ستون مشاوره؛

چگونه کودکان دروغگو را از کودکان خیال پرداز تشخیص دهیم؟



تفکر کودکان زیر ۶ سال بیشتر شهودی است، درواقع تفکر شهودی به معنای تفسیر اشیایی است که کودک می‌بیند و برهمین اساس گاهی اوقات نمی‌تواند مرز میان واقعیت و خیال را تشخیص دهد.
کودکان در سنین قبل از دبستان یعنی ۲ تا ۶ سالگی تفکرات خیال پردازانه زیادی دارند و در این مرحله خیال را با واقعیت اشتباه می‌گیرد.
روی بعضی حرکات کودکان به هیچ وجه نمی توان نام «دروغگویی» گذاشت؛ چراکه آنها تفکرات خیال پردازانه خود را بیان می‌کنند و والدین می‌گویند فرزند ما دروغگوست! برای مثال اگر کودکی بگوید: مربی مهدکودک چنین حرفی را به من زد در حالی که مربی هیچ حرفی با کودک نزده است این حرف نمی تواند دروغ باشد و تنها تفکر خیال پردازانه یا ساده کودک است.تفکرات خیال پردازانه کودکان همانند فردی است که به بیان اتفاقات گذشته در هنگام خواب خود می پردازد و همه ما می دانیم که چنین حرف هایی دروغ نیست و تنها به خیالات اتفاق افتاده تعلق دارد.والدین نباید هر سخن گفته شده از دهان کودک را دروغ بپندارند چراکه آنها باید با تفکر و صبر زیاد این رفتار کودک را زیر نظر قرار دهند و در صورت تکرار مداوم رفتار ناشایست کودک حتماً او را به مراکز درمانی یا نزد روانپزشکان و روانشناسان ببرند.از آنجایی که بعضی از کودکان علاقه زیادی به جلب توجه و دوست دارند هرچه بیشتر در معرض دید عموم قرار بگیرند پس برای به دست آوردن اندکی توجه، شروع به سخنان دروغ گفتن به افرادی که دوست دارند می کنند.
در صورتی که والدین خانواده‌ای براساس دلایل منطقی به افراد دیگر دروغ بگویند در این صورت کودک با تقلیدپذیری از رفتار والدین خود، به گفتن دروغ می‌پردازد و پیش خود می‌گوید: «خب وقتی پدرم یا مادرم دروغ می‌گویند، چه ایرادی دارد من هم بگویم؟»؛ بنابراین والدین باید با دقت بیشتری کارهای خود را در مقابل دید کودکان انجام دهند.نحوه برخورد و تنبیه والدین با کودکان دروغگو باید بر اساس میزان دروغ های آنان باشد و به نوعی نقش بازدارنده از افزایش دروغ را داشته باشند.زیر سوال بردن شخصیت کامل کودکان دروغگو اصلا کار درستی نیست و کودک باید به میزان دروغ خود تنبیه شود. اگر دروغگویی با رفتارهای ضد اجتماعی مانند دزدی همراه بود والدین باید به مشاوران مراجعه کرده تا کودکان را از انجام کارهای خلاف بازدارند.
مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان هرمزگان آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه های خانوادگی ، روانشناختی، ازدواج ، تربیتی و اعتیاد به عموم شهروندان 
عزیز می باشد.
آدرس : بندرعباس ، خیابان مطهری ،ضلع شمالی مصلی قدس، جنب دفتر نظارت همگانی197 ،مرکز مشاوره آرامش ،
شماره تماس : 33340624 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها