در سال تحصیلی گذشته؛

بازدید یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار از پایان نامه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران



تمام‌متن ۴۴۱ هزار پایان‌نامه‌ و رساله‌ پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) را ۱۶۲ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دریافت کردند.

به گزارش صبح ساحل، بر پایه فصل سوم «آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آن‌ها» (شماره ۱۹۵۹۲۹/و تاریخ ۶/۹/۱۳۹۵)؛ دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» (به نشانی GANJ.IRANDOC.AC.IR)، از سال ۱۳۹۵ و با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم آغاز شد.

بر پایه این آیین‌نامه، اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده و ۲۰ برگ نخست هر پارسا، بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده می‌شوند. در همین چارچوب نیز دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران می‌توانند در هر هفت روز،‌ تمام‌متن پنج پارسا را دریافت (دانلود/مشاهده) کنند.

بر این پایه، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۶۵۱ هزار و ۲۴۸ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۷۰ هزار و ۱۶۲ رساله دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تمام‌متن ۴۰۱ هزار و ۱۶۴ پایان‌نامه و ۴۰ هزار و ۲۹۲ رساله را ۱۶۲ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار دریافت کردند.

بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، کاربران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، تمام‌متن پارساهای ۵۶۱ مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آن‌ها از دانشگاه تهران بوده‌اند. دانشگاه‌های تربیت مدرس، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها