موج تنش و اعتصاب در بازار طلا در پی خبر مالیات ستانی 25 درصدی؛

برق مالیات طلافروشان را گرفت



در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر اخذ مالیات از سود معاملات طلایی مطرح شد که این شایعات موجب موج تنش در صنف طلافروشان و نگرانی آنان از راکد شدن بازار شده است. سازمان امور مالیاتی در یک ابلاغیه جدید به فعالان صنف طلا، این واحدهای تجاری را موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی برای خریداران طلا کرده است. بررسی‌های به‌عمل‌آمده از فضای این بازار گویای آن است که تاکنون سخنی مبنی بر اخذ مالیات از این معاملات منتشرنشده است. اما فعالان بازار طلا بر این باورند که ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه جامع تجارت گامی مهم در راستای اخذ مالیات از سود معاملات طلاست. بسیاری از طلافروشان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتصاب کرده‌اند. به گفته آنان، بازار طلا به سبب گرانی طلا در رکود است و اگر این مالیات ستانی صحت داشته باشد باید کرکره طلافروشی‌هایشان را پایین بکشند. خبرنگار صبح ساحل برای دریافت اطلاعات بیشتر به سراغ یکی از طلافروشان بندرعباس و سازمان امور مالیاتی هرمزگان رفته است که در ادامه می‌خوانید.

مالیات ستانی از طلافروشان، بازار را راکد می‌کند

 یک از طلافروشان در پاساژ طلا بندرعباس نسبت به مالیات ستانی 25 درصدی دولت گلایه کرد و گفت: «بنزین یک‌شبه گران شد؛ الآن هم مالیات طلا را می‌خواهند، یک‌شبه گران می‌کنند. به صنف طلافروشان گفتند که از الآن به بعد قرار است این قانون اجرایی شود، حتی یک وقفه‌ هم ندادند که ما بتوانیم معاملاتمان را ساماندهی کنیم. برای مثال، شخصی یک طلا به قیمت 10 میلیون تومان خریداری می‌کند و یک سال بعد می‌خواهد آن را بفروشد که طلافروش با توجه به افزایش قیمت طلا به مبلغ 20 میلیون تومان از او خریداری می‌کند. حال برای این تفاوت قیمت 10 میلیون تومانی که مقصر تورم و گرانی است نیز مالیات اش را از صنف طلافروشان می‌ستانند درحالی‌که خریدار طلا، هیچ سودی از آن دریافت نکرده است». وی بابیان اینکه این امر موجب وارد شدن ضربه شدیدی به صنف طلا می‌شود، ادامه داد: «درحال حاضر به دلیل گرانی طلا، بازار دچار رکود است، پس از اخذ مالیات 25 درصدی، دیگر هیچ‌کسی حاضر به فروش طلا نمی‌شود. از طرفی، طلا، جزو واجبات زندگی مردم نیست که همیشه بازارش داغ باشد و این موضوع موجب نابود شدن صنف طلافروشان خواهد شد». این طلافروش اضافه کرد: « ابتدا مسئولان اعلام کردند که قانون مالیات بر ارزش‌افزوده هم صحت ندارد اما رفته‌رفته به همان 9 درصد رساندند. این قانون برای تمام صنوف عادلانه است اما صنف طلافروشان با راکد بودن بازار باید 9 درصد مالیات را پرداخت کند. سود خودِ طلافروش از خریدوفروش طلا 7 درصد است اما باید 9 درصد مالیات ارزش‌افزوده پرداخت کند!». به گفته وی، فروش طلا توسط مشتریان با مالیات 25 درصدی به ضرر مشتری می‌شود چون از قیمت طلای آن کاسته و به جیب دولت واریز می‌شود. این موضوع موجب کاهش فروش طلا در بازار خواهد شد. این طلافروش در پایان گفت: «لطفاً از مسئولان بخواهید کمی به فکر کسب‌وکار صنف طلافروشان باشد و به‌جای مالیات ستانی بیش‌ازپیش از این صنف، دروازه‌های سودرسانی به بازار طلا را بازگشایی کنند تا هم خرید برای مردم آسان‌تر شود و هم طلافروشان سود قابل‌توجه ای از سرمایه خود را به دست آورند».

خبرنگار صبح ساحل با سازمان امور مالیاتی هرمزگان برای دریافت اطلاعات بیشتر تماس گرفت که اعلام کردند تصمیمات نهایی این موضوع را سازمان امور مالیاتی کشور خواهد گرفت و سازمان امور مالیاتی استان‌ها نیز تنها در تفهیم بیشتر صنوف و توضیح دادن قانون و اجرای آن نقش دارند.

سازمان امور مالیاتی: اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است

در روزهای اخیر سازمان امور مالیاتی، مشاغل چهارگانه را ملزم به صدور صورت‌های مالی در سامانه مودیان کرد. در پی این اقدام برخی شایعات در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه مالیات ۲۵ درصدی در بخش طلا و جواهرات وضع‌شده است که روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: «هیچ مالیات جدید یا افزایش نرخی در حوزه مالیات ستانی از صنف طلا وضع نشده و اخذ مالیات ۲۵ درصد از طلا کذب است». از طرفی، «مهدی موحدی بکنظر»، سخنگوی سازمان امور مالیاتی در خصوص آخرین تحولات صورت گرفته در صنف طلا و جواهر گفت که روز سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای در خصوص تکالیف اشخاص حقیقی جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی منتشر کرد.  بر اساس این اطلاعیه یکی از مشاغلی که ضرورت دارد صورتحساب الکترونیکی مربوط به فروش مصنوعات طلا، جواهر و پلاتین را مطابق با دستورالعمل‌های اعلامی از سوی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ارائه کنند، عرضه‌کنندگان مرتبط با کالا و خدمات در حوزه طلا، جواهر و  پلاتین  هستند. به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، این اطلاعات شامل اصل ارزش طلا، اجرت، حق‌العمل و سود فروشنده خواهد بود. موحدی تأکید کرد که در صورت کتمان، این اصناف شامل جریمه ۹ درصدی از اصل ارزش طلا هستند که غیرقابل بخشودگی خواهد بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا ارائه این اطلاعات باعث اخذ مالیات مجزا از خریداران خواهد شد، توضیح داد: این موضوع ارتباطی به خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی مصنوعات طلا، جواهر و پلاتین ندارد و هیچ‌گونه مالیات جدیدی به این افراد تحمیل نخواهد شد. اما در اطلاعیه جدید سازمان امور مالیاتی آمده است که از ابتدای دی‌ماه فروشندگان طلا موظف‌اند هر میزان فروش خود را تحت قالب صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. این اطلاعیه که با عنوان تکالیف اشخاص حقیقی جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان منتشرشده است، تأکید می‌کند که صاحبان مشاغل که میزان فروش خالص کالا و خدماتشان در سال ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه بیش از ۱۸ میلیارد تومان بوده، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی شدند. البته دربند سوم این اطلاعیه تأکید کردند که «عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات» باید صورتحساب مالیاتی خود را صادر کنند. این اقدام بخشی از سیاست سازمان امور مالیاتی برای اجرایی کردن قانون پایانه‌های فروشگاهی است و ارتباطی به اخذ مالیات از خریداران طلا ندارد. 

 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها