وضعیت منابع آبی پایبز ۱۴۰۲ استان، بحران اعلام شد:

حجم سدهای هرمزگان، کمتر از یک چهارم ظرفیت


نویسنده: سامیه طهورنیان

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آمار بهره برداری از سدهای مخزنی کشور، سدهای هرمزگان در سال جاری به دلیل کاهش شدید بارندگی و تشدید خشکسالی، حتی یک چهارم ظرفیت خود هم پر نشده اند.
سد استقلال در سال جاری با ۵۵- درصد اختلاف با حجم سال گذشته خود و سد شمیل و نیان با ۶۳- درصد اختلاف با سال ۱۴۰۱ در صدر کاهش‌ها هستند.
در گزارش منتشر شده وضعیت منابع تامین آب شرب هرمزگان در وضعیت بحرانی خوانده شده است.
وضعیت سدهای کشور و باوجود اختلاف فراوان در حجم ذخایر با سال گذشته، تنها ۳۶ درصد از حجم مخزن آن ها تا آخر شهریورماه پر بوده است. 
ذخایر سدهای استان‌های فارس، کرمانشاه، هرمزگان و خراسان رضوی افت محسوسی داشته که این موضوع باعث کاهش سهم منابع آب سطحی در تأمین مصارف شده و اغلب سدها دچار تنش آبی به‌خصوص آب شرب هستند.
آمار بهره برداری از سدهای مخزنی کشور تا دوم دی‌ماه بیانگر این است که از بین سدهای مهم (شرب ـ کشاورزی) کشور، ۲۶ سد بیشتر از سال قبل آب دارند.
میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی تاکنون معادل ۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۴ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب بوده ۸ درصد رشد داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با ۲۱ درصد افزایش مواجه بوده است.
حجم آب موجود مخازن اکنون ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۱۸ میلیارد و هفت میلیون مترمکعب بوده ۱۰ درصد افزایش یافته است. به نقل از ایسنا، ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۴۲.۲ میلیمتر است. 
این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۶۳.۴ میلیمتر) ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۳۹.۶ میلیمتر) ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
بر اساس آمار منابع آب ایران در تابستان جاری، استان هرمزگان بیشترین میزان کاهش بارش در سال آبى ۱٤٠١- ۱٤٠٢ نسبت به مدت مشابه سال گذشته را در بین 
استان‌هاى کشور تجربه کرده است.
روزنامه صبح ساحل
  وضعیت منابع آبی پایبز ۱۴۰۲ استان، بحران اعلام شد

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها