با اجرای طرح دو نرخی شدن گاز مایع، مردم در تامین سیلندر با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند

گاز به نــرخ آزاد



طرح دو نرخی شدن گاز مایع از اواخر شهریورماه امسال اجرایی شد که عدم اطلاع از ساز و کار قانونی این طرح ، تخلف در توزیع و گرانفروشی گاز را به دنبال داشت؛ با گذشت چند ماه از اجرای این طرح در استان اما شهروندان همچنان برای دریافت سیلندر با مشکل روبه‌رو هستند و نگرانی‌هایی را برای شهروندان به وجود آورده است. روز گذشته مدیر منطقه پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان نرخ دوم (غیریارانه‌ای) گاز مایع مصرفی در استان را اعلام کرد و گفت: « براساس تصمیم هیات وزیران، مقرر شده از ابتدای آذر گاز مایع بدون نرخ یارانه‌ای عرضه شود».
   
  

 اجرای طرح سیلندرهای یارانه‌ای در استان

۱۲ شهریورماه سال جاری، احمد سالاری‌فر مدیر منطقه پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان در خبری اعلام کرد: هرمزگانی‌ها باید با مراجعه به سامانه سدف اطلاعات سرپرست خانوار را ثبت کنند چراکه از تاریخ ۲۰ شهریور عرضه سیلندر گاز مایع در استان هرمزگان فقط با نام‌نویسی در سامانه سدف امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه سهمیه هر خانواده در ماه چهار سیلندر گاز مایع به قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان برای هر سیلندر است، تصریح کرد: سرپرستان خانوارهایی که پیش از این نام نویسی کرده بودند نیز باید با مراجعه دوباره به سامانه سدف اطلاعات خود را ویرایش کنند.
   

 سرگردانی مردم برای دریافت سیلندرگاز

ماجرای نبود و گرانی سیلندرهای گاز در بندرعباس و دیگر شهرهای استان همچنان باقیست. در چند روز گذشته مخاطبین بسیاری با ارسال پیام به تحریریه صبح‌ساحل از نبود و یا گرانی آن گلایه کرده‌اند. به گفته‌ی یکی از مخاطبین؛ چند روزی است که برای دریافت سیلندر گاز مشکل داریم و هرجا سرمی‌زنیم نیست؛ ما حتی در سامانه سدف هم ثبت نام کرده‌ایم ولی سیلندری وجود نداشت که بگیریم؛ یکی دیگر از مخاطبین نیز با گلایه از گرانی این سیلندرها گفت: «هر جایگاه عرضه سیلندر در بندرعباس سیلندر را با نرخ‌های متفاوت و غیرمصوب عرضه می‌کنند از 314هزار تومان گرفته تا 600 هزار تومان برای دریافت هم باید ساعت‌ها در صف بمانیم؛ مگر قرار نبود اجرای این طرح مشکل را کمتر کند!»
  

 ثبت نام بیش از ۳۶۰ هزار خانوار هرمزگانی در سامانه سدف

مدیر منطقه پخش فرآورده‌های نفتی هرمزگان گفت: تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار خانوار هرمزگانی برابر با ۸۰ درصد، برای دریافت سهمیه سیلندرگاز مایع در این استان ثبت نام کرده‌اند همچنبن سهمیه هر خانوار در ماه چهار سیلندر گاز مایع است.
سرپرستان خانوار و مشاغل مجازی که به شبکه سراسری گاز دسترسی دارند و بقیه شهروندان می‌توانند از طریق نرخ دوم (غیریارانه‌ای) نسبت به تهیه گاز مایع مصرفی خودشان اقدام کنند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌ای هرمزگان گفت: در صورتی که شرکت گاز استان تایید کند که محل اقامت سرپرستان خانوار فاقد شبکه گاز شهری است، سهمیه یارانه‌ای گاز مایع در اختیار آنان قرار می‌گیرد.
سالاری فر گفت: شهروندان هرچه سریعتر نسبت به اتصال منازلشان به گاز شهری و شبکه سراسری گاز اقدام کنند.
قیمت یارانه‌ای هر عدد سیلندر گاز مایع ۱۱ کیلوگرمی که بیشتر خانوار‌ها از آن استفاده می‌کنند نیز ۲۷۹ هزار ریال تعیین شده است.استفاده از یارانه خرید گاز مایع تنها با نام نویسی سرپرست خانوار یا مشاغل مجاز در درگاه سدف (newtejaratasan.niopdc.ir) امکان پذیر است.
 

 قیمت مصوب فرآورده‌های نفتی اعلام شد

این شرکت در اطلاعیه‌ای که به امضای علی اکبر عرب عامری مدیر بازرگانی شرکت رسیده است قیمت مصوب فرآورده‌های نفتی از جمله گاز مایع را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه قیمت غیریارانه‌ای یک عدد سیلندر گاز ۳ کیلویی ۶۱۵ هزار و ۶۶۷ ریال، سیلندر ۵ کیلویی یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۶۶۷ ریال، سیلندر ۱۱ کیلویی ۳ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۴۸ ریال، سیلندر ۲۵ کیلویی ۷ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۸۶ ریال، سیلندر ۳۳ کیلویی ۹ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۲۵۴ ریال، سیلندر ۴۵ کیلویی ۱۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۱۰۵ ریال و قیمت یک عدد سیلندر ۵۰ کیلوگرمی گاز مایع ۱۳ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۶۷۲ ریال درب تاسیسات تعیین شده است.
  

 قیمت اعلام شده برای گاز مایع درب تاسیسات است

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌ای هرمزگان گفت: براساس تصمیم هیات وزیران و به منظور اجرای بند ب تبصره ۴ قانون بودجه ای، از ابتدای آذر گاز مایع بدون نرخ یارانه‌ای عرضه می‌شود.
احمد سالاری فر گفت: سرپرستان خانواری که محل اقامتشان به شبکه سراسری گاز متصل نیست و مشاغل مجازی که فاقد دسترسی به شبکه سراسری گاز هستند، می‌توانند از طریق سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی سدف و با استفاده از کارت الکترونیکی سهمیه یارانه‌ای گاز مایع دریافت کنند.
    
 

چهار مکان عرضه سیلندرگاز مایع در سطح شهر بندرعباس

چهار مکان عرضه سیلندرگاز مایع در سطح شهر بندرعباس درنظرگرفته شده است که شامل بلوار هرمز، روبروی بلوار یاسر (ششصد دستگاه)، سیدکامل، کنار زمین ورزشی خورشید، میدان دوراهی ایسینی، روبروی راه ورودی کوهستان پارک پنجه‌علی و چهارراه پگاه به سمت بلوار امام حسین(ع) است و دراین مکان‌ها امکان ثبت نام در سامانه سدف هم فراهم است.
همچنبن خانوارهایی که با مشکلاتی برای ثبت نام و بازیابی رمز عبور خود مواجه هستند می‌توانند در ناحیه مرکزی (شهرستان‌های بندرعباس، حاجی‌آباد، بندرخمیر و رودان) و با شماره تلفن ۳۲۲۳۵۸۹۰، ناحیه بندرلنگه (شهرستان‌های بستک، بندرلنگه و پارسیان) با تلفن ۴۴۲۴۲۲۰۰، ناحیه میناب (شهرستان‌های میناب، سیریک و بشاگرد) با شماره تلفن ۴۲۲۸۲۲۲۰ تماس بگیرند. 
شهروندان جاسکی نیز با شماره ۴۱۵۲۰۵۴۶، قشموندان با شماره تلفن ۳۵۳۴۴۲۷۳، شهروندان بوموسی با تلفن ۳۵۶۲۳۶۵۲ و کیشوندان نیز با شماره ۴۴۴۲۰۱۳۵ تماس گرفته و مشکل خود را برطرف کنند. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها