا، با هم‌نوعان خود نشست و برخاست کند و در کارهای فرهنگی مشارکت داشته باشد، می‌تواند در راستای اجتماعی شدن قدم مثبتی بردارد». رییس هیأت مدیره موسسه‌ ستاره توانبخش هرمزگان  اضافه کرد:« خدمات مددکاری، آموزشی و فرهنگی هنری مانند موسیقی، هنرهای تجسمی در حوزه معلولین هنر در این موسسه ارائه می‌شود که این خدمات را می‌توان هنردرمانی قلمداد کرد. همچنین برای درمان افسردگی افراد نابینا که به علت نابینایی ایجاد می‌شود، کمک کننده است». به گفته پورحسن، موسسه‌ ستاره توانبخش هرمزگان، ۷ مقام در فستیوال‌های مختلف منطقه‌ای و کشوری کسب کرده است. پورحسن اضافه کرد:« حدود 45 معلول برای رفت‌وآمد مشکل دارند که اگر این مانع برطرف شود، شمار کلاس‌ها افزایش می‌یابد. از طرفی، وجود یک فرهنگسرا تخصصی ویژه معلولین، یکی دیگر از خواسته‌های این قشر است». به گفته وی، کلاس‌ها برای کودکان ۱۰ تا۳۵ ساله است در موسسه برگزار می‌شود.
        
  
کسب مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان به منزله رسیدن به کفایت اقتصادی است
«مجید رجبی»، مدیر کل آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان با اشاره به اینکه قریب به ۲۵۰۰ دانش‌آموزش در مدارس خاص استثنایی استان هرمزگان تحصیل می‌کنند، بیان کرد: «۷۵۰ دانش آموز تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند که آموزش‌وپرورش خدمات حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهد. هزار نفر نیز دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری هستند که در مراکز جامع آموزش می‌بینند. در مجموع، تقریبا ۴۵۰۰ دانش آموزش تحت پوشش مجموعه آموزش‌وپرورش استثنایی هرمزگان هستند». وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی دو هدف از تحصیل و خدمات برای این دانش ‌آموزان را در دستور کار خود قرار دارد، گفت:« کسب مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان به منزله رسیدن به کفایت اقتصادی است».وی ادامه داد:« با کمک کانون پرورش فکری، بسته مهار‌ت‌های آموزی برای دانش آموزان فراهم شده است که از دوره‌ی پیش‌ دبستانی آموزش این بسته‌ها آغاز می‌شود».  رجبی با بیان اینکه درصدد هستیم که کارگا‌ه‌های دوره‌ی متوسطه مدارس استثنایی به کارگا‌ه‌های تولیدی تبدیل شوند، اضافه کرد:« در واقع، آموزش وپرورش برای دانش آموزان، راهبر شغلی ایجاد می‌کند. کار راهبر شغلی این است که ظرفیت و پتاسیل دانش آموزان را کشف می‌کند و پس از آن از آنان می‌خواهد در زمینه‌ای فعالیت کنند که حمایت می‌شوند. برای مثال، در کارگاه مکرومه بافی بندرلنگه، دانش‌آموزانی از جمله افراد نابینا فعالیت می‌کنند و درآمد کسب می‌کنند».به گفته مدیرکل‌ آموزش‌وپرورش استثنایی استان، دانش‌آموز نابینا کم‌توان ذهنی نداریم که از تحصیل در دوره متوسطه بازمانده مانده باشند.پیش از این دانش‌آموز نابینا مطلق که کم توان ذهنی داشتند نیز تا دوره‌ی نهم پیش حرفه‌ای در مدرسه استثنایی تحصیل می‌کردند و دیگر دوره‌ی متوسطه نداشتند؛ اما در چهار سال قبل، مجموعه آموزش اسثتنایی هرمزگان، رشته علوم اداری را راه‌اندازی کرد و تمام کتاب‌ها به بریل برگردانده شد تا این مشکل نیز مرتفع شود.معاون آموزش و پرورش استثنایی استان هرمزگان در پایان از «ابوطالب جوادی»، خیر روستای رضوان برای برگزاری این نشست خبری تشکر و قدردانی کرد.
روزنامه صبح ساحل

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها