بندرعباس پایگاه مسابقـات پاسداشت زبان و ادب پارسی



یک فعال حوزهٔ موسیقی و نقالی کودکان در گفتگو با صبح ساحل از مزایای برگزاری مسابقات و هنرهای مرتبط با پاسداشت زبان و ادب پارسی در رشد سطح علمی کودکان گفت. دهقانی با اشاره به جوایز و افتخارات کودکان هرمزگان در مسابقات کشوری حوزه نقالی بیان کرد: اگر آموزش‌وپرورش به‌جای تعدد بخشنامه‌ها تمایل کودکان و والدین را به سمت این‌گونه برنامه‌ها سوق دهد، شاید بتوانیم در آینده عملکرد بسیار بهتری از کودکان هرمزگان در این حوزه و ارتقاء جایگاهشان در مسابقات کشوری نشان دهیم.

  
 حمایت همه‌جانبه مدیران مجموعه سما از مسابقات
بابک دهقانی، معاون پرورشی دبستان پسرانه سما و دانش‌آموخته هنر و فعال رشته‌های موسیقی و نقالی در حوزه کودک و نوجوان در مصاحبه با صبح ساحل، گفت: بنده معاون پرورشی مدرسه هستم و بخشنامه‌هایی که با محوریت پاسداشت زبان و ادب پارسی برای ما ارسال می‌کردند ما را به این فکر انداخت که دانش آموزان خود را نیز به این سمت هدایت کنیم. درنهایت با مشورت مدیریت مدرسه، دانش آموزان را برای مسابقات آماده کردیم.
وی افزود: در نخستین سالی که در مسابقات شرکت کردیم، یکی از دانش آموزان مدرسه و در سال بعدی یک دانش‌آموز دیگر برای اولین بار به مرحله کشوری رسیدند. در سال سوم حضور ما دانش آموزان هرمزگانی برای بار دوم به جایگاه کشوری رسیدند. دهقانی یادآور شد: در سال جاری 6 دانش‌آموز به مرحله استانی و 4 دانش‌آموز به مرحله کشوری راه پیدا کرده‌اند که در این مسیر با حمایت مدیریت مجموعه سمای پسرانه خانم مرادپور، والدین و همچنین دانش آموزان خوش‌ذوقی مانند «متین رئیسی» روبرو بودیم و باید تأکید کنم پشتیبانی خانواده‌ها که بسیار مؤثر بوده است.دهقانی ادامه داد: درنهایت این مسیر، منجر به برگزاری نخستین جشنواره نقالی در سال گذشته شد و امسال نیز می‌توانیم این خبر خوب را اعلام کنیم که از 30 آبان تا 30 آذرماه پذیرای آثار هنرجو از سراسر کشور در پایگاه بندرعباس هستیم.
    
هدایت و برنامه‌ریزی اوقات کودکان در راه هنر
وی با اشاره کسب مقام اول مسابقات پاسداشت و ادب پارسی کشوری توسط متین رئیسی خاطرنشان کرد: متین ابتدا با روان‌خوانی شروع کرد و هنرجویی بود که کاملاً پای‌کار بود و نتیجهٔ حاصل‌شده خوبی را کسب کرد. تأکید می‌کنم که بسیار مهم است، خود هنرجو چقدر پای‌کار باشد، همچنین تحقیق و جست‌وجو توسط هنرجو بسیار ارزشمند است که درباره متین این پشت‌کار باعث موفقیت او در این مسابقات شد.دهقانی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر سرمایه‌های ما کودکان سن 5 تا 12 سال هستند، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم برای کودکان این سن کاری کنیم موفق هستیم، بنده می‌گویم در کنار مطالعه، مصاحبه و مشاهده کنید.وی از چالش‌ها و مضرات استفاده از فضای مجازی گفت و ادامه داد: والدین خود از فضای اینترنت استفاده می‌کنند اما به کودکان خود می‌گویند این کار را نکند و یا دلیل استفاده از اینترنت را برای کودکان روشن نمی‌کنند. اگر کودکانمان را هدفمند به سمت استفاده درست از اینترنت هدایت کنیم، می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد تا استفاده مفیدی را دراین‌باره داشته باشند.
  
 
هنر اصیل ایرانی در انتظار بودجه
دهقانی در پاسخ به میزان تأثیرگذاری فضای مدرسه در هدایت کودکان به سمت این‌چنین فعالیت‌های هنری گفت: بنده باسابقه 20 ساله که در حضور در مدرسه داشته‌ام می‌توانم بگویم که کودکان بیشترین تأثیر را از مدرسه می‌گیرند و دراین‌باره اگر آموزش‌وپرورش، حجم و تعدد بخشنامه‌ها را کاهش دهد، شاید دانش آموزان بتوانند عملکرد بهتری را داشته باشند.
وی با تأکید بر اهمیت این رشته هنری تصریح کرد: ما می‌توانیم به‌واسطه نقالی، اشعار ادبیات فارسی و اشعار مدرسه‌ای را یاد دهیم و دانش آموزان را با شعرای مختلف آشنا کنیم. این سرمایه‌گذاری است که مدرسه‌ها می‌توانند روی این هنر انجام دهند؛ اما متأسفانه حمایت‌ها کم است.دهقانی ادامه داد: ما نمایش‌های ایرانی و سنتی کم داریم. زمانی که یک موضوع اصیل وجود دارد؛ بایستی آن را حفظ کنیم، ای‌کاش عزیزانی که در رأس امور هستند، بودجه‌ای برای این کار تعریف کنند و سالن‌های نمایش را در اختیار این هنر که زیرمجموعه تئاتر و نمایش است، قرار دهند تا از ظرفیت‌های شهر و استان استفاده بهتری کنیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها