تحقیق جدید:

30 دقیقه حضور کمتر در شبکه‌های اجتماعی، شما را شادتر و کارآمدتر می‌کند



پژوهشی جدید نشان می‌دهد که تنها 30 دقیقه استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی در طول روز سلامت روان افراد، رضایت شغلی و تعهد کارکنان را بهبود می‌بخشد. همچنین این افراد کمتر از دیگران به FoMO یا ترس جاماندن از دیگران دچار می‌شوند.

دیحیاتو نوشت: براساس مقاله منتشرشده در BIT، کاربران از شبکه‌های اجتماعی برای جبران احساسات مثبتی استفاده می‌کنند که آن را در زندگی کاری روزمره خود از دست می‌دهند، به‌ویژه زمانی که احساس می‌کنند بیش از حد کار کرده‌اند. در کوتاه‌مدت، فرار از واقعیت به دنیای شبکه‌های اجتماعی ممکن است خلق‌وخوی شما را بهتر کند. اما در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به رفتار اعتیادآوری شود که نتیجه معکوسی در پی خواهد داشت.

کاهش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، روزانه 30 دقیقه برای یک هفته

در مجموع 166 نفر در این پژوهش شرکت کردند که همگی به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت در زمینه‌های مختلفی مشغول به‌کار بودند. این افراد حداقل 35 دقیقه در روز را صرف شبکه‌های اجتماعی غیرمرتبط با کار می‌کردند. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی در یکی از دو گروه قرار گرفتند. یک گروه نیز عادات شبکه‌های اجتماعی خود را تغییر ندادند.

گروه دیگر مدت زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی را روزانه 30 دقیقه به مدت هفت روز کاهش دادند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های مختلفی را قبل از شروع آزمایش، یک روز پس از شروع و یک هفته بعد به‌صورت آنلاین تکمیل کردند و اطلاعاتی در مورد حجم‌کاری، رضایت شغلی، تعهد، سلامت روان، سطح استرس، FoMO و رفتارهایی که نشان‌دهنده استفاده اعتیادآور از شبکه‌های اجتماعی است، ارائه کردند.

محققان می‌گویند که حتی پس از این مدت کوتاه، گروهی که 30 دقیقه کمتر در روز در شبکه‌های اجتماعی بودند، رضایت شغلی و سلامت روانی خود را به طور قابل توجهی بهبود داده بودند. همچنین، شرکت‌کنندگان در این گروه نسبت به گروه دیگر احساس تعهد بیشتری به کار خود داشتند.

شرکت‌کنندگانی که استفاده روزانه خود از شبکه‌های اجتماعی را کاهش داده بودند، پس از یک هفته، به‌طور داوطلبانه به این کار ادامه دادند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها