ستون محیط زیست؛

زندگی پایدار و همنوایی با طبیعت



فاطمه دشتی، مدیر روابط عمومی استارتاپ زیست محیطی جامُش

زمین، خاص‌ترین سیاره‌ای است که موجودات بسیاری در دامان آن متولد شده، زندگی می‌کنند و به آن بازمی‌گردند؛ به همین علت در بسیاری از نقاط جهان زمین را مادر نامیده‌اند. زمین به مانند مادری مهربان و گشاده‌دست، همه موجودات را در آغوش خود گرفته و از آن‌ها محافظت می‌کند. زمین، مادر طبیعت لقب گرفته و ما مسئول رفتارهای خود نسبت به آن و حفظ اکوسیستم‌های طبیعی برای نسل‌های فعلی و آینده هستیم.

سبک زندگی پایدار که دوستدار طبیعت و همنوای با آن است؛ بر کاهش اثرات مخرب زیست محیطی انسانی بصورت فردی و اجتماعی و به حداقل رساندن استفاده از منابع زمین تاکید دارد و بر این اصل استوار است که هر چه از زمین می‌گیرید به زمین بازگردانید.این شیوه زندگی، از طریق کاهش انتشار کربن موجب جلوگیری از تغییرات آب و هوایی در جهان شده، منابع آب و انرژی را حفظ می‌کند و همچنین مانع آلودگی آب، خاک و هوا می‌شود.در حال حاضر سبک زندگی پایدار بیشتر از همیشه اهمیت دارد چرا که سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده در سال 2024 به‌دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای، رکورد گرم‌ترین سال زمین شکسته شود.

این سازمان همچنین خواستار کاهش شدید انتشار این گازها برای جلوگیری از فاجعه در آینده شده‌است.انتخاب‌های فردی و عادت‌های درست هر کدام از ما انسان‌ها در زندگی به عنوان عضوی از یک اجتماع بزرگ می‌تواند دنیا را به سمت و سوی زندگی پایدار سوق دهد. بنا به گفته دیوید سوزوکی دانشمند و فعال زیست محیطی، در دنیایی با بیش از هفت میلیارد نفر، هر یک از ما یک قطره در سطل هستیم؛ اما با قطره‌های کافی می‌توانیم هر سطلی را پر کنیم.ایجاد اخلاق و عادت‌های سازگار با محیط زیست در شیوه زندگی ما ممکن است زمان‌بر باشد و شاید هیچ‌گاه به‌طور کامل به سبک پایدار نرسیم، اما مهم این که در مسیر آن پیش برویم.

شیوه زندگی دوستدار محیط زیست نه تنها یک مسئولیت اجتماعی و تعهدی به نسل‌های آینده است؛ بلکه موجب ارتقای سلامت انسان‌ها و کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود.کاهش مصرف انرژی، استفاده مجدد از وسایل، به حداقل رساندن مصرف پلاستیک، پیاده‌روی، استفاده از دوچرخه، وسایل نقلیه عمومی، خودروهای برقی و هیبریدی، خرید محصولات سازگار با محیط زیست، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی، تفکیک پسماند و تلاش برای کاهش تولید آن، بازیافت، نریختن زباله در محیط و حمایت از کسب‌وکارهای حامی محیط زیست از مواردی هستند که ما را به شیوه زندگی پایدار می‌رسانند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها