پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان سال

سلام بر دلار 68 هزار تومانی


نویسنده: مریم دهقان

دلار در عرض چند سال اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشته است و از محدوده ۱۱ هزار تومان در آبان ماه ۹۸ به حدود 50 هزار تومان در حال حاضر رسیده است. همچنین دلار نیمایی اخیرا با قیمت‌های بالاتری معامله می‌شود و به محدوده 39 هزار تومان رسیده است. با این حال همچنان بین نرخ دلار نیما و بازار آزاد 30 درصد اختلاف قیمت وجود دارد. تجربه نشان داده است که هرگاه اختلاف بین قیمت دلار نیمایی و دلار بازار آزاد زیاد شود یا دلار بازار آزاد افت می‌کند و یا نرخ دلار نیمایی بالا می‌رود تا این اختلاف کاهش پیدا کند. آنچه این روزها شاهد آن هستیم افزایش قیمت دلار نیمایی است به‌طوری که دلار آزاد طی نه ماه امسال 2 درصد افت داشته است اما دلار نیما در همین بازه زمانی پنج درصد رشد کرده است. لازم به ذکر است که سه درصد از این رشد در طی یک ماه گذشته و با یک شیب ملایم رخ داده است. با توجه به اینکه سیاست بانک مرکزی بر اساس آمارها نشان دهنده کنترل ارز در بازار آزاد است؛ باید گفت حفظ شکاف قیمتی سی درصدی برای بانک مرکزی هر روز سخت‌تر می‌شود لذا احتمال اینکه این اختلاف تا پایان سال کاهش پیدا کند و دلار نیما خود را به محدوده 45 هزار تومان برساند بسیار زیاد است. چراکه عمدتا اختلاف بین نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد بین 10 تا 30 درصد در نوسان است و به نظر می‌رسد اکنون در چرخه زمانی کاهش این اختلاف قرار داریم. اما این نکته به معنی افزایش نرخ دلار بازار آزاد نیست و احتمالا شاهد افزایش مقدار کمی در این بازار هم باشیم.   

    

حباب طلای آبشده محرک رشد دلار بازار آزاد
به گزارش صبح ساحل، در حال حاضر حباب طلای آبشده  76 هزار تومان است در حالی‌که حباب آبشده نسبت به سه ماه گذشته کاهش 59.32 درصدی را تجربه می‌کند و یکی از دلایل کم شدن این حباب، افزایش قیمت طلای جهانی است که باعث عقب افتادن قیمت طلای آبشده از قیمت اونس جهانی می‌شود. در نظر داشته باشید که طلای آبشده ممکن است در روزهای آتی این عقب‌ماندگی را جبران کند و به نوعی محرک رشد دلار هم بشود. اما در نظر داشته باشید که اگر بانک مرکزی اقدام به مداخله و ارزپاشی در بازار نماید؛ از آنجایی که معمولا در نیمه دوم سال و به‌ویژه در دی ماه، کمبود نقدینگی برای دولت وجود دارد؛ باید منتظر رکود و سنگین شدن معاملات در بازار باشیم. تحت این شرایط قیمت دلار بالا نمی‌رود. نکته‌ای که خریداران دلار بایستی همواره به آن دقت کنند این است که خرید ارز در بازار متشنج موجب متضرر شدن خواهد شد. چراکه عموما در این شرایط، صرافان به دنبال خرید ارز در قیمت‌های بسیار پایین و فروش در بالاترین قیمت‌ها هستند و بنابراین مردم عادی به دلیل همین موضوع در بازار متشنج عموما دچار زیان می‌شوند.
   
 نقشه دولت برای تامین کسری بودجه
اختلاف یازده هزار تومانی قیمت دلار نیمایی با قیمت دلار در بازار آزاد به ما این هشدار را می‌دهد که دولت قصد دارد نرخ دلار را بالا نگه دارد و خبری از ارزپاشی بی‌منطق برای کنترل نرخ ارز وجود ندارد و در آینده‌ای نزدیک پیش بینی می‌شود نرخ دلار نیما به دلار بازار آزاد نزدیک شود. حتی چنانچه با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد مواجه شویم؛ داده‌های کلان به ما می‌گویند که این کاهش موقت و تنها راهی برای تامین کسری بودجه دولت خواهد بود. چراکه نقدینگی کشور به رقم بی‌سابقه 7 هزار 500 همت که معادل 150 میلیارد دلار می‌شود؛ رسیده است. پس نرخ دلار 50 هزار تومانی با این رقم نقدینگی ارزان محسوب می‌شود. در نتیجه اگر دلار نوسانات رو به بالا داشت و دوباره به همین عدد بازگشت؛ به معنی نوسانگیری دولت از بازار ارز برای تامین کسری بودجه است.
  
 سودآوری شرکت‌های بورسی با گرانی دلار نیما
اگر دلار نیما با همین شیب ملایم به رشد خود ادامه دهد؛ از آنجایی که سودآوری شرکت‌های بورسی با این دلار برآورد می‌شود لذا باید منتظر شناسایی سود شرکت‌های بورسی به دلیل افزایش نرخ دلار نیما باشیم. در واقع نرخ حقیقی ارز از ابتدای سال افزایشی بوده‌است اما نرخ اسمی آن توسط بانک مرکزی کنترل شده است و این کنترل باید زمانی به پایان برسد و آن زمان قطعا بورس از این قضیه منتفع خواهد شد. از طرفی شاخص کل بورس نسبت با وجود تحرکات مثبتی که این روزها ثبت کرده‌است هنوز جای رشد دارد. 
همچنین باید این نکته را نیز در نظر گرفت که هزینه شرکت‌ها متناسب با تورم حدود ۴۰ الی ۵۰ درصدی رشد کرده است اما درآمدهای آنها چندان رشدی نداشته است و عملا هزینه‌ شرکت‌ها در مقایسه به تورم با رشد بیشتری مواجه بوده است.
 نکته مثبت بعدی برای رشد بورس این است که به گفته کارشناسان، نرخ بهره و نرخ تامین مالی شرکت‌ها در حال حاضر در سقف تاریخی خود است و این احتمال وجود دارد که طی ماه‌های باقیمانده از سال، بانک مرکزی دست به سیاست‌های انبساطی بزند و باعث کاهش نرخ بهره بین بانکی شود که محرک خوبی برای رشد بازار سرمایه است.
   
 دلار تا پایان سال به کدام سو خواهد رفت؟
برای پی بردن به روند قیمت دلار قبل از هرچیز بایستی طرف عرضه و تقاضا را بسنجیم. در ماه‌های اخیر شاهد تقاضای خاصی برای دلار در بازار آزاد نبوده‌ایم. پس تا سیاست بانک مرکزی تغییری نکند طرف تقاضا فعلا اشتیاقی برای خرید ندارد. اما در مورد تحلیل قیمت دلار حتما باید به نرخ دلار نیما توجه کنیم. چراکه عموما نرخ نیما+ ده درصد برابرکف قیمت دلار بازار آزاد است. دلار نیما این روزها در محدود 38 تا 39 هزار تومان در نوسان است و با یک شیب ملایم درحال افزایش تا محدوده 45 هزار تومان است. پس عملا دلار در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن نمی‌تواند از این کف پایین‌تر بیایید. اما همان طور که اشاره شد؛ نکته ظریف ماجرا این است که عموما دلار بازار آزاد اختلاف کمتر از ده درصد با این قیمت را تجربه نمی‌کند. پس با این حساب دلار 49 هزار تومانی یک کف معقول برای دلار خواهد بود. همچنین بایستی به ارزش ذاتی نرخ دلار نیز توجه کرد. یعنی با توجه به اینکه دلار بازار آزاد در پایان اسفند 1401 در محدوده 50 هزار تومان بوده است و از آنجایی که اختلاف تورم کشور ما با آمریکا 37 درصد است؛ پس دلار در پایان اسفند 1402 پتانسیل رسیدن به 68 هزار تومان را دارد. اما کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی ممکن است اجازه رسیدن قیمت دلار به این عدد را ندهد و نهایتا تا محدوده 60 هزار تومان افزایش پیدا کند.

  روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها