تعطیلات پایان هفته و لزوم هماهنگی با تجارت جهانی


نویسنده: عبداسلام جمالی

با اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و تقلیل ساعات کار هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت بحث اضافه شدن یک روز تعطیل دیگر جدی شد و اتاق‌های بازرگانی به تکاپو افتادند و خواستار آن شدند این تعطیلی روز شنبه باشد زیرا اگر قرار بر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها باشد رابطه کاری ایران با دیگر کشورها بیشتر قطع خواهد بود.
در حالت فعلی شنبه‌ها و یکشنبه‌ها طرف‌های تجاری تعطیل‌اند و جمعه هم ما و در عمل نیز پنجشنبه‌ها تق و لق است و از ۷ روز هفته ۳ روز باقی می‌ماند!منطق اقتصادی و تجاری می‌گوید شنبه‌ها اما چون شنبه روز تعطیل و فراغت یهودیان است حساسیت زا شده است.
روزهای کاری هفته و تعطیلات پایان آن با توجه به شغل افراد و فرهنگ حاکم بر کشورهای مختلف متفاوت است. در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا جمعه یا شنبه است و روز پایانی هفته یا دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص پیدا می‌کند. در اکثر کشورهای مسلمان و عربی حوزه‌ی خلیج‌ فارس جمعه و شنبه دو روز تعطیلی آخر هفته است.
 امارات از نیم روز جمعه تا شنبه و یکشنبه را تعطیل کرده است. در بسیاری از کشورها، جمعه آخرین روز کاری قبل از تعطیلات پایان هفته است. اما در ایران جمعه روز تعطیل پایان هفته است. تفاوت‌های میان کشورها از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی حاکم بر هر کشوری وجود دارد که می‌تواند بر سیاست‌های اتخاذشده در این زمینه تأثیرگذار باشد.
اما اگر در کشور به تعطیلی پنجشنبه و جمعه با نگاه دینی و مذهبی نگاه کنیم باید عرض کنم که در اسلام کسب و کار تعطیلی ندارد و هیچ روز خاصی سفارش به تعطیلی کامل آن نشده است. در مورد روز جمعه هم خداوند در سوره ای به همین نام فرمود «یَااَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَوٰةِ مِن یَومِ ٱلجُمُعةِ فَٱسعوا إِلَىٰ ذِكرِ ٱللَّهِ وَ ذَرُواٱلبَیعَ ذَ ٰلِكُم خَیر لَّكُم إِن كُنتُم تعلَمُونَ» فقط زمانی که اذان ظهر جمعه گفته می شود بر مسلمان واجب است که کسب و تجارت را رها کند و به نماز جمعه و استماع خطبه بشتابد و جالب است که خداوند بلافاصله بعد از ادای نماز فرض فرموده:هنگامی که نماز را به جا آوردید در زمین منتشر شوید و به دنبال کسب فضل و روزی خداوند(مال) بگردید (فَإِذَا قُضِیَتِ ٱلصَّلَوٰةُ فَٱنتَشِرُوا فِی ٱلأَرضِ وَٱبتَغُوا مِن فَضلِ ٱللَّهِ) یعنی در اسلام هم که فضیلت خاصی به روز جمعه و نماز آن داده شده است تعطیلی کسب و کار فقط در حد ادای نماز جمعه است که شاید یک ساعت هم نشود.
در دنیای امروز که تجارت جهانی شده و تعامل و هماهنگی بین کشورها جزء لاینفک تجارت جهانی است بهتر است قانون‌گذاران، تعطیلی ها را در کشور با دنیا هماهنگ کنند که در این صورت باعث رشد و ترقی به میزان قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد کشور خواهد شد.در حال حاضر بسیاری از کشورهای اسلامی و در حال توسعه به این اصل مهم(هماهنگی تعطیلی با دنیا) پی برده اند و عملا این کار را انجام داده اند. 
همه روزها روز خداست و هیچ روزی به خودی خود فضیلتی بر دیگر ایام هفته ندارد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها