مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذرماه 1402 را منتشر کرد:

سفره‌ی مردم کوچک‌تر از قبل


نویسنده: امیر رضا منعمی

مرکز آمار ایران گزارش تازه‌ای از تحولات شاخص قیمت مصرف‌کننده و تورم در آذرماه امسال را منتشر کرد. بر این اساس، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور با رشد 9/2 درصدی به 217 درصد رسیده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل، 2/40 درصد افزایش و در دوازده‌ماهه‌ی اخیر نسبت به سال قبل، 4/44 درصد افزایش داشته است.
  
به گزارش صبح ساحل، پس از 5 ماه اعمال شدیدترین سیاست‌های رکودی در حوزه‌ی پولی یا به تعبیر محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، «سیاست تثبیت» در آذرماه امسال تورم به بالای 40 درصد بازگشته و در طی 8 ماه گذشته، رکورد خود را نیز جا به جا کرده است. این در حالی است که عمده‌ی محصولاتی که تورم‌شان بیش از سایرین بوده، محصولاتی بوده که نیازهای اولیه‌ی مردم را شامل می‌شده است و تاثیر خود را مستقیما بر روی طبقه‌ی متوسط و ضعیف‌تر جامعه می‌گذارد. 
   
 تورم نقطه به نقطه
تورم نقطه به نقطه از بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در هر مـاه نـسبت بـه مـاه مـشابه سـال قبـل حاصل می‌آید. به استناد داده‌های مرکز آمار، در آذرماه 1402 تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، حدود 2/40 درصد بوده است؛ به این معنا که خانوارهای کشور به‌طور میانگین، 2/40 درصد بیش از آذرماه 1401 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه آذرماه 1402 در مقایسه با ماه قبل، افزایش حدود 1 درصدی را داشته است و این بدان معناست که برخلاف وعده‌های دولت سیزدهم، تورم مجددا به بالای 40 درصد بازگشته است.
    
کدام محصولات بیشترین تورم ماهیانه را داشته‌اند؟
بیشترین تورم ماهیانه در آذرماه 1402، مربوط به سبزیجات و حبوبات با حدود 4/14 درصد تورم و پس از آن به‌ترتیب مربوط به میوه و خشکبار و انواع گوشت قرمز و سفید بوده است. نکته‌ی نگران‌کننده، رشد عجیب و غریب تورم سالانه گروه‌های پروتئینی در یک‌سال اخیر بوده است. محصولاتی مانند گوشت قرمز و ماکیان و گوشت سفید و فرآورده‌های آن در این گروه قرار می‌گیرند، اما به نظر می‌رسد در یک سال اخیر این محصولات با بالاترین میزان تورم روبه‌رو شده‌ و حتی در آستانه‌ی سه رقمی شدن قرار گرفته‌اند. به ‌طور مثال تورم گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان در مقیاس سالانه نزدیک به 97درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور نزدیک به صددرصد رشد را در این گروه در یک سال اخیر تجربه کرده‌اند. تورم بخش گروه قرمز و فرآورده‌های آنها نیز در آذر ماه امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته نزدیک به 95درصد بوده است؛ همچنین تورم ماهانه‌ی خوراکی‌ها در آذرماه از 4 درصد عبور کرده و در واقع بیش از کل تورم عمومی بوده است.
    
کمترین و بیشترین تورم در استان‌ها
براساس داده‌های مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در آذرماه 4/44 درصد بوده است؛ در میان استان‌ها، استان یزد با 7/55 درصد و پس از آن چهارمحال و بختیاری و کردستان بیشترین تورم را تجربه کرده‌اند. کمترین تورم نیز مربوط به استان تهران با 2/39 درصد و پس از آن نیز استان‌های خوزستان و بوشهر قرار گرفته‌اند؛ همچنین استان هرمزگان در بازه‌ی 12ماهه‌ی منتهی به آذرماه 1402 تورم 1/45 درصدی را تجربه کرده است که نزدیک به یک درصد بیش از میانگین تورم کشور بوده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها