چالش کهنه اهالی نایبند شمالی در خصوص تعیین تکلیف اسناد مالکیتی؛

قبـاله‌های نامعتبــر



تقریبا نیمی از جمعیت بندرعباس در بافت حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که مهم‌ترین نگرانی آن‌ها مسئله مالکیت است. افراد ساکن در بافت فرسوده‌ی شهر بندرعباس که متصرفین پلاک‌های دولتی بودند حالا با پیشرفت و توسعه شهر با مشکل سند روبه‌رو هستند و از آنجایی‌ که این اراضی بافت‌های فرسوده متراژ بالایی دارند، مردم قادر به پرداخت هزینه بالای این سندها نیستند و این مشکل همواره به‌عنوان یک چالش اساسی مطرح بوده است. 
روند تعیین تکلیف اسناد مالکیتی در این محلات سالهاست که آغازشده و در حال اجراست بااین‌وجود روند کندی داشته و هر بار مردم و نهادهای دولتی را رو‌در‌روی هم قرار می‌دهد. ماجرای تخلیه بخشی از ساکنین محله‌ی نایبند شمالی چند روزی است که با واکنش‌های بسیاری از سوی شهروندان مواجه شده است.  در این گزارش ابعاد مختلف این مسئله را بررسی کرده‌ایم.
  

 اقدام برای رفع دغدغه مردم

روز گذشته جلسه‌ای در خصوص این زمین‌ها با حضور «مهدی دوستی» استاندار هرمزگان و نمایندگان محله نایبند شمالی و همچنین مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و فرماندار بندرعباس برگزار و مسئله اهالی این محله بررسی شد.
 در این جلسه پس از تشریح مشکل از سوی نمایندگان محله، استاندار هرمزگان بر کمک به حل مشکلات اراضی این منطقه تأکید کرد و از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرماندار خواست نسبت به مرتفع کردن دغدغه مردم اقدام کنند.
  

 باید صحت ادعای معارضین بررسی شود

  دوستی با اشاره به اینکه وجود معارض برای اراضی مسکونی مردمی که بیش از 50 سال از سکونت آن‌ها در این محله می‌گذرد باید بررسی شود، گفت: مبنای تصمیم‌گیری در خصوص این زمین‌ها با توجه به اینکه مردم از دولت سند دریافت کرده‌اند باید نقشه‌های هوایی سال 44 و 54 باشد. 
باید صحت ادعای معارضین بررسی شود چراکه در حال حاضر پرونده‌های دیگری نیز با این مشکل مواجه هستند بر همین مبنا برای راستی آزمایی این پرونده‌ها با هماهنگی دستگاه قضایی حکم فعلی متوقف می‌شود تا پس از بررسی نهایی نسبت به تعیین مالکیت زمین‌ها اقدام شود.
دوستی همچنین بر برگزاری جلسات هفتگی برای حل این مشکل مهم تأکید کرد. مقرر شد هر شنبه با حضور استاندار جلسه بررسی آخرین وضعیت این زمین‌ها برگزار ‌شود و تا حصول نتیجه و رفع دغدغه مردم ادامه داشته باشد.
  

 ماجرای اراضی تصرف‌شده و بدون سند در بندرعباس

یکی از ساکنین محله نایبند شمالی در گفت‌وگو با صبح ساحل در این رابطه گفت: سه پلاک واقع در محله‌ی نایبند شمالی با جمعیت حدود 150 خانوار در حال حاضر با این مشکل روبه‌رو هستند.  ساکنین این محله بیش از 50 سال است که در این منطقه زندگی می‌کنند و عموما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند که از روستاها به شهر مهاجرت کرده و در این مکان ساکن شدند و اینجا را  آباد کرده‌اند. به گفته‌ی این شهروند بعضی از این ساکنین سند تک‌برگ مالکیت این خانه‌‌ها رادارند اما سندی که مالکین اصلی زمین در دست دارند، قدیمی و برای دهه 50 است و توانسته‌اند حکم تخلیه را از دادگاه بگیرند. در جلساتی که برای سازش بین طرفین برگزارشده مالکین اعلام کرده‌اند که قیمت زمین‌ها را به نرخ روز می‌خواهند که باوجود این تورم ارزش زمین‌ها به‌شدت بالا بوده و پرداخت آن از توان بسیاری از ساکنین خارج است. اکنون ساکنین این منطقه در بلاتکلیفی قرار دارند و بااین‌وجود باید خانه‌هایی که سال‌ها برای آن زحمت‌کشیده‌اند، تخلیه کنند.
  

 به دنبال ایجاد سازشیم

خبرنگار صبح ساحل ماجرای زمین‌های نایبند شمالی را از دادستان بندرعباس نیز جویا شد که «عارف اکبری» در این خصوص گفت: «در چند روز گذشته جلساتی برای حل اختلاف با طرفین با حضور رئیس دادگستری استان برگزارشده تا طرفین به صلح برسند اما صاحبان ملک تأکید بر پس گرفتن اراضی تصرف‌شده خود و اجرایی شدن رأی دادگاه دارند. این زمین‌ها شاکی خصوصی دارد و مربوط به دادسرا نیست؛ صاحبان ملاک حکم قطعی تخلیه دارند و این مطابق با قانون حکمی لازم ‌الاجراست. با این حال ما به دنبال راه‌حلی برای جلب رضایت دوطرف هستیم و در تلاشیم سازشی بین صاحبین ملک و افراد ساکن در آن منطقه برقرار شود».
   
  

 اگر شهرداری نسبت به این املاک ادعایی دارد، ورود کند

اکبری درباره ادعایی مبنی بر اینکه تصرفات زیرنظر شهرداری است، گفت:«اگر شهرداری نسبت به این املاک ادعایی دارد نماینده حقوقی شهرداری باید در این خصوص ورود کند و بگوید که این زمین‌ها در محدوده حریم آنها و برای شهرداری بوده است؛ شهرداری می‎تواند با صدور دادخواست یا رفع تصرف وارد عمل شود اما به طور کلی در حال حاضر مالکین این زمین‌ها رای قطعی دادگاه دارند».
  
  

 ساکنین سنددار می‌توانند نسبت به شهرداری طرح دعوا کنند

دادستان بندرعباس با تاکید بر اینکه ساکنین محله نایبند شمالی اگر سند دارند می‌توانند علیه شهرداری طرح دعوا کنند، افزود:«اگر ساکنین بتوانند با مدارک تایید کنند که شهرداری با صدور سند غیرملک تخلف کرده است، باید در این خصوص جریمه مطابق با نرخ روز به ساکنین پرداخت شود؛ از آنجایی که شهرداری مرجع صدور سند نیست و همانطور که می‎دانید مرجع صدور سند ثبت اسناد و املاک است اگر ساکنین مدعی هستند، راه قانونی برای ساکنینی که سند یا قراردادی از سوی شهرداری مبنی بر واگذاری یا فروش این املاک به ساکنین دارند باز 
است و می‌توانند خسارت خود را دریافت کنند».
  
  

 صاحبین ملک تقاضای اجرای حکم را دارند

 
اکبری اظهار کرد:«این پرونده همانطور که اعلام کردم شاکی خصوصی دارد و دادستانی نمی‌تواند کاملا به آن ورود کند؛ مالک اصلی زمین‌های واقع در محله نایبند شمالی چهارسال است که حکم تخلیه و رفع تصرف را دارد اما به دلیل شرایط خاص این پرونده برای رسیدن دو طرف به یک رضایت در طول این سال‌ها جلسات سازشی متعددی برگزار شده است اما دو طرف سر سازش ندارند و دو حکم دادخواست رفع تصرف و قلع‌و‌‌قمع را دارد چیزی که در حال حاضر محرز است رای قطعی و صادر شده‌ای‌ا‌ست که صاحبین این ملک در دست داشته و از دادگاه تقاضای اجرای حکم را دارند».

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها