کلاهبرداري و انتشار ويروس از طريق ايميل هاي سرقتي



صبح ساحل ، حوادث - سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا به شهروندان هشدار داد: مراقب کلاهبرداري و انتشار ويروس از طريق ايميل هاي سرقتي باشيد.به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني پليس فتا، سرهنگ دوم عليرضا آذردرخش افزود: بسياري از کاربران در حفاظت از حساب کاربري و رمز ورود ايميل خود دقت ندارند و اين موضوع باعث مي شود تا کنترل يکي از مهم ترين ابزار ارتباطي اين کاربران در اختيار مجرمان سايبري قرار گيرد.وي در توصيه به کاربران گفت: سايت هاي زيادي هستند که براي دانلود يا استفاده از خدمات خود از کاربران مي خواهند که عضو شوند و شرط عضويت، وارد کردن ايميل و رمز ورود است.وي ادامه داد: اين سايت ها براي عضويت از کاربران يک يوزر و پسورد (نام کاربري و رمز) مي خواهند و کاربران زيادي براي اينکه فراموش نکنند از اکانت (حساب کاربري) و رمز ايميل خود استفاده مي کنند.آذردرخش ادامه داد: اين امر باعث مي شود تا اطلاعات ايميل اين کاربران به راحتي در اختيار ديگران براي سوء استفاده قرار گيرد.اين مقام مسوول در نيروي انتظامي گفت:حتي بسياري از سايت هاي مجرمانه به گونه اي طراحي شده اند که خدماتي مثل دانلود کتاب يا کليپ به کاربران ارايه مي دهند و از کاربران مي خواهند تا براي بهره بردن از اين جذابيت ها، عضو شوند. لذا کاربران در اين خصوص بايد دقت کافي داشته باشند که در دام مجرمان سايبري گرفتار نشوند.سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا از فيشينگ سايت ها براي سرقت اکانت و پسورد ايميل ها خبر داد و گفت: با در اختيار داشتن ايميل کاربر، مجرمان سايبري کارهاي زيادي مي توانند انجام دهند که سرقت اطلاعات يکي از موارد آن است.وي ادامه داد: مجرمان سايبري با ايميل يک کاربر مي توانند با دوستان او ارتباط برقرار و از طرف قرباني از ساير دوستان وي کلاهبرداري کنند و يا با ايميل اين کاربر به انتشار ويروس ها و يا ساير برنامه هاي آسيب رسان اقدام کنند که در گام نخست ، اين کاربر است که بايد پاسخ گو باشد.آذردرخش با بيان اينکه تعداد زيادي از ارايه دهندگان خدمات پست الکترونيک، مثل ياهو، hotmail و Gmail ، سرويس هاي ايميل رايگان در اختيار کاربران قرار مي دهند به کاربران تاکيد کرد که از اين قابليت بهره ببرند و چند ايميل از سايت هاي ياهو، hotmail و Gmail ايجاد کنند و کارهاي خود را با ايميل هاي متفاوت انجام دهند. سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ادامه داد: داشتن چند ايميل و انجام کارهاي متفاوت با آن ها مانع از سرقت اکانت و رمز ايميل کاربر و نفوذ هکرها و آسيب رساندن به سيستم کاربران مي شود.

وي با بيان اينکه کاربران مي توانند به طور مثال يک ايميل را براي ارتباط با دوستان خود در نظر بگيرند، گفت: از ديگر ايميل ها نيز براي کارهاي اداري و ايميل سوم نيز براي عضويت در سايت هايي که از کاربران درخواست ايميل مي کنند، استفاده کنند. آذردرخش ادامه داد: کاربر مثلا در موارد متعددي از جمله خريد online (برخط) از طريق اينترنت، مي تواند در مقابل ارايه نشاني ايميل اصلي خود از اين گونه نشاني ايميل ها استفاده کند. اين ايميل ها مي توانند به عنوان ابزاري موثر در جهت کاهش spam (هرزه نامه ) نيز باشند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا با بيان اينکه کاربران به ياد داشته باشند به منظور ارسال پيام هاي الکترونيکي حاوي اطلاعات حساس بهتر است از ايميل استفاده نکنند و در صورت ضرورت اين فايل ها را فشرده سازي zip و rar کنند، گفت: حتي مي توان اين فايل ها را به چند قسمت تقسيم کرد و براي آنها رمز عبور مناسب گذاشت تا ضريب امنيت آن افزايش يابد.

وي در ادامه به کاربران توصيه کرد: حتما براي ايميل خود از رمز مناسب استفاده کنند که حدس زدن آن به سادگي امکان پذير نباشد و رمز خود را در اختيار ديگران قرار ندهند و از يک رمز در بيشتر از يک جا استفاده نکنند؛ در اين صورت اگر يکي از رمزهاي کاربر لو برود، همه منابع در اختيار وي در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

اين مقام مسوول با بيان اينکه از قانون طلايي براي انتخاب رمز استفاده کنيد، ادامه داد: رمز بايد حداقل شامل هشت کاراکتر باشد، حتي الامکان کلمه اي بي معنا و ترکيبي از حروف و ارقام باشد. در انتخاب اين کلمه اگر از حروف کوچک، بزرگ و اعداد استفاده شود (مانند S12@55kl) ضريب امنيت بالاتر خواهد رفت و رمز به صورت منظم و دوره اي عوض شود.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا همچنين به کاربران توصيه کرد: نسبت به ايميل هاي دريافتي از منابع ناشناس با دقت عمل نماييد، هرگاه يک ايميل مشکوک داراي پيوست دريافت کرديد، بهترين عمل حذف کل ايميل همراه با پيوست هاي آن است.

آذردرخش گفت: براي امنيت بيشتر حتي اگر فرستنده ايميل آشنا باشد نيز بايد احتياط کرد. اگر عنوان ايميل نا آشنا و عجيب بود و بالاخص در صورتي که ايميل حاوي لينک هاي غيرمعمول است، بايد با دقت عمل کرد. ترديد نکنيد و ايميل هاي مشکوک را پاک کنيد. وي از مردم خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک، آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir  بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي با پليس فتا در ميان بگذارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها