مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

۳۵ همت قرارداد سرمایه‌گذاری جدید در بنادر هرمزگان منعقد می‌شود



مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری جدید به صورت BOT به ارزش بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان در بنادر این استان در اواخر آذر ماه خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، «حسین عباس نژاد» امروز (چهارشنبه) مبنی بر اولویت‌های استان در طرح توسعه دریامحور اظهار داشت: پس از آنکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دبیرخانه این طرح معرفی شد، با مدیریت استاندار اولین کارگروه توسعه دریامحور کار خود را شروع کرد که ابتدا سعی بر تمرکز بر متن سیاست‌های ابلاغی بود تا به تدوین پروژه‌ها برسیم.

وی با بیان اینکه، در تدوین طرح‌ها دو نگاه اقتصاد کلان و اقتصاد خرد (مردمی) مد نظر قرار گرفت، گفت: پروژه های ۱۸۰۰ هکتاری مکران، لنگه و شهید رجایی در اقتصاد کلان و پروژه های ایجاد بندر خمیر و سیریک در راستای دستور رئیس جمهوری مبنی بر مردمی سازی اقتصاد مد نظر قرار دارد.

عباس نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت پروژه های گردشگری دریایی در طرح توسعه اقتصاد دریامحور از قرارداشتن پروژه ۳۰۰۰ هزار میلیارد ریالی بندر چند منظوره بوموسی در اجرا خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که این پروژه در سفر رئیس جمهوری به استان به بهره برداری برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بنادر این استان اظهار داشت: این استان دارای دو هزار و ۲۲۷ کیلومتر مرز آبی و ۱۴ جزیره استراتژیک و ۷۲ بندر کوچک و بزرگ حاکمیتی و غیرحاکمیتی است که بندر آفتاب ۱۰۰ درصد خصوصی است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ بالغ ۷۶ میلیون تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال قبل از آن ۴ درصد رشد داشته است و در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ نیز بالغ بر ۴۸ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

عباس نژاد ادامه داد: ۳۱ میلیون تن کالای نفتی و ۲۰ میلیون تن کالای غیرنفتی جابجا شده است و ۱ میلیون ۴۰۲ هزار TEU کانتینر نیز تخلیه و بارگیری شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از جابجایی ۱۰ میلیون مسافر در ۷ ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: بیش از ۹۵ درصد از مسافرت دریایی کشور در استان هرمزگان انجام می‌شود و سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون مسافر دریایی از بنادر استان به مقاصد مختلف تردد داشته‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: قرارداد سرمایه گذاری جدید به صورت BOT به ارزش بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اواخر آذرماه منعقد می‌شود. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خطوط لوله نفتی بندر خلیج فارس، مجتمع گردشگری دریایی شهید حقانی، هرمز و نخل‌ناخدا و پایانه مکانیزه مواد معدنی می‌توان اشاره کرد.

وی به موضوع فاز سوم بندر شهید رجایی اشاره کرد و ادامه داد: در این فاز تاکنون ۵۰۰ متر اسکله، ۱۰ متر ساختمان و سوله و سه میلیون متر مکعب لایروبی صورت گرفته است.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: در دوران دولت سیزدهم بندر خمیر که مدت‌ها بلاتکلیف مانده بود راه‌اندازی شده است که تا پایان سال گذشته عملکرد ۲ میلیون تنی به ثبت رسانده است و تلاش می شود این رکورد تا پایان سال جاری نیز تکرار کند.

وی پروژه‌های مهم بندر شهید رجایی را راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک دریایی و مرجع حاکمیت دریایی عنوان کرد و گفت: این مرکز به مدرن‌ترین تجهیزات روز مجهز است که بخش عمده‌ای از آن مانند نرم‌افزارها و رادار به همت شرکت‌های دانش بنیان داخلی میسر شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر راهبرد مردمی‌سازی اقتصاد گفت: موج‌شکن فاز یک بندر نخل ناخدا با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان نهایی شده است و بیش از ۴۲۰۰ شناور به ثبت رسیدند. همچنین ۲۶۰۰ فروند دیگر نیز مورد بازرسی قرار گرفتند و برای همین تعداد مجوز صیادی صادر شده است.

وی با استفاده از تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه ناوگان دریایی کشور اظهار داشت: ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری جدید در دستور کار قرار دارد که امیدواریم با تعریف مسیرهای جدید داخلی و خارجی با این شناورها کیفیت تازه‌ای از سفر دریایی را به هموطنان ارائه کنیم.

عباس نژاد همچنین از الحاق ۲۴۰۰ هکتار زمین جدید به بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: قرارداد نخستین پل دسترسی این زمین‌ها به بندر فعلی شهید رجایی به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال با بخش خصوصی منعقد شده است که طی سفر ریاست جمهوری به استان کلنگ‌زنی می‌شود. ۴۰۰ هکتار از این اراضی نیز برای محوطه‌سازی و سایر ملزومات احصا شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز عملیات اجرایی بندر مکران در سفر ریاست جمهوری خبر داد و گفت: همچنین بندر فعلی لنگه کاملا در شهر واقع شده، دیگر ظرفیت توسعه ندارد. به همین خاطر بندر جدیدی در ۳۵ کیلومتری بندر فعلی احداث خواهد شد که قابلیت پهلوگیری شناورهای ۵۰ هزار تنی را نیز خواهد داشت.

عباس نژاد با اشاره به ضرورت خروج کالاهای رسوبی در بندر شهید رجایی نیز گفت: پس از سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به بندر شهید رجایی و تاکید بر تعیین تکلیف کالاهای رسوبی، بیش از ۵۰ درصد از این کالاها از این بندر خارج و سامان دهی شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها