بررسی معضل انباشت نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر و نزدیک بودن سایت پسماند سوزی به سکونت گاه مردم؛

دود زباله در ریه‌های تل سیاه



تلنبار شدن نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای شهری در سطح شهر بندرعباس، صدای مردم شهر را درآورده است. ماهانه بالغ بر 10 شهروند با ارسال تصاویر و ویدیوهایی از تجمع نخاله‌های ساختمانی در محل زندگی خود گلایه می‌کنند. برخی از مردم تازیان پایین از نزدیک بودن سایت پسماند به محل سکونت شان شاکی اند و خواستار رسیدگی فوری به این مسئله هستند. پاسخ مسئول روابط سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس به خبرنگار صبح ساحل درباره تجمع نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر«عدم همکاری مردم با سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس» بود. مدیریت پسماند از مردم می خواهد که نخاله های خود را به محل دفن ببرند و در صورت انباشت آن در محل سکونت مردم، با متخلف برخورد جدی می شود اما به نظر می رسد آنگونه که باید با این افراد برخورد نشده است. از سویی سازمان پسماند شهرداری می گوید : سایت در تل سیاه جا نمایی شده و  محل دیگری برای پسماند سوزی نداریم. 

 

گلایه شهروندان بندرعباس
ساکنین کوی ولیعصر، کوچه یاس 6، چندین ماه است که از تخیل نخاله‌های ساختمانی در محل زندگی خود گله می‌کنند. یکی از ساکنین این محل به خبرنگار صبح ساحل گفت:« زمین‌های چمن کوی ولیعصر به محل تخلیه نخاله های ساختمانی تبدیل شده اند. 
بارها با مسئولان تماس گرفته‌ایم و می‌گویند پیگیری می‌کنیم! اکنون 3 ماه از پیگیری مسئولان می‌گذرد؛ اما همچنان کامیون‌های حامل نخاله‌های ساختمانی در پشت ساختمان ما نخاله‌ها را تخلیه می‌کنند. چرا مسئولان با این قشر برخورد نمی‌کنند؟ وسط شهر بندرعباس مگر جای تخلیه نخاله‌های ساختمانی است؟».
همچنین ساکنین آبشورک، شهرک دریایی، با ارسال ویدیویی به رسانه صبح ساحل از ریختن نخاله‌های ساختمانی در کنار خیابان و کم عرض کردن مسیر تردد خودروها گلایه کردند. بااینکه بارها رانندگان به این کامیون‌ها تذکر داده‌اند؛ اما بازهم کار خودشان را می‌کنند.
یکی از شهروندان بندرعباس نیز در همین خصوص گفت:« در بلوار پشت زندان مرکزی بندرعباس بااینکه تابلو ممنوع بودن ریختن زباله‌های ساختمانی نصب شده است اما بازهم نخاله‌های ساختمانی زیادی را در آن جا مشاهده می‌کنیم».
مردم نسبت به دود زیاد و آلوده بودن آن در مسیر بلوار راه آهن به سمت تازیان پایین اولین دوربرگردان، یعنی؛ محل دفن پسماندهای شهری {که شهرداری درنظر گرفته است} معترض هستند. یکی ازساکنین این محل دراین باره گفت:« مگر ما چه گناهی کردیم که باید هر شب دود آلوده  حاصل از سوختن پسماندها را تحمل کنیم؟ این دود که حاصل از سوختن زباله‌های آلوده است، ما ساکنین را در معرض بسیاری از بیماری‌ها خطرناک قرار می‌دهد».
 
سازمان مدیریت پسماندهای شهری: مردم همکاری نمی‌کنند
زیارتی، مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت پسماندهای شهری شهرداری بندرعباس در این باره به خبرنگار صبح ساحل گفت: «جمع آوری نخاله های ساختمانی به عهده خود شهروند است. 
شهروندان باید نخاله های ساختمانی خود را مدیریت کنند و به محل مجازی که سازمان مدیریت پسماند مشخص کرده، ببرند و  تخلیه کنند. اگر نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر بندرعباس رها شده باشد، شهرداری منطقه مورد نظر باید به این موضوع ورود کرده و با متخلف برخورد کند». 
زیارتی با اشاره به اینکه محدوده آبشورک، شهرک دریا در محدوده این سازمان نیست، گفت:« ساکنین این محدوده باید ازطریق دهیاری پیگیری کنند».  
وی درباره گلایه ساکنین کوی ولیعصر ادامه داد:« با وجود گشت‌زنی‌های ناظرین وکنترل و نظارت سازمان، باز هم دور از چشم آنان، ماشین آلات، تخلیه غیرمجاز انجام می‌دهند. شهروندان در صورت مشاهده، شماره پلاک ماشین را یادداشت کرده و به سازمان گزارش دهند تا پس از پیگیری در سیستم پلیس راهور ثبت و خودرو توقیف شود».
مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت پسماندهای شهری شهرداری بندرعباس ادامه داد:« شهرداری این وظیفه را ندارد که نخاله‌هایی که حاصل از تخریب ساختمان هستند را جمع آوری کند. خود پیمانکار باید به سازمان پسماند مراجعه کند و قبل از شروع خاک‌برداری، مجوز حمل خاک دریافت کند و  زباله ها را در محل مجازی که تعریف شده، تخلیه کنند؛ اما متاسفانه برخی از مردم همکاری نمی‌کنند و موجب اذیت و آزار شهروندان می‌شود. اگر ناظرهای سازمان پسماند، تخلیه پسماندهای ساختمانی توسط ماشین پیمانکار در سطح شهر را مشاهده کنند، ماشین توقیف می‌شود».
به گفته زیارتی، چندین بنر در خصوص ممنوعیت تخلیه پسماند و نخاله در سطح شهر نصب شده و محل‌های مجاز برای تخلیه اینگونه پسماندها ذکر شده است. 
 
سایت تل سیاه تنها مکان پسماند سوزی بندرعباس
مسئول روابط عمومی سازمان مدیریت پسماندهای شهری شهرداری بندرعباس در این رابطه گفت: «جاده تازیان، بعداز ایستگاه جلال احمد، اولین دوربرگردان، سایت دفع پسماندهای شهری شهرداری بندرعباس، سایت تل سیاه، محل مشخص شده شهرداری برای تخلیه پسماندهای شهری است که برای زباله‌های حجیم درنظر گرفته شده است».
به گفته وی، مردم باید خودشان مدیریت کنند که زباله‌های حجیم را به محل مشخص شده ببرند و تخلیه کنند. شهرداری در صورت مشاهده هرگونه تخلیه در درون شهر، برخورد می‌کند. 
 
 

 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها