تصویر جدید جیمز وب از سحابی خرچنگ



تلسکوپ فضایی جیمزوب تصویری از سحابی زیبای خرچنگ را به زمین فرستاده است که جنبه‌های مختلفی از آن را نشان می‌دهد.

به گزارش صبح ساحل، سحابی خرچنگ که در فاصله ۶ هزار و ۵۰۰ سال نوری از ما قرار دارد، در میان ستاره شناسان به دلیل ساختار دقیق و زیبایش مشهور است. تصویر جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب این سحابی زیبا را در طول موج مادون قرمز نشان می‌دهد و رشته‌های غباری که شکل قفس‌مانند آن را ایجاد می‌کنند، برجسته می‌کند.

این سحابی بقایای ابرنواختر و در واقع حاصل انفجار یک ستاره عظیم است. این ابرنواختر در سال ۱۰۵۴ میلادی روی زمین مشاهده شد و از آن زمان ستاره شناسان رشد و تغییر سحابی ناشی از آن انفجار را مشاهده کردند.

این سحابی قبلاً توسط تلسکوپ‌های دیگری مانند تلسکوپ فضایی هابل و اخیراً کاوشگر تصویربرداری با پرتوی ایکس که در طول موج پرتو ایکس کار می‌کند، تصویربرداری شده است. این نتایج در تصویر قبلی ترکیب شده اند که سحابی را در طیف نوری، مادون قرمز و اشعه ایکس نشان می‌دهد.

با این حال، تصویر جدید وب، جنبه‌های مختلفی از شی را نشان می‌دهد. وب با استفاده از ابزار‌های دوربین مادون قرمز نزدیک و دستگاه مادون قرمز میانی می‌تواند ساختار رشته‌های گاز را که به رنگ‌های قرمز و نارنجی نشان داده و همچنین مناطق گرد و غباری که به صورت مناطق زرد، سفید و سبز ظاهر می‌شوند. ویژگی دیگری که در تصویر فروسرخ مشاهده می‌شود، نوعی تشعشع به نام تابش سنکروترون است که توسط یک ستاره نوترونی در حال چرخش با میدان مغناطیسی قوی ایجاد می‌شود که به عنوان ماده شیری سفید رنگ در داخل سحابی نشان داده می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها