آخرین تحولات خودروهای وارداتی در هفته اول دی‌ماه؛

از درخواست فدراسیون کشتی برای مجوز واردات تا مالیات خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان



مجوز اهدایی واردات خودرو به ملی پوشان فوتبال موضوع بحث برانگیزی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت. درحالی‌که دیوان عدالت اداری به تازگی مجوزهای اهدایی به ملی‌پوشان فوتبال برای ورود خودرو را ابطال کرده، رئیس فدراسیون کشتی در اقدامی تعجب‌برانگیز خواهان صدور این مجوزها برای ۲۱ ورزشکار و مربی در رشته کشتی شده است. این درخواست علیرضا دبیر احتمالا ماجراهای پر فراز و نشیب این مجوزها را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد. مجوز اهدایی واردات خودرو به ورزشکاران درحالی رخ خواهد داد که متقاضیان واردات خودرو باید در سامانه یکپارچه نام نویسی کنند و در انتظار بمانند. در ادامه این گزارش قصد داریم به اظهارنظرهای رئیس فدراسیون کشتی درباره مجوز واردات، مالیات خودروهای وارداتی و قیمت 22 خودروی وارداتی بپردازیم.

درخواست رئیس فدراسیون کشتی برای مجوز واردات خودروهای لوکس

صحبت‌های حسین کنعانی‌زادگان، نقطه آغاز انتقادات بابت حواله‌ای بود که هیأت دولت به فوتبالیست‌ها داده است. بعد از اظهارنظر جنجالی مدافع تیم ملی مبنی بر اینکه خودروی وارداتی او ۱۰۰ میلیارد می‌ارزد انتقادات ورزشکاران رشته‌های دیگر شروع شد. دامنه این اعتراضات آنقدر زیاد بود که بسیاری از مردم را هم با خود همراه کرد تا در نهایت دیوان عدالت اداری تمام مجوز واردات خودرو را ابطال کرد. با ابطال مجوز ورود خودرو برای فوتبالیست‌ها به‌نظر می‌رسید که پرونده این قبیل جوایز برای ورزشکاران بسته شود اما سوم دی‌ماه، دبیر، رئیس فدراسیون کشتی خبر از درخواست مجوز خودرو برای ۲۱ کشتی‌گیر و مربی داد! رئیس فدراسیون کشتی درباره ابطال حواله ورود خودرو توسط دیوان عدالت اداری گفت: «اینکه فوتبالیست‌ها گرفتند حق آنهاست چون زحمت می‌کشند. آنها و بچه‌های ما باعث افتخار هستند ولی اگر از همان اول همه را می‌دیدند این اتفاق نمی‌افتاد. هر رشته‌ای جای خود را دارد و کشتی هم جایگاهش مشخص است. من در مورد خودم حتی زمانی که ورزش می‌کردم و چه حالا هم در مورد این چیزها صحبت نمی‌کنم اما همان موقع که به فوتبالیست‌ها خودرو دادند گفتم کاش سایر رشته‌ها را هم می‌دیدند. کار بزرگی کردند و نوش‌جانشان اما باید سایر ورزشکاران هم دیده می‌شدند. از همان اول می‌توانستند حرف‌ها را مدیریت کنند. این موضوع به هیأت دولت می‌رود و خواهشم از اعضای دولت این است که همه را ببینند. من هم به رئیس‌جمهور نامه نوشتم و لیست ۲۱ مربی و کشتی‌گیر که در این چند سال افتخارآفرینی کردند را معرفی کردم و می‌خواهیم شامل حال آنها هم بشود.» امیرمحمد یزدانی نایب‌قهرمان کشتی دنیا جزو نخستین نفراتی بود که به مصاحبه کنعانی‌زادگان واکنش نشان داد و کارشان به جدل با جواد کاظمیان و... در فضای مجازی کشید که در نهایت با وساطت پژمان درستکار سرمربی وقت تیم ملی ماجرا فیصله پیدا کرد.

کدام خودروها سال آینده باید مالیات بدهند؟

 بر اساس لایحه بودجه سال آینده خودروهای سواری به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان مشمول یک درصد مالیات سالانه خواهند شد. بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال ١۴٠٣ که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، در سال آینده، صاحبان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از سه میلیارد تومان باشد، به میزان مازاد بر مبلغ مذکور، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد خواهند بود.

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، تقدیمی هیات دولت به مجلس شورای اسلامی، خودروهای سواری و وانت‌های دوکابین اشخاص (حقیقی و حقوقیِ غیردولتی) که ارزشی بالغ بر سه میلیارد تومان داشته باشند، سال آینده، نسبت به مازاد این مبلغ، سالانه مشمول مالیات به نرخ یک درصد خواهند بود.

با توجه به اینکه این موضوع به تصویب نمایندگان مجلس رسید؛ در سال ١۴٠٣ خودروهای با ارزش بالغ بر سه میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال ١۴٠٣ که به موضوع عوارض و مالیات بخش‌های مختلف باز مرتبط است، انواع خودروی سواری و وانت دو کابین (اتاق) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقیِ غیر دولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از ۳۰ میلیارد ریال است، نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱%) خواهند بود.

طبق این مصوبه، مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند از لایحه، قیمت روز خودرو تعیین شده که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد؛ سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو متقضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور که می‌بایست تا پایان خرداد ماه به صورت برخط به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود، به اطلاع اشخاص مشمول رسانده و ارائه کند.

در بخش «ذ» این تبصره، میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد (موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۸۰) به مبلغ ۵۷ میلیون تومان و میزان معافیت درآمد مشمول مالیات سالانه مالیات بر درآمد مشاغل به میزان ۷۵ میلیون تومان تعیین خواهد ‌شد.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ پرداخت کنند.

اعلام قیمت قطعی ۲۲ خودروی وارداتی جدید در مبادی ورودی گمرک‌

بر اساس اعلام سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، قیمت قطعی ۲۲ خودروی وارداتی در مبادی ورودی اعلام شد.

براساس اطلاعیه عمومی این سامانه، قیمت قطعی خودروهای وارداتی در مبادی ورودی به شرح جدول زیر است:

 

قیمت مندرج در جدول قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده هزینه‌های شماره‌گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و .. به قیمت‌های فوق اضافه می‌شود.

‌تاکنون چند نوبت عرضه خودروهای وارداتی انجام شده و در هر نوبت تعدادی از خودروهای وارداتی به متقاضیانی که قبلا در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده و در نوبت تحویل خودرو قرار داشته، عرضه شده است.

 

نحوه استعلام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۲

 مالیات نقل و انتقال خودرو ، مالیاتی است که هنگام خرید و فروش خودرو، از طرف خریدار به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود. این مالیات بر اساس ارزش معاملاتی خودرو و طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده ، محاسبه و اخذ می شود.

نحوه استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو

برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، می توان از دو روش زیر استفاده کرد:

استعلام از طریق سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو

برای استفاده از این روش، ابتدا باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید. سپس، با وارد کردن کد ملی، شماره پلاک خودرو و کد ملی فروشنده، می توانید مالیات نقل و انتقال خودرو را استعلام کنید.

استعلام از طریق دفاتر اسناد رسمی

برای استفاده از این روش، باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و درخواست استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو را ارائه دهید. مسئول دفتر اسناد رسمی، با وارد کردن اطلاعات خودرو در سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو، مالیات را استعلام می کند.

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

پس از استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو، باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، می توان از دو روش زیر استفاده کرد:

پرداخت اینترنتی

برای پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال خودرو، می توانید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات خودرو و کد ملی، مالیات را پرداخت کنید.

پرداخت حضوری

برای پرداخت حضوری مالیات نقل و انتقال خودرو، می توانید به یکی از بانک ها یا دفاتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنید و با ارائه اطلاعات خودرو و کد ملی، مالیات را پرداخت کنید.

نکات مهم

مالیات نقل و انتقال خودرو باید حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ انتقال خودرو، پرداخت شود.

در صورت عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، جریمه ای معادل ۵ درصد مالیات به صورت ماهانه به آن اضافه می شود.

در صورت عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، خریدار خودرو، امکان تعویض پلاک خودرو را نخواهد داشت.

مالیات نقل و انتقال خودرو، یکی از مالیات های مهمی است که هنگام خرید و فروش خودرو، باید پرداخت شود. عدم پرداخت این مالیات، علاوه بر جریمه، می تواند مشکلاتی را برای خریدار خودرو ایجاد کند.

 

منابع: همشهری/ تجارت نیوز/ ایسنا/ مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها