رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک عنوان کرد:

پارک آبخیز بستک اولین و تنها پارک آبخیز خیرساز در کشور



حامد احمدپور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک گفت: پارک آبخیز بستک اولین و تنها پارک آبخیز خیرساز در کشور است که با مشارکت اقشار مختلف مردم و خیرین در حوزه آبخیزی به مساحت 830 هکتار مشرف به شهر بستک اجرا شده است.
وی افزود: پارک آبخیز در حقیقت نوعی پارک یا بوستان طبیعی محسوب می‌شود که با استفاده از ظرفیت حوزه‌های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی ایجاد می‌شود. بهره‌گیری از مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای آبی از ویژگی‌های بارز این‌گونه تفرجگاه‌هاست که با استفاده از زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان المان‌های ویژه پارک آبخیز اعم از ایجاد آبشار، دریاچه مصنوعی، احداث بندهای خاکی کوتاه و متنوع متناسب با استعدادهای طبیعی حوزه آبخیز و توسعه فضای سبز با کاشت گونه‌های بومی و سازگار با اقلیم منطقه با هدف بهره‌گیری از ظرفیت حوزه آبخیز در توسعه‌ی اکوتوریسم یا طبیعت‌گردی طراحی و ایجاد می‌گردند. پارک آبخیز با تلفیق جذابیت‌های معماری، سنتی، مهندسی و فنی در کنار جلوه‌های ناب و گوناگون منابع موجود در طبیعت و استعداد سرزمین موجب کارآفرینی، اشتغال‌زایی و درآمدزایی و ایجاد اکوسیستم با اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در کنار کوه‌های بلند، جنگل‌های انبوه، و... مناطق جذاب، شگفت‌انگیز و زیبایی‌های فرهنگی و تاریخی فراهم می نماید.
حامد احمدپور کنترل سیل ورودی به شهرها و توسعه تفرجگاه‌های طبیعی را از اهداف اصلی پارک آبخیز برشمرد و در ادامه گفت: پارک آبخیز بستک در ارتفاعات پیرامون حوزه آبخیز شهری قرار گرفته که با توجه به اقلیم خشک این شهرستان وجود ارتفاعات در تعدیل گرما بخصوص در فصول بهار و تابستان بسیار مؤثر است و همچنین موجب قرار گرفتن تفرجگاه در مسیر وزش باد و نسیم خنک می‌شود که برای گردشگران شرایط دلخواه‌تری را ایجاد می‌نماید. در ارتفاعات پارک آبخیز بستک آلاچیق‌ها و نشیمنگاه‌ها تعبیه شده که حتی در فصول گرم نیز قابلیت استفاده دارد. بین ارتفاعات این پارک دره‌ای وجود دارد که مسیر عبور یکی از آبراهه‌هاست که وارد شهر بستک می‌شود و حدود 20 درصد از سیلاب ورودی به شهر بستک را تشکیل می‌دهد.
 اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک با مشارکت مردم بر روی این رودخانه فصلی و آبراهه‌های فرعی سازه‌های آبخیزداری اعم از بندهای خاکی و سنگی ملاتی احداث نموده است که در هنگام بارش آبگیری نسبتاً خوبی دارد هر چند که به دلیل بافت خاک منطقه میزان نفوذپذیری بالاست و در مدت کوتاهی باعث تغذیه آبخوان و کنترل 20 درصد از سیلاب ورودی به شهر بستک و کاهش خسارات ناشی از سیل می‌شود. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک گفت: پارک آبخیز بستک اولین پارک آبخیز خیرساز در کشور است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک فضا را برای نقش‌آفرینی و مشارکت خیرین در حوزه‌ی آبخیز شهری به مساحت 830 هکتار فراهم نموده است که تاکنون فعالیت‌های زیربنایی بسیار خوبی نظیر احداث سازه‌های متنوع آبخیزداری، پیاده راه سلامت، کاشت حدود 6 هزار اصله نهال بومی، احداث آب انبار و منبع ذخیره آب، دریاچه‌ی مصنوعی و ... با مشارکت مردم به ارزش سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومان ایجاد شده است.   
احمدپور ضمن اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده اعم از احداث پل معلق، اجرای سازه‌های متنوع آبخیزداری برگرفته از دانش بومی منطقه، کمپ آبخیزداری، باغ گیاه‌شناسی، رصدخانه و سینما روباز، زمین بازی، اقامتگاه گردشگری، مرمت و بازسازی آثار فرهنگی و تاریخی موجود و... به منظور تکمیل پارک آبخیز بستک اظهار امیدواری کرد: با مشارکت علاقمندان و خیرین بزرگوار در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بتوانیم گام‌های مؤثرتری در جهت توسعه فضای سبز و طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم در سطح شهرستان برداریم.
    

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها