چین رتبه اول در جستجوی «چت جی‌پی‌تی» در جهان را دارد



با تقسیم‌بندی مرزهای جغرافیایی، تفاوت در فرهنگ‌ها، ذائقه‌ها و حتی تیم‌های ورزشی مورد علاقه، به نظر می‌رسد که جهان علاقه مشترکی به چت جی‌پی‌تی دارد و در عرض یک سال هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی شرکت اُپن‌ای‌آی بر جستجوهای گوگل در سراسر جهان مسلط شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، بر اساس داده‌هایی که پلتفرم خبری مالی فینبولد(Finbold) به آن دسترسی پیدا کرده است، عبارت «ChatGPT» در تاریخ پنجم نوامبر به اوج محبوبیت با رتبه ۱۰۰ رسیده است که افزایش شگفت‌آور ۴۰۰ درصدی را از یکم ماه ژانویه نشان می‌دهد. این افزایش بی‌سابقه حاکی از پذیرش گسترده این ابزار از سوی عموم و موقعیت قابل توجه آن به عنوان یک نیروی پیشرو در حوزه هوش مصنوعی محاوره‌ای است.

تفکیک جهانی بر اساس کشورها، موارد جالب‌تری را نشان می‌دهد که در آن چین با امتیاز ۱۰۰ پیشتاز است و فیلیپین و نپال با فاصله نزدیک پس از آن قرار دارند. سنگاپور و سریلانکا با امتیاز ۳۱ در رده سوم قرار دارند.

 

سفری به سوی سلطه

اوج‌گیری چت جی‌پی‌تی به عملکرد آن و مزیت پیشتازی نسبت داده می‌شود. مزیت پیشتازی، مزیت پیشگام بودن، یا مزیت پیشرو بودن(first-mover advantage)، یک مزیت رقابتی است که توسط «اولین پیشتازان» مهم یک بخش از بازار به دست می‌آید.  

سرمایه‌گذاری استراتژیک مایکروسافت در اُپن ‌ای‌آی در اوایل سال جاری این موقعیت را حتی بیشتر تقویت کرد زمانی که چت جی‌پی‌تی با محصولات مختلف این غول فناوری به ویژه موتور جستجوگر بینگ(Bing) ادغام شد.

توانایی منحصر به فرد این ابزار برای درک و پاسخ به ورودی‌های مختلف انسانی، انجام وظایف مختلف از کدنویسی گرفته تا تولید محتوا، به محبوبیت آن، به ویژه در میان دانش‌آموزان، افزوده است.

شرکت اُپن ای‌آی در طول سال گذشته به طور مداوم چت جی‌پی‌تی را بدون اتکا به دستاوردهای خود و دریافت بازخوردها و پیشنهادات کاربران بهبود بخشیده است. پیشرفت‌های قابل توجهی در معرفی سرویس اشتراکی چت جی‌پی‌تی پلاس که یک اپلیکیشن تلفن‌ همراه است، رخ داده است که حافظه دستگاه را ارتقاء می‌بخشد و امکان ساخت یک دستیار هوش مصنوعی شخصی را فراهم می‌کند.

موفقیت چت جی‌پی‌تی انقلابی در اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی ایجاد کرده و راه را برای شرکت‌های مرتبط هموار کرده است. به گفته فینبولد، بازار هوش مصنوعی شاهد افزایش ۲.۸۶ تریلیون دلاری در ارزش بازار بین ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۲۳ بوده است.

نمونه‌ای از این رشد در تراشه‌های Nvidia دیده می‌شود که ارزش آن در بازار از یک تریلیون دلار فراتر رفت.

موفقیت اُپن ای‌آی در بازار هوش مصنوعی منجر به رقابت دیگر شرکت‌های فناوری بزرگ برای انتشار نسخه‌های چت‌بات‌های هوش مصنوعی محاوره‌ای شده است که موارد قابل توجه آنها شامل بارد گوگل، گروک ایکس‌ای‌آی(xAI) متعلق به ایلان ماسک و الیمپوس(Olympus) آمازون هستند.

  

یک شیفتگی ممنوعه

به رغم سرکوب چت جی‌پی‌تی توسط چین، تقاضا در این کشور همچنان قوی است. برای دسترسی به این ابزار، کاربران از روش‌های جایگزین مانند وبگاه‌ آینه‌ای استفاده کرده‌اند.

با نگاهی به آینده، چت جی‌پی‌تی برای حفظ سهم خود در بازار رقابتی رو به رشد با چالش‌هایی مواجه است. به طور همزمان، شرکت اُپن‌ای‌آی با شکایتی مبنی بر نقض کپی‌رایت و نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد پیامدهای اخلاقی و خطرات مرتبط با هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کند.

همانطور که چت جی‌پی‌تی به نقطه عطف مسیر یک ساله خود نزدیک می‌شود، رشد آن به موضوع محبوبی تبدیل شده است. آیا این هوش مصنوعی به نوآوری، انطباق و حفظ موقعیت خود به عنوان یک پیشرو در عرصه هوش مصنوعی محاوره‌ای ادامه خواهد داد؟ فقط زمان مشخص خواهد کرد، اما با همکاری‌هایی مانند مایکروسافت برای توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی به نظر نمی‌رسد که اپن ای‌آی از دور خارج شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها