قهر تربیتی و عواقب آن در فرزندپروری چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

قهر تربیتی یا همان قهرکردن یکی از راهکارهای اصلی بسیاری از والدین برای تنبیه فرزندان و پی بردن کودکان به خطاهایشان است . هنگامی که والد با سکوتش سعی در تنبیه کودک دارد، وجود و حمایت های خویش را از فرزند دریغ می‌کند، با او سخن نمی گوید و حتی به او نگاه نیز نمی‌کند و با این رفتار، کودک یا نوجوان خویش را مجاب به طلب بخشش می‌کند. در این روش فرزند شما یاد نمی‌گیرد که چطور مسائل را هلاجی کند یا درباره آن‌ها صحبت کند، رفتارِ جایگزین درست را نیز آموزش نداده‌اید و در عوض فرزند یاد می‌گیرد او نیز در برخورد با مسائل مختلف مانند شما قهر کند.
قهر کردن ممکن است کودک شما را به رفتار اشتباهش آگاه کند و دیگر آن رفتار را انجام ندهد اما تاثیرگذاری بلندمدتی ندارد؛ حتی می تواند آثار روحی مخربی را نیز برای فرزندان ایجاد کند. اولین پیامد منفی قهر بر روی کودکان ، ایجاد مشکلات روحی است. زیرا کودکان مخصوصا در سنین پایین تر بسیار به والدین علی الخصوص مادر وابسته هستند. علاوه بر این، آنها درک درستی از موضوع قهر ندارند. روی گرداندن مادر از فرزند می تواند حامی پیامی همچون  دوست نداشتن، طرد کردن و یا حتی نفرت از دیدگاه کودکان باشد که  باعث بوجود آمدن ترس و نگرانی در وجود آنها می شود . این ترس ها می‌تواند اضطراب را در ضمیر وجودیشان رشد و تا بزرگسالی پرورش دهد. دسته ای از کودکان نیز می‌دانند پس از هر بار قهر کردن، شرایط به حالت عادی برمی‌گردد. در این صورت به مرور زمان قهر والدین تاثیرپذیر نخواهد بود.
والدین باید بدانند رفتارشان الگوی تمام عیار فرزندانشان خواهد بود. در این روش کودک می آموزد قهر کردن می تواند در برخی از موقعیت‌ها او را به خواسته‌اش برساند.این موضوع تاثیر منفی فراونی در روابط آینده کودک خواهد داشت. بهتر است والدین پس از متوجه شدن خطای فرزندان او را به صحبت کردن در محیطی خلوت دعوت کنند. اگر فرزند شما کار بسیاری بدی انجام داده، لحظاتی را صرف آرام سازی خود کنید تا بتوانید خشم خود را کنترل کنید. اگر در مواقعی نیاز است با کودک قهر کنید توجه داشته باشید که قهرتان کوتاه باشد تا کودک متوجه ناراحتی شما از رفتار بدش شود. هماهنگی والدین نیز می‌تواند بهترین عملکرد را در قبال تنبیه فرزند به هراه داشته باشد .
اگر فرزند شما حس کند در مواقعی که مادر از دست او ناراضی است می‌تواند از حمایت‌های پدر بهره گیرد و خواسته‌هایش را از این طریق اجابت کند قهر مادر هیچ تاثیری بر اصلاح رفتاری او ندارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها