«صبح ساحل» علت عدم تکمیل پروژه بزرگترین موزه مردم‌شناسی هرمزگان در جناح را پیگیری کرد؛

موزه در بند تعارض منافع



موزه مردم‌شناسی جناح، اولین موزه استان هرمزگان محسوب می‌شود. این موزه حدود 21 سال پیش افتتاح‌شده؛ اما ساختمان آن نیاز به تأمین بودجه و پای‌کار آمدن خیر داشت. بدین ترتیب در سال 1396، تفاهم‌نامه‌ای میان اداره کل میراث، فرمانداری بستک و یک خیر منعقد شد و مقرر شد که 50 درصد کار را خیر انجام دهد و مابقی آن را فرمانداری تکمیل کند؛ اما پس از اتمام کار خیر، فرمانداری علت عدم تخصیص بودجه برای تکمیل ساختمان موزه را شخصی‌ بودن پروژه خواند. در ادامه گزارش توضیحات مسئول موزه مردم‌شناسی جناح، فرماندار بستک و رئیس شورای جناح را می‌خوانیم.
  

  مسئول موزه مردم‌شناسی جناح: سهم بزرگ‌ترین موزه هرمزگان، تأمین بودجه برای اتمام کار نیست؟

«عبدالرحمان عبداللهی»، مسئول موزه مردم‌شناسی جناح بابیان اینکه موزه مردم‌شناسی جناح سال ۱۳۸۱ توسط وزیر وقت کشور، آقای سید عبدالواحد موسوی لاری افتتاح شد، گفت: «با پیگیری‌های بنده، پروژه ساختمان موزه جدید جناح با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع به‌صورت مشارکتی از سال 1396 (اداره کل میراث، فرمانداری بستک و خیراندیش جناب آقای منصور عباسی) در ورودی شهر جناح در جوار بلوار منصور عباسی آغاز شد. برای تکمیل پروژه تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل میراث، فرمانداری بستک و خیراندیش جناب آقای منصور عباسی منعقد و مقرر شد که 50 درصد موزه توسط خیراندیش انجام شود و فرمانداری اعتبارات لازم را برای تکمیل پروژه در اختیار موزه قرار دهد؛ اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی فرمانداری جناح صورت نگرفته است». به گفته عبداللهی، در زمان افتتاح این موزه نه‌تنها در استان هرمزگان بلکه در استان‌ها و شهرستان‌های هم‌جوار اعم از بوشهر، سیستان و بلوچستان و فارس چنین موزه‌ای وجود نداشت. در حال حاضر نیز موزه مردم‌شناسی جناح ازلحاظ تنوع اشیاء، بزرگ‌ترین موزه استان به شمار می‌آید. مسئول موزه مردم‌شناسی جناح با اشاره اشیا قیمتی که در موزه وجود دارد، اضافه کرد: «ازجمله مهم‌ترین اشیا موجود در موزه می‌توان به ۱- سنگ‌نگاره بزرگ که تصاویر ما قبل تاریخ بر روی آن حک‌شده است ۲- مجموعه آسیاب‌های بزرگ نسل اولیه  ۳_ ابزار سنگی‌های ما قبل تاریخ اشاره کرد. همچنین موزه از بخش‌های مختلف غرفه سنگ و سنگ آب و سنگ آسیاب، غرفه ابزار کشاورزی و دامداری، غرفه ریسندگی و بافندگی، غرفه اسلحه شامل انواع سلاح و شمشیر، غرفه سفال شامل انواع خمره و قدح و غیره، غرفه ابزار ارتباطی و الکترونیک قدیمی، غرفه شخصیت شناسی شامل بیوگرافی و تصاویر شخصیت‌های منطقه، غرفه آشپزخانه و لوازم قدیمی پخت‌وپز، غرفه انواع آسیاب، غرفه لباس سنتی و محلی و غرفه سکه و اسکناس شده است». وی ادامه داد: «دو سال از اتمام کار ساختمان موزه توسط خیر می‌گذرد؛ اما هیچ اقدامی از سوی فرمانداری انجام‌نشده است. آیا سهم بزرگ‌ترین موزه استان هرمزگان، تأمین بودجه برای اتمام کار نیست؟».خبرنگار صبح ساحل به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و پیگیری این قضیه به سراغ رئیس شورای جناح رفته است.
  

 رئیس شورای اسلامی شهر: مشکلی از خصوصی یا دولتی بودن موزه در تفاهم‌نامه قید نشده است

«عقیل مدنی»، رئیس شورای اسلامی شهر جناح دراین‌باره گفت: «در سال 1396 تفاهم‌نامه‌ای بین میراث فرهنگی، فرمانداری، خیر، شورای شهر منعقدشده است که خیر اسکلت ساختمان را تا سقف بزند { 50 درصد کار را انجام دهد} و فرمانداری اعتبار مابقی کار را تأمین کند. خیر بعد از تفاهم‌نامه، کار خود را در سال 1400 به اتمام رسانده است؛ اما از جانب فرمانداری اعتبار موردنظر برای تکمیل ساختمان تخصیص داده نشد. در حال حاضر، فرمانداری جناح مدعی شده است که ساختمان موزه جناح بخش خصوصی است و نمی‌توان اعتبارات دولتی را به آن اختصاص داد. این در حالی است که در سال 1396، فرمانداری تفاهم‌نامه را امضا کرده است و مشکلی از بخش خصوصی یا دولتی بودن آن در تفاهم‌نامه قید نشده است. این مشکل باعث می‌شود که به اعتماد خیران و افرادی که به هر طریقی می‌خواهند با دولت مشارکت کنند، آسیب بزند. این رویه به نظر بنده، رویه مطلوبی نیست؛ به هر طریقی که بوده در سال 96، تفاهم‌نامه امضاشده، بنابراین مردم و خیر انتظار دارند که تعهدی که فرماندار داده نیز عملیاتی شود».
  

 فرماندار بستک: پروژه دولتی شود، تأمین اعتبار می‌کنیم

«محمد جلالی»، فرماندار شهرستان بستک بابیان اینکه ساختمان موزه جناح، بخش خصوصی محسوب می‌شود و نمی‌توان برای تکمیل این ساختمان از اعتبارات دولتی استفاده کرد، گفت: «پروژه‌هایی که فرمانداری اعتبار لازم را برای تکمیل آن صرف می‌کند، پروژه‌های دولتی هستند. به‌بیان‌دیگر، پروژه عمومی دولت در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد که شامل شهرداری، اداره راه و شهرسازی و میراث فرهنگی و گردشگری می‌شود؛ اما ساختمان موزه جناح، بخش خصوصی است که مسئول آن، عبدالرحمان عبداللهی است».جلالی افزود: «طبق گفت‌وگوهایی که با استاندار، مسئول موزه و شهرداری جناح مقرر شد که مسئول موزه جناح، عرصه و اعیان آن را در اختیار شهرداری جناح قرار بدهد که شهرداری بتواند موافقت‌نامه را بین سازمان مدیریت برنامه‌ریزی و شهرداری مبادله کند. بدین ترتیب، یک‌طرف دستگاه دولتی، شهرداری جناح می‌شود و یک‌طرف آن سازمان مدیریت برنامه‌ریزی که هر دو دستگاه‌های اجرایی هستند. در حالی است که آقای عبداللهی حاضر نیست موزه را در اختیار دستگاه‌های اجرایی {شهرداری} قرار دهد».وی در پاسخ به سؤال خبرنگار صبح ساحل مبنی بر اینکه تکلیف قرارداد امضاشده در سال 1396 چه می‌شود، گفت: «زمانی که فرماندار قراردادی را امضا می‌کند، بدین معناست که فرماندار نماینده دولت است. از طرفی، سازمان برنامه‌ریزی بودجه نیز بودجه را در اختیار دولت قرار می‌دهد نه شخص! اگر مسئول موزه، ساختمان را در اختیار شهرداری جناح قرار دهد، برای تکمیل آن فرمانداری بودجه لازم را تأمین می‌کند. طبق گفته‌های استاندار هرمزگان، حدود 4 میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در اختیار موزه قرار خواهد گرفت».
به گفته فرماندار شهرستان بستک، مسئول ساختمان موزه، شخص حقیقی است و فرمانداری باید بودجه را در اختیار شخص حقوقی قرار دهد که دستگاه اجرایی باشد و بتواند پروژه را اجرا کند. در حال حاضر نیز دستگاه اجرایی که می‌تواند، پروژه را تکمیل کند، شهرداری بوده که شهردار برای این امر موافقت کرده است.وی در پایان گفت: «دولت به قرارش پایبند است. زمانی که پروژه، دست شخص است چگونه کار را به اتمام برساند؟».
روزنامه صبح ساحل
   
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها