هواشناسی:

تا اوایل بهار سال آینده سیگنال خاصی برای بارش‌ها وجود ندارد/ 15/0میلی‌متر سهم هرمزگان در سال آبی جاری



رئیس سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش‌های زیر نرمال برای زمستان و اوایل بهار سال آینده گفت: وزارت نیرو روی بارورسازی ابرها در حال فعالیت است.

   
به گزارش صبح ساحل به نقل از تسنیم: سحر تاجبخش اظهار کرد: بر اساس نقشه‌ها، شواهد و اطلاعات موجود، برای فصل زمستان تا اوایل بهار سال آینده سیگنال خاصی برای بارش‌ها وجود ندارد، از این رو پیش‌بینی می‌کنیم بارش‌ها نرمال به سمت کم بارشی باشد.

وی با بیان این‌که ممکن است امواجی به صورت غیر مترقبه، موقت و موردی کشور را تحت تاثیر قرار دهد که این امواج در الگوها و مدل‌ها دیده نمی‌شود، افزود: 3.5 سال است که در کشور شرایط خشکسالی داریم و باید در حوزه مدیریت منابع آب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست برنامه‌های جدی داشته باشیم.

وی در خصوص بارورسازی ابرها و اثرات آن بر افزایش میزان بارندگی‌ها، گفت: بارور سازی ابرها یک موضوع علمی است که در همه کشورهای دنیا انجام می‌شود و قابل اجرا بوده و درتمام آزمایشگاه‌های مرتبط، این موضوع بررسی شده است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ادعاهای متفاوتی در خصوص تولید بارش وجود دارد و آنچه که می‌توانیم به آن استناد کنیم مقالات و مستنداتی بوده که در سازمان‌ها و ژورنال‌های بین‌المللی منتشر می شوند. در ایران نیز سازمانی زیرنظر وزارت نیرو در رابطه با بارورسازی ابرها در حال فعالیت است.

    

بارش‌ها در ۲۸ استان منفی شد

به گزارش تسنیم، بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی تا 16 دیماه امسال بارش در 28 استان کشور در مقایسه با دوره بلندمدت منفی بوده است.

بیشترین کاهش بارش‌ها با 73.9 درصد مربوط به استان قم است. میزان کاهش بارش‌های این استان هفته قبل 71.6 درصد بود.

هرمزگان با رشد منفی 70.9 درصد در رده دومین استان کم بارش سال آبی جاری تا 16 دیماه 1402 قرار گرفته است. بارش‌ها در استان‌های مرکزی و فارس نیز هر کدام 67 درصد کاهش یافته است.

در این بین بارش‌ها در 3 استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی به ترتیب 1.1 درصد، 21.9 و 11.4 درصد نسبت به دوره بلند مدت رشد داشته است. در تهران نیز بارش‌ها 59.8 درصد کاهش یافته، هفته گذشته این کاهش 57.4 درصد بود.

در مجموع بارش‌ها در کشور در مقایسه با دوره بلندمدت 47 درصد کاهش یافته است. هفته گذشته میزان کاهش بارش‌ها در سطح کشور 44.8 درصد بود.

    

سازمان هواشناسی کشور ,

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها