مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان مطرح کرد:

جشنواره تئاتر نمایشی از همدلی


نویسنده: معصومه نعمتی

 سی و پنجمین دوره جشنواره تئاتر هرمزگان از سی‌ام آبان‌ماه آغازشد و تا دوم آذرماه ادامه داشت. 
   
 
به گزارش صبح ساحل، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان درمورد این جشنواره گفت: «جشنواره تئاتر یک نمایش همدلی و تعامل احسن بین هنرمندان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود».«اسمعیل جهانگیری»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح ساحل درمورد این جشنواره گفت: «در مجموع ۲۰ گروه نمایشی در سطح استان متقاضی حضور در جشنواره بودند که از بین این ۲۰ گروه بعد از اینکه داوری‌های بازبینی انجام شد، ۱۵ گروه توانستند به جشنواره راه پیدا کنند .هشت اجرا در بخش صحنه‌ای و هفت اجرا در بخش خیابانی به جشنواره راه یافتند».وی افزود: «در دو روز اول، ۱۵ گروه نمایشی در ۲ بخش تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی به رقابت پرداختند. روز سوم نیز مراسم اختتامیه برگزار شد.  تقریبا ۱۵۰ نفر از هنرمندان در این جشنواره و در گروه‌های نمایشی مختلف به رقابت پرداختند».
جهانگیری اضافه کرد: «هر گروه نمایشی در این جشنواره ۲ اجرا برگزار کرد، یعنی این ۱۵ گروه در طی ۲روز جشنواره، ۳۰ اجرا داشتند. تعدای از گروه‌ها روز اول‌ و تعدادی از آن‌ها روز دوم نمایش خود را اجرا کردند».
مدیرکل فرهنگ ارشاد استان درمورد محل اجرای نمایش‌ها اظهار کرد: «اجراهای صحنه‌ای در فرهنگسرای طوبی و سالن پلاتو آفتاب مجتمع سید احمد خمینی واقع در میدان صادقیه برگزار شد. گروه‌های خیابانی هم در محوطه فرهنگسرای طوبی، محوطه مجتمع سید احمد خمینی، پارک موزیکال آزادشهر، چهارراه حافظ و پارک غدیر اجرا داشتند».
 جهانگیری افزود: «هم در خیابان و هم در سالن‌های ما استقبال از اجراها خوب بوده است. تقریبا ۶ هزار نفر از مردم از این نمایش‌ها در بخش صحنه و خیابانی دیدند کردند. در فرهنگسرای طوبی ۳۵۰نفر و در پلاتو آفتاب ۱۱۰ نفر ظرفیت داریم که مجبور بودیم تعدادی صندلی هم خودمان اضافه کنیم».
وی اضافه کرد: « افرادی که در این جشنواره حضور داشتند و در مرکز استان مهمان ما بودند از شهرستان‌های میناب، قشم، حاجی‌آباد، بندرلنگه و جزیره کیش حضور پیدا کرده بودند. البته جزیره کیش جزء شهرستان بندرلنگه محسوب می‌شود؛ بنابراین از شهرستان بندرلنگه دو گروه حضور داشتند که از خود شهر بندرلنگه و از کیش آمده بودند. همچنین از بندرعباس نیز گروه‌هایی حضور داشتند».
جهانگیری درمورد دیگر شهرستان‌های استان گفت: «بعضی از شهرستان‌ها بعد از بازبینی اولیه نتوانستند به جشنواره راه پیدا کنند و بعضی دیگر از شهرستان‌ها نیز متقاضی نداشتند».
مدیرکل ارشاد استان با بیان اینکه این جشنواره زیر مجموعه جشنواره تئاتر فجر است که هر سال در تهران برگزار می‌شود، افزود: «گروه‌هایی که در این مرحله نظر داوران را جلب کرده و برگزیده شدند به جشنواره منطقه‌ای راه می‌یابند. در جشنواره منطقه‌ای هم گروه‌های برگزیده می‌توانند به جشنواره فجر راه پیدا کنند».
 وی در پاسخ به اینکه جشنواره منطقه‌ای بین کدام استان‌ها برگزار می‌شود، گفت: «چهار یا پنج استان را منطقه‌بندی می‌کنند و در یکی از آن‌ها به عنوان میزبان جشنواره را برگزار می‌کنند. سال گذشته جشنواره منطقه‌ای در بوشهر برگزار شد، اما امسال هنوز میزبانش را اعلام نکرده‌اند. احتمالا جشنواره در استان فارس برگزار شود و گروه‌های هرمزگانی در آن‌جا حضور پیدا کنند.
جهانگیری درمورد زمان برگزاری جشنواره منطقه‌ای تئاتر اظهار کرد: «بازه زمانی مشخصی برای آن تعیین نشده اما در آذرماه جاری جشنواره منطقه‌ای هم برگزار خواهد شد».
این مقام مسئول ادامه داد: «سه نفر این جشنواره را داوری کردند. «حسن سبحانی» و «امین سالاری» از استان هرمزگان بودند و «نصرالله قادری» نیز به عنوان داوری از سطح ملی دعوت شده بود».
مدیرکل ارشاد استان گفت: «این جشنواره نمایش یا جشنواره تئاتر، یک نمایش همدلی و تعامل احسن است. تعامل بسیار خوبی بین هنرمندان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است. بسیاری از کارهای این جشنواره در دست خود هنرمندان است. درواقع امورات اجرایی جشنواره در دست انجمن نمایشی است که از مجموعه‌ای از هنرمندان حوزه نمایشی تشکیل شده است. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کار پشتیبانی، نظارت، هدایت و حمایت را انجام می‌دهد».
وی افزود: «پوشش خوبی که رسانه‌ها از این جشنواره داشته‌اند، نشان همدلی و همراهی اصحاب رسانه با اداره کل فرهنگ و ارشاد، هنرمندان و تولیدکنندگان فرهنگی و هنری است که این موضوع جای توجه بیشتر دارد».
جهانگیری همچنین افزود: «از دستگاه‌هایی که به ما کمک کردند ازجمله مجموعه حوزه هنری، نوسازی مدارس، جهاد کشاورزی، شیلات هرمزگان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اداره‌کل بهزیستی، مجموعه شهرداری، شورای شهر و صدا و سیمای مرکز خلیج فارس تشکر می‌کنم».
وی اضافه ادامه داد: «رئیس شورای فرهنگ عمومی استان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده، نیز با ما همکاری داشته و از ما پشتیبانی کردند. همچنین رسانه‌های مکتوب و برخط و  رسانه ملی مرکز خلیج فارس بسیار با ما همکاری کرده و در مورد این جشنواره به خوبی اطلاع رسانی کردند».
مدیرکل ارشاد هرمزگان درمورد رویکرد این جشنواره گفت: «توصیه ما این بود که کارهایی با موضوع عفاف و حجاب، خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت، ایثار و شهادت، معضلات اجتماعی مقاومت منطقه تولید شود اما الزامی به اینکه حتماً در این زمینه‌ها تولید کنند، نبوده است. چون جشنواره رقابتی و فنی است و هنرمندان توانمندی‌هایشان را در اینجا 
به نمایش می‌گذارند و با یکدیگر رقابت می‌کنند».
وی در پایان گفت: «نکته‌ مهمی که وجود دارد این است که ما در همین جشنواره‌ها می‌توانیم استعدادیابی کنیم. استعدادهای جدیدی را ما در همین جشنواره امسال شناسایی کردیم. در واقع یکی از اهداف جشنواره‌ها همین است که ما چهره‌های جدید هنری در حوزه جوانان و نوجوانان را شناسایی کنیم، به آن‌ها کمکم کنیم، حمایت‌شان کنیم و به جامعه هنری برای تولید آثار فاخر معرفی‌شان کنیم».
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها