طرح احیای درختان حرا و دانش لنج‌سازی ایران در شیکاگو به نمایش گذاشته شد



مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: طرح احیای درختان حرا و دانش لنج سازی ایران در بزرگ‌ترین نمایشگاه دوسالانه معماری شیکاگو به نمایش درآمد.

 

به گزارش صبح ساحل، دانش لنج سازی و دریانوردی ایرانیان در خلیج فارس آذر ماه سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث ناملموس (معنوی) یونسکو به ثبت رسید.

محمد محسنی روز چهارشنبه در این خصوص اظهار کرد: سرزورزوما، طرح احیای درختان حرا است که نام خود را از منطقه‌ای در نزدیکی روستای گوران جزیره قشم وام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه سعی دارد تا با کاشت نهال و توانمندسازی فرهنگی جنگل‌های حرا را دوباره زنده کرده و از آن‌ها محافظت کند، ادامه داد: این طرح در چهار سال اخیر با مدیریت شرکت تعاونی گوران و استودیو معماری شکل‌گرفته و باعث شده حرکت‌های مشابه نیز در روستاهای دیگر قشم انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان اضافه کرد: بخشی از سرزورزوما، ساخت استراحتگاه به‌وسیله بازیافت لنج های قدیمی بوده که این استراحتگاه با همکاری لنج سازان و با استفاده از لنج‌های قدیمی در روستای گوران ایجادشده است.

 

 

محسنی افزود: با همکاری کشتی‌سازان شهر راکلند در آمریکای شمالی نمونه این استراحتگاه ساخته‌شده و به‌عنوان پاویون معماری ایران در نمایشگاه شیکاگو به نمایش درآمدهاست.

وی تأکید کرد: مردم جهان با هنر به هم نزدیک‌اند و هنر نقطه اتصال آدم‌ها با یکدیگر است همان‌طور که لنج‌سازان گورانی پاویونی را با تکنیک‌های ساخت لنج ساختند و در شهر راکلند همان طراحی را لنج‌سازان آنجا ساختند و این یعنی اینکه هنر در خدمت صلح جهانی است.

طرح سرزورزوما از سپتامبر ۲۰۲۳ به مدت سه ماه و نیم در نمایشگاه دوسالانه معماری شیکاگو برای علاقه‌مندان به نمایش درآمده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها