قاتل مأمور پلیس با بخشش اولیای‌دم از قصاص نجات یافت

شب یلدایی به بلندای آزادی



جوانی که از ۷ سال قبل  به اتهام قتل مأمور پلیس به قصاص محکوم‌شده و در یک‌قدمی چوبه دار قرار داشت با بخشش اولیای دم از مجازات مرگ گریخت. این جوان  در سال 95 با اسلحه، جان پلیسی در رودان را گرفت. مأمور 28 ساله در حال گشت زنی بود که توسط فرد اجیرشده از سوی عده‌ای اوباش با اصابت گلوله از ناحیه سر،به شهادت رسید. اولیاء دم به احترام پویش «به حرمت حضرت زهرا (س) می‌بخشم» در شب یلدا، آزادی قاتل 36 ساله  را امضا کردند. در این شب پنج زندانی دیگر نیز به همت تیم صلح زندان بندرعباس  و نفت ستاره خلیج فارس آزاد شدند. 
 

شلیک مرگبار

یکی از شب‌های زمستان سال 95 ، صدای شلیک تیر دریکی از محله های رودان شنیده شد.  صدای شلیک گلوله اهالی را به محل حادثه کشاند و پلیس جوانی را غرق در خون  مشاهده کردند. مأموران شهرستان رودان  خود را به صحنه قتل رساندند و تحقیقات آغاز شد. قاتل  بعداز این تیراندازی خونین گریخته بود و هیچ‌کس از مخفیگاهش اطلاعی نداشت تا آنکه تحقیقات گسترده پلیس نتیجه داد و وی دستگیر شد. 
وقتی متهم تحت بازجویی قرار گرفت به جنایتی که مرتکب شده بود اعتراف کرد اما مدعی شد که توسط افرادی اجیرشده بود تا این پلیس را به قتل برساند. در ادامه روند رسیدگی به این پرونده متهم در دادگاه کیفری یک استان هرمزگان  محاکمه شد. در این جلسه ولی دم مقتول خواستار قصاص او شدند و قضات دادگاه متهم را گناهکار تشخیص داده و او را به قصاص محکوم کردند. این رأی مدتی بعد نیز در دیوان عالی کشور مهر تائید خورد تا همه‌چیز برای مجازات قاتل فراهم شود.مدتی بعد از گذشت این حکم، اعضای پویش صلح زندان بندرعباس وارد ماجرای قتل شدند و تلاش‌ها برای ایجاد صلح و سازش در پرونده آغاز شد.
زمانی برای اجرای حکم باقی نمانده بود تا اینکه با پادرمیانی تیم صلح، قاتل از چوبه دار رهایی یافت.
 

بخشش در شب یلدا 

الهام پور دهقان قاضی دادگستری و سرپرست اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان یکی از اعضای صلح در این خصوص گفت: تلاش‌ها برای صلح و سازش در این پرونده ادامه داشت تا اینکه خانواده مقتول به تکریم  پویش «به حرمت حضرت زهرا (س) می‌بخشم» قاتل را بخشیدند. وی افزود: در شب یلدا به همراه تیم صلح به منوجان رفتیم و خانواده بعد از گذشت ۷ سال از قتل فرزندشان برگه  آزادی قاتل از چوبه دار را امضا کردند.
مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان از ایجاد مصالحه در بیست و یکمین پرونده قصاص این استان از ابتدای امسال و چهارمین پرونده با اجرای پویش به حرمت حضرت زهرا (س) می‌بخشم خبر داد و گفت: این محکوم بعد از ۷ سال تحمل حبس در شرف اجرای حکم قصاص بود که با حضور سرپرست و قاضی اجرای احکام دادسرای مرکز استان هرمزگان به همراه مسئول هیئت صلح شورای حل اختلاف زندان بندرعباس در محل سکونت اولیای دم در روستای بجگان شهرستان منوجان در نهایت این پرونده منجر به مصالحه شد و زندانی مذکور پس از اعلام رضایت اولیای دم، از مجازات قصاص رهایی یافت. وی  چشم پوشی اولیای دم از حق قانونی خویش و اعلام عفو و بخشش در این پرونده را اقدامی درخور تحسین و موجب خشنودی خداوند متعال و در تأسی از سیره اهل بیت (ع) برشمرد و از اهتمام آن‌ها به این اقدام مهم تشکر و قدردانی کرد. قهرمانی در پایان با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضاییه در خصوص لزوم تلاش برای تعیین تکلیف محکومان پرونده‌های قصاص و استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام در این خصوص، خاطرنشان کرد: ایجاد صلح و سازش و اصلاح ذات البین از شاخص‌ترین آموزه‌های دینی و توصیه‌های بزرگان است و قطعاً تأسی به این رهنمود موجب ارتقای امنیت روانی و نهادینه شدن اخلاق و معنویت در سطح جامعه خواهد شد.
  

 آزادی 5 زندانی جرائم غیر عمد با کمک نفت ستاره خلیج فارس 

پور دهقان قاضی دادگستری و سرپرست اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان همچنین  به آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد در شب یلدا به همت شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس نیز اشاره داشت و یادآور شد: با تلاش و پیگیری اعضای پویش صلح آزادی 5 زندانی جرائم غیر عمد در بندرعباس فراهم شد. 
عارف اکبری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان، با اشاره به اینکه بدهی این زندانیان یک میلیارد ریال بوده است، از مشارکت خیرین در این اقدام خداپسندانه تشکر کرد. وی گفت: آزادی زندانیانی که بدون سوءنیت مرتکب جرمی غیرعمد شده‌اند، امری خداپسندانه است و باید از تمام ظرفیت‌های نهاد‌های حمایتی و خیران برای رهایی این افراد از زندان استفاده کرد.دادستان مرکز استان هرمزگان همچنین با بیان اینکه گذشت شکات و مشارکت نیکوکاران و خیرین در طرح‌های ستاد دیه استان می‌تواند کمکی باشد تا زندانیان واجد شرایط بیشتری به آغوش خانواده‌هایشان برگردند، از عموم مردم دعوت کرد به میزان توان خود در این اقدام خداپسندانه، مشارکت کنند.
گفتنی است: پنج‌شنبه گذشته علیرضا جعفر پور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بیان داشت که   5 زندانی جرائم به همت شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس زندانیان جرائم غیر عمد هرمزگان در شب یلدا به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند. وی گفت:حمایت در راستای آزادی زندانیانی که سوءسابقه‌ای در پرونده آن‌ها وجود ندارد علاوه بر مساعدت به شخص مدیون، تلاشی به‌منظور حمایت از خانواده‌های آن‌ها از انواع آسیب‌های اخلاقی و روانی و همچنین تضمین سلامت اجتماعی است.جعفر پور  با اظهار امیدواری  از ترویج این  اقدام حسنه به‌عنوان الگو در سطح جامعه اظهار داشت: افراد و شرکت‌های حقیقی و حقوقی با ورود به این حوزه، زندگی دوباره‌ای را به زندانیان جرائم غیر عمد و خانواده آنان هدیه دهند.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس ابراز کرد: شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس همچنین در آغاز سال 1402 نیز در این راستا تعدادی از زندانیان جرائم غیر عمد را به آغوش خانواده‌هایشان بازگردانده بود.وی افزود: این مجموعه عظیم نفتی کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده سبد سوخت کشور و بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، افزون بر تضمین امنیت تأمین سبد سوخت کشور، عدالت‌محوری و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی را سرلوحه‌ خود قرار داده است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها