جایگاه برتر سیمان قشم در تامین نیازهای کشور؛

18 سال فعالیت نتیجه اعتماد و تکیه به نیروهای بومی



شرکت سیمان قشم به عنوان اولین شرکت تولیدکننده سیمان در جزیره قشم در سال ۱۳۸۴ فعالیت تولیدی خود را با فراهم‌کردن اشتغال ۲۰۰ نفر از نیروهای بومی استان آغاز کرد. این شرکت با توجه به موقعیت استقرار کارخانه و قرار گرفتن معادن غنی و روباز آهک و مارل که از جمله مواد اولیه تولید سیمان محسوب می‌شود، تنوع محصولات تولیدی را رقم زده است که یکی از عوامل جذب مشتریان خارجی است. برند سیمان قشم از آغاز فعالیت خود به عنوان یک برند معتبر در بازار جهانی شناخته شده و اکنون که قریب به ۱۸ سال از راه‌اندازی این کارخانه می‌گذرد؛ اجازه ورود محصول بدون بازرسی به کشورهای صادرکننده گواه این موضوع است. شرکت سیمان قشم در حال حاضر با ظرفیت هزار تن تولید نیاز بازار داخلی را تامین کرده و مازاد بر نیاز را به کشورهایی چون، جنوب شرق آسیا، حوزه خلیج فارس، کشورهای آفریقایی و حتی کشورهای آسیای میانه صادر می‌کند؛ این شرکت توانسته در مدت 18 سال فعالیت خود جایگاه مهمی در بازارهای جهانی کسب نماید. حفظ و پایداری زیست محیطی، افزایش تنوع محصول، هدف‌گذاری‌ دقیق، حفظ شرایط سیستم و تولید بهینه، کاهش ریسک‌های ایمنی و حفظ سلامت پرسنل، از عواملی است که شرکت سیمان  قشم را در جایگاه برتر این صنعت و به یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده در کشور تبدیل کرده است. در ادامه این گزارش گفتگویی با «ابراهیم عبدی»، مدیرعامل شرکت سیمان قشم داشتیم تا عملکرد این شرکت تولیدی را بازبینی نماییم.

    
 میزان تولید سالانه شرکت سیمان قشم چقدر است و چند درصد از این تولید صادر می‌شود؟
برنامه‌ریزی سال گذشته این شرکت تولید ۳۰۰هزار تن سیمان بود. با کمک مهندسین و کارگران این مجموعه توانستیم تولید 305 هزار تن را ثبت کنیم. تمام کارخانه‌های سازمان منطقه آزاد قشم سیاست صادرات محور دارند و بر اساس آن سهامدار جذب می‌کنند. شرکت سیمان قشم نیز بر این اصول پایبند بوده و در مرحله اول نیازهای جزیره و کشور به سیمان را تأمین می‌نماید و مازاد آن صادر می‌شود. 
سرانه استاندارد تولید در شرکت سیمان قشم طبق طرح‌ریزی که اول سال صورت می‌گیرد به طور میانگین اگر در یک‌سال 310 هزار تن کلینکر تولید شود؛ از این مقدار کلینکر 228 هزارتن تبدیل به سیمان می‌شود و مابقی کلینکر به دیگر کشورها صادر می‌شود. 
از سیمان تولید شده در کارخانه نیز به طور میانگین هرساله  210 تا 215 هزارتن در داخل کشور مصرف می‌شود که طبق آمار شهرستان قشم با توجه به ساخت‌وسازهایی که در سطح جزیره وجود دارد به ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن سیمان نیاز دارد و  بقیه به سایر مناطق کشور صادر می‌شود و 20 تا 30 هزار تن از این سیمان به صادرات خارج از کشور تخصیص می‌یابد. 
هر میزان که تولید و عرضه سیمان در کشوری بالاتر رود و سرانه مصرف سیمان قابل‌‌‌توجه باشد، نشان‌‌‌دهنده رشد و پویایی اقتصاد آن کشور است و تلاش ما در جهت تامین بازار داخلی و خارجی است.
  
 در حال حاضر با چه مشکلاتی برای افزایش سرانه تولید روبه رو هستند؟
شرکت سیمان قشم به‌عنوان بزرگترین کارخانه تولیدی در جزیره قشم و در راستای اهداف بلند مدت تعیین شده‌ی خود، انواع سیمان را مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید کرده و ضمن برطرف نمودن نیازهای منطقه در صادرات نیز پررنگ ظاهر شده است. محصولات را بر اساس بازاریابی انجام شده به کشورهای جنوب شرقی آسیا، کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آفریقایی و حتی کشورهای آسیای میانه صادر می‌کنیم و توانسته‌ایم حضور خوبی در بازارهای جهانی رقم 
بزنیم. 
مشکلاتی در مسیر تولید وجود دارد که برای تمامی تولیدکنندگان است. همان‌طور که می‌دانیم هرمزگان، استانی گرمسیر است؛ در تابستان ما و بسیاری از شرکت‌های تولیدی با کمبود برق مواجه می‌شویم. این معضل یکی از مهم‌ترین موانع برای کاهش ظرفیت تولید است. 
در حال حاضر اما رایزنی‌هایی انجام شده که این مسئله در سال‌جدید به حداقل برسد. در شرایط قطعی برق نیز هیچگاه تولید متوقف نشده است.
شرکت ملی گاز از ابتدای امسال سه تعرفه متفاوت برای سوخت گاز ارائه کرد است و از آنجایی که سوخت اصلی کارخانه شرکت سیمان گاز است ما با چالش جدیدی برای تامین سوخت رو به رو شده‌ایم به طوری که هزینه‌ی گاز و برق در سال جاری 100 درصد افزایش یافته است که اگر این چالش‌ها حل شود قطعا شاهد افزایش تولید و صادرات در حوزه سیمان خواهیم بود.
  
 شرکت سیمان قشم زمینه اشتغال چند نفر را فراهم کرده است؟
در حال حاضر ۸۵ درصد از نیروهای ما بومی هستند و تمامی آن‌ها از مبتدی جذب و آموزش داده شدند. در این زمینه به خود می‌بالیم. تعداد شاغلین مستقیم در کارخانه در حال حاضر ۱۸۷ نفر است. 
در بحث صادرات این تعداد تا ۲۱۰ نفر نیز افزایش پیدا می‌کند، همچنین تعداد۲۴۰ نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در این شرکت فعالیت می‌کنند.‌ 
اين كارخانه از مهم‌ترين و بزرگترين واحدهای توليدی و صنعتی در سازمان منطقه آزاد قشم است كه نقش موثری در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زايی اين شهرستان دارد.
  
 تحریم‌ها چه اندازه بر تولید و صادرات اثر داشته است؟
پایه فعالیت و ساخت سیمان مواد اولیه با کیفیت است خدا را شاکریم که در شهرستان قشم ما از این نعمت بهره‌مند هستیم؛ قرار گرفتن معادن غنی، آهک و مارل در این جزیره ما را در بحث واردات مواد اساسی برای تولید سیمان خودکفا ساخته است. سیاست ما حمایت از تولید داخل است و تا زمانی که هر محصول و مواد اولیه‌‌ی موردنیاز در داخل کشور باشد کمتر به سمت واردات خواهیم رفت که در این مسیر بی‌شک تحریم‌ها بی‌تأثیر نخواهد بود. 
اما یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در حال حاضر بحث‌های مالیات بر حقوق است. جزیره قشم دارای آیتمی با عنوان شاخص‌های توسعه‌یافتگی است که بخش مرکزی قشم به‌عنوان توسعه‌یافته معرفی شده، بر این اساس مالیات بر آن محاسبه می‌شود. در چند سال گذشته که این قانون تصویب‌شده جذابیت کار کردن در جزیره کم شده است. 
سازمان منطقه آزاد قشم باید مزایایی برای واحدهای تولیدیِ مستقر در جزیره در نظر بگیرد. ما در حال حاضر هزینه‌هایی بالاتر، به‌منظور توسعه‌یافتگی پرداخت می‌کنیم اما از مزایای کمتری برخوردار هستیم. در بحث سیستم آموزشی، بهداشت و درمان، خدمات عمومی ما با شهرهای توسعه‌یافته کشور قابل‌مقایسه نیستیم؛ بااین‌حال سختی‌ها را به جان می‌خریم و تمام مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را با همراهی کارکنان، انرژی مضاعف و خدمت حمایتگران در بخش صنعت و معدن سازمان برطرف می‌کنیم.
  
 در بحث مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سیمان قشم چه اقداماتی انجام داده است؟
مسئولیت‌ اجتماعی را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم. به‌شخصه اعتقاد دارم نباید این موارد را بزرگنمایی و اطلاع‌رسانی کنیم. شرکت سیمان قشم برای این مسئولیت بودجه‌ای در نظر گرفته‌ و آن را اولویت‌بندی می‌کند. این بودجه صرف مسائل فرهنگی، آموزشی، درمان و بخش ورزشی جزیره می‌شود. به لطف خداوند تاکنون فعالیت‌هایی هم داشتیم به‌عنوان نمونه در حال حاضر پشتیبان یکی از تیم‌های ورزشی در جزیره هستیم. 
ما اولین شرکتی بودیم که با کسب مجوز از مرکز آموزش فنی حرفه‌ای، هنرستان جوار کارگاهی را تأسیس کردیم.
در بحث آموزش نیروهای اطراف کارخانه و کمک‌های اولیه نیز مذاکراتی با هلال‌احمر داشتیم که به‌زودی انجام می‌گیرد. بحث مسئولیت‌های اجتماعی در حیطه کاری هر ارگانی است و تمرکز ما بیشتر بر ارائه خدمات به روستاهای نیازمند است. 
شرکت سیمان قشم در تمام این سال‌ها سیاست‌های متفاوتی طرح‌ریزی نموده تا بتوانیم در نتیجه‌ی آن ایمنی و سلامت را تامین کنیم به طور مثال در بحث حفظ و پایداری زیست محیطی و  افزایش تنوع محصول، بحث کاهش ریسک‌های ایمنی و حفظ سلامت پرسنل مد نظر قرار داده شده که از ابتدای راه‌اندازی کارخانه تاکنون هیچ مصدوم جانی و بدنی در کارخانه نداشتیم. ما با انجام یک کار تیمی و با هدف‌گذاری‌هایی که داشتیم توانستیم با بهینه‌ترین شرایط سیستم و تولید را حفظ کرده و پیش ببریم در حال حاضر با ظرفیت  بیش از 300 هزار تن تولید، شرکت سیمان قشم فعالیت می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها