تکلیف رابطه بعد از خیانت


نویسنده: محیا تکنده

خیانت یک مسیر ناهموار در روابط عاشقانه محسوب می‌شود و بعد از رخ دادن خیانت، بسیاری از زوج‌ها ترجیح می‌دهند ارتباط خود را به اتمام برسانند و بسیاری دیگر ترجیح می‌دهند با هم بمانند.
سوال اساسی این است که بعد از یک ارتباط خارج از تعهد، آیا عاقلانه است که با طرف مقابل ادامه بدهیم؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که همه چیز به شما و طرف مقابل بستگی دارد، سطح آگاهی، شناخت طرفین از خود و تلاش برای احیای رابطه است که تعیین می‌کند کی‌توانید ارتباط را بهبود بخشید یا خیر. رابطه‌ی عاشقانه‌ی زوج‌ها می‌تواند بعد از خیانت ادامه داشته باشد و حتی پیشرفت‌های بسیاری نیز نشان دهد. در یک مطالعه‌ی جدید که توسط فایف و همکارانش از دانشگاه فناوری تگزاس در مجله‌ی روابط اجتماعی و شخصی منتشر شده، روند درمان و گذار از خیانت شامل چهار مرحله‌ی افشای خیانت، واکنش‌های اولیه، تصمیم برای تثبیت رابطه و احیای ارتباط گزارش شده است.
در مرحله‌ی اول بیان شده که چنانچه همسر یا شریک فرد خیانت کننده، خود به تنهایی خیانت را کشف کند، احساس تنهایی، اضطراب، عصبانیت و آسیب بیشتری را تجربه کرده و فرد خیانت کننده شرم، پشیمانی و عذاب وجدان شدیدی را احساس می‌کند. اما چنانچه فردی که مرتکب خیانت شده،  خودش اعتراف کند، اوضاع بهتر است و ارتباط و شریک عاطفی شامل آسیب کمتری می‌شود. محققان این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که زوجین، گفتگوی باز و صادقانه‌یی در مورد اتفاق رخ داده انجام دهند. درک جزئیات خیانت ممکن است برای شرکای زندگی تعیین کند که آیا واقعا می‌توانند به ارتباط خود ادامه دهند یا خیر.  زوجین باید بتوانند در مورد علل خیانت و تاثیرات ممکنه‌ی آن بر رابطه صحبت کنند و عاملی که به آن‌ها در تسهیل گذار از این دوران کمک می‌کند را بیابند.
از آنجایی که هم شریک خیانت کننده و هم طرف مقابل بعد از افشای خیانت، ممکن است احساس سردرگمی و دودلی نسبت به ادامه‌ی ارتباط خود داشته باشند، بهتر است تصمیم نهایی خود برای ادامه‌ی ارتباط یا قطع آن را چند روز بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه بگیرند. فایف و همکارانش توصیه می‌کنند، چنانچه زوجین تصمیم به ادامه دادن دارند، باید بر اهمیت اولویت‌بندی روابط و افزایش زمان مشترک با هم آگاه باشند و تمرکز خودد را بر بازسازی اعتماد و صمیمیت بگذارند. بسیاری از زوج‌هایی که بعد از خیانت، توانستند ارتباط خود را بهبود بخشند، کسانی بودند که پس از این اتفاق دوباره مانند اوایل ارتباط‌شان شروع به قرار گذاشتن، ابراز علاقه به یکدیگر، شناخت دوباره‌ و درک خواسته‌های هم کردند.
این زوج‌ها اذعان داشتند که بیان احساساتشان در مورد خیانت و همچنین بررسی نیازهای ارتباط، به آن‌ها در بخشش و افزایش اعتماد کمک کرده است. زوج‌هایی که فایف و همکارانش تحقیقات خود را روی ارتباط آن‌ها انجام داده بودند، بیان کردند که بازگرداندن اعتماد تقریبا سخت‌ترین مرحله در گذار از خیانت بوده است. اما با تصمیم بر بخشش و احیای رابطه و به کمک گفتگو توانستند اعتماد خود را بازیابی کنند. اما زوجینی که توانایی گفتگو با یکدیگر را نداشته و نمی‌توانند نسبت به این اتفاق بخششی نشان دهند و مداوما تصویر خیانت طرف مقابل را برای خود تداعی می‌کنند، بهتر است پیش از اتخاذ هر تصمیمی با یک متخصص زوج‌درمانی مشورت کنند. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها